Avatar billede _michael_ Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:32 Der er 11 kommentarer

Udtraek fra mysql. Hvordan henter jeg hver enkelt raekke

Damn. Jeg glaeder mig til jeg faar helt styr paa mysql, for jeg er ret sikker paa det her er ret nemt!

Jeg har en indholdet i en tabel, som jeg henter og udskriver saadan her:

include '../inc/db.inc.php';

$query = mysql_query("SELECT * FROM language ORDER BY id ASC") or die(mysql_error());
    while($r = mysql_fetch_array($query)) {
    $english = $r["english"];
    echo "$english<br>";
    }

Men hvordan henter jeg eksempelvis kun resultatet fra raekke 3 i tabellen? Tabellen indeholder id, english, dansk
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2004 - 10:36 #1
Hvis du ved at id f eks er 3 så kan du göre sådan her:
$query = mysql_query("SELECT * FROM language WHERE id=3 ORDER BY id ASC") or die(mysql_error());
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. oktober 2004 - 10:36 #2
Du kan evt. bruge LIMIT:

$query = mysql_query("SELECT * FROM language ORDER BY id ASC LIMIT 1,3") or die(mysql_error());
Avatar billede detox Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:38 #3
eagleeye -> Det er vel så:

$query = mysql_query("SELECT * FROM language ORDER BY id ASC LIMIT 3,1") or die(mysql_error());
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. oktober 2004 - 10:39 #4
det så omvendt ;) 3,1 og endda 2,1 er første række ikke nr 0
Avatar billede detox Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:39 #5
Jo, 2,1 er korrekt ;O)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:43 #6
Ok... Det var nok mig, der ikke formulerede mig korrekt.

Jeg har de forskellige raekker, som er saadan her ca.

Sidens navn paa engelsk
About us
Privacy policy
noget andet tekst
osv
osv2

saa skal jeg lavet nogle variabler ud fra indholdet af tabellen

$site_name = indhold af raekke 1
$bottom_about = Indhold af raekke 2
$bottom_privacy = indhold af raekke 3
osv
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2004 - 10:46 #7
Tror stadig ikke jeg forstår, variablerne får du jo når du hiver ud fra databasen:
$english = $r["english"];
Avatar billede _michael_ Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:48 #8
Naar jeg bruger $english = $r["english"]; saa faar jeg kun fat i den sidste post i tabellen. Hvordan printer jeg eksempelvis den foerste og den 4 raekke ud?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2004 - 10:54 #9
while($r = mysql_fetch_array($query)) {
    $english = $r["english"];
    echo "$english<br>";
    }
Med den stump kode du har skrevet skulle du gerne få alle sammen.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
14. oktober 2004 - 11:06 #10
Ja, det har jeg fanget.

Lige nu har jeg en php-fil, der ser saadan ud:
<?
$bottom_about = "About us";
$bottom_privacy = "Privacy Policy";
$bottom_contact_us = "Contact us";
?>
Og jeg vil gerne beholde variablerne og dynamisk faa udskrevet indholdet af variablen fra databasen.

Hvad skal jeg skrive for eksempelvis at:
$bottom_about = indhold af raekke 3
$bottom_privacy = indhold af raekke 8?
Avatar billede brianman Nybegynder
14. november 2004 - 02:25 #11
Prøv lige at vise os et database dump. Jeg begynder at tro at der bliver rodet rundt med rækker og kolonner.