Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 13:41 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

hvorfor kan computeren ikke starte?

Hey

Jeg var lige inden på min stationær computer og ændre computer navnet fra "kim" til "kimpetersen" og så genstartede jeg. da jeg lige har fået bærbar og der så var to ens navne på netværket.

så startede den lidt op og kom til hvor der står "verifying DMI pool data ........." og så kommer den ikke vider.

har prøvet at tage alt fra som jeg har sat til den af ekstre udstyr som lydkort, lan, brænder, dvd osv. men intet hjælper. hvad kan jeg gøre.
jeg er ikke sikker på at det har med det at jeg ændrede navnet at gøre men den gjorde det lige efter jeg genstartede den hvor jeg havde ændret det.
jeg har ikke clokket min pcér. jeg har prøvet at default bios men heller ikke det hjalp.

hvad kan jeg ellers gøre?
mvh kim
Avatar billede hundevennen Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:46 #1
prøv at gendanne den
klik start - programmer - tilbehør - systemværktøjer - systemgendannelse
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 13:47 #2
jo men jeg kan jo slet ikke starte computeren op. så derved kan jeg ikke komme der ind hvor du skriver
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:56 #3
tryk F8 idet windows starter, så kan du starte i fejlsikker tilstand
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:59 #4
tjek at alle stik sider rigtigt inde i computeren (strøm til Harddisk og ide/sata kabel, jumbere osv.)

måske hardisk instillingerne er forkerte, prøv eventuelt at ændre instillingerne i din bios eller gendanne din bios til default.

De boot filer du har på harddisken er korupte (måske reformat hvis du kan)

Eller der kan være hardware fejl på Harddisk eller motherboard
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:03 #5
alle stik og jumber og sådan noget sidder i.

hvad mener du med det med korupte?

det kom lige efter at jeg havde ændret navnet og genstartede som den skrev jeg skulle. så begyndte den på det.
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:04 #6
verifying DMI pool data er en process der sker før computeren er begyndt at boote op på noget (f.eks windows på en harddisk)

prøv eventuelt at kikke efter hjælp her:
http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:07 #7
den kommer slet ikke så langt at jeg kan trykke f8.

brixz - sorry men jeg kan ikke læse eng. kan jeg få noget hjælp til det?
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:11 #8
hvor mange harddiske har du?
og har du for nyligt installeret en harddisk?

ja det kan være at din MBR (Master Boot Record)på harddisken er korupt.
I så fald kan du ikke boot op på den harddisk før du får installeret den igen (windows installerer den automatisk under installationen)
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:13 #9
jeg har kun en harddisk i. det er meget lang tid siden at jeg installerede winxp på den. vi taler om et par måneder
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:18 #10
prøv så at resette din bios til default eller failsafe
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:19 #11
det har jeg prøvet :-(
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:26 #12
okay prøv at sætte en boot diskette i dit diskettedrev (f.eks. windows 98 boot disk) og i din bios sæt den til at boote op på den som den første. fjern også alle stik i din harddisk så den ikke har forbindels til noget.

på den måde kan du se om det er din harddisk der 'blokerer' hvis den godt kan boote eller i det mindste kommer videre end til verify dmi pool data
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2004 - 14:28 #13
Øh, hvormange spørgsmål har du gang i ?

http://www.eksperten.dk/spm/550567
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:30 #14
jeg havde en som jeg lavede i nat. men der var ikke kommet nogen hjælp. og skal bruge en hjælp meget gerne hurtig da jeg har netbank på computeren og har nogen regninger som skal betales senest i dag. og så lavede jeg så dette spm og da jeg fik oprettet det så var der så nogen der gik ind og skrev i det gamle
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:32 #15
jeg har det svære ingen diskette drev i min computer :-(
Avatar billede brixz Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:33 #16
så gør det med en windows cd
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:35 #17
har du en USB harddisk monteret?
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2004 - 14:35 #18
Ifølge reglene her på E, må du kun oprette et spørgsmål om dette samme emne, hvis der så ikke er kommet et tilfredsstillende resultat ud af det. ja, så kan du lukke spg. og oprette et nyt.  Problemet er jo, nogen kommentere i dene ene spg. som muligvis er belevet afprøvet i det andet osv.
Derfor luk det ene og lav en henvisning til det "lukkede" spørgsmål, så kan man se hvad der er afprøvet osv.  ;-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:35 #19
når jeg booter på en cd så kommer jeg frem til (lige efter det pool data) tryk på en tast for at starte fra cd. og der står den så bare stille. i den tekst der er oven over er der ved 6 forskellige bokstaver ændret baggrund frave for det enkel bokstav
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:37 #20
wizaxjb - jeg har ingen USB harddisk monteret.

haverslev - ja det er rigtig.. undskyld..
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2004 - 14:40 #21
NP, vil bare hjælpe dig og andre ;o)
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:56 #22
Jeg vil foreslå at du køber køber dig en diskkette drev og starter derfra med en startdiskette for at komme videre "ind" i din computer.
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 14:58 #23
det har jeg detsvære ingen mulighed for lige nu :-( er der ikke andet jeg kan gøre?
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 15:23 #24
er der ikke andre mligheder?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:26 #25
hvis ikke du kan boote op fra din XP Skive ved jeg ikke rigtig hvad du kan gøre... du har ikke en harddisk liggende som du ikke bruger? måske du kunne sæt den i som master og den der sidder i nu sæt den i som slave, på den måde kan du ændre boot.ini'en...
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 15:30 #26
nej det har jeg detsvære ikke.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 16:54 #27
DMI er "Desktop Management Interface" og er de oplysninger BIOS leverer til styresystemet. Disse oplysninger kan herefter manipuleres af styresystemet.

Den fejl du har tyder på at der er en fejl i BIOS eller hardware. det har ikke noget at gøre med at du ændrede navn.

Har du forsøgt at tage batteriet ud et par min. så du er sikker på der ikke er strøm på noget og derefter starte igen?

Ellers ville jeg levere den tilbage til forhandleren.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 16:56 #28
ups, troede det var en bærbar. Har du forsøgt at tage strømmen fra et par minutter og starte den igen??

Dette har virket for mig ved flere lejligheder.
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2004 - 18:02 #29
Start med at gå BIOS efter, - både for korrekt dato og årstal,
samt sæt cd-rom drevet til First Boot Device. Save & Exit BIOS.

Put herefter din XP cd i cd-rom drevet og start maskinen op på den.
Sig ja til at gå i genoprettelseskonsollen, og når du er logget ind,
skal du skrive disse 3 kommandoer:
chkdsk /r
fixboot
fixmbr

Den ene af kommandoerne vil komme med en advarsel, den skal du blot ignorere.
Prøv så at se om det hjalp.
Hvis ikke, så gå i genoprettelseskonsollen igen, som beskrevet før og skriv denne kommando:
bootcfg /rebuild

Genstart og se om det hjalp.
Den sidste kommando vil sikkert lave lidt rod i boot.ini, men det kan vi rydde op i senere. Lige nu drejer det sig blot om at få den igang.
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 19:13 #30
har haft strømmen af i lidt tid. har nu ladet den stå en dag og den gør det stadi. selve computeren er flere år gammel. men der er skiftet forskellige ting igennem tiden.

jeg har nu lige fået lov til at låne et diskette drev hvis det kan hjalpe?

det med at boot på winxp cdén det ville den ikke. den går bare død der hvor der står man skal trykke på en tast for at starte.
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 19:29 #31
???

jeg har nu som sagt lånt et diskette drev som jeg kan sætte i. men hvordan er det lige jeg laver en bootdisk?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 19:35 #32
Hvis du ikke kan starte den fra cd'en hjælper diverse boot-disketter dig desværre ikke.

Kan du komme ind i BIOS uden problemer ?
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 19:50 #33
ja bios kan jeg nemt komme ind i. det kunne godt være at det er min cd der evt fejler
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 19:59 #34
men hvor henter jeg eller laver en bootdisk henne? jeg sidder nemlig hos min mor og skal til at gå, men ville gerne lige have lavet en start diskette mens jeg har mulighed for det.
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 21:54 #35
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 22:00 #36
okay tak. har lånt en anden harddisk og der ville den godt starte op og installere på?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:21 #37
Har du så også fået sat den anden i som slave? for på den måde kan du gå ind og kigge på den boot.ini fil der ligge ude på c: roden
og husk og gå ind på Funktioner/mappeindstillinger/vis og fjern fluebenet "skjul beskyttede operativsystemfiler" for at kunne finde boot.ini'en

og boot.ini'en skal meget gerne se sådan her:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

og vist ikke ret den til så der ser ud som ovenstående husk og gem det du retter.
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 22:56 #38
jeg har sat den i som jeg har lånt og sat den i som master. så er jeg ved at installere winxp på, efter det havde jeg tænkt mig og sætte den harddisk som vi skriver om som ikke ville starte i som slave...

kan jeg så gøre det du skriver? når den er sat i som slave?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 23:09 #39
om ikke andet kan du jo bare kopier den boot.ini der ligger i den harddisk som du er ved at installere nu og ligge den over på den "gamle harddisk"
Avatar billede varmeskud Praktikant
15. oktober 2004 - 23:37 #40
sådan

nu har jeg installeret winxp på den jeg har lånt som er på ca 8GB

min egen er på 160GB

Jeg kan godt starte den op på den jeg har lånt og så med min egen som slave.

Kunne jeg få dig til at skrive præcis hvordan jeg gør så jeg ikke laver noget helt galt i byen da jeg er lidt usikker på det du har skrevet om hvordan jeg gør :-)
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
15. oktober 2004 - 23:56 #41
først skal du lige få vist dine skjultemapper det gør du ved at gå i "denne computer" og øverst gå i Funktioner/mappeindstillinger/vis og fjern fluebenet "skjul beskyttede operativsystemfiler og skjul filtypenavne" klikker anvend og ok
dernæst gå du ind i din C drev og kopier den der hedder boot.ini kan også hedde boot og ligge den ind hvor du har den anden harddisk samme sted men den hedder sikkert ikke c: og over skriver den.
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:10 #42
oops du skal også klikke på "vis skjulte filer og mapper" samme sted
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:14 #43
ved du hvad det er præcis hvad det er man skal ind under på c-drevet?
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:17 #44
lige inden på c-drevet når jeg for vist det med operativsystem er der en der hedder bootfont kan det være den`?
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:19 #45
eller der er en under c/windows som hedder bootstart
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:24 #46
der skulle meget gerne være en der hedder boot.ini... og det er der hvor du fik installeret den "nye" xp du kigger efter boot.ini'en?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:30 #47
er det en home eller pro du har af XP?
for det kan godt være at det hedder bootstart i home (jeg har nemlig XP-Pro)
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:34 #48
i pause skærmen står der proff... kan ikke lige huske det...
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:35 #49
når jeg søger på alle filer på c drevet kan den ikke finde nogen der hedder boot.ini
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:41 #50
ellers er der den mulighed at du højreklikker på "denne computer" og egenskaber/ Avanceret/ start og Genoprettelse/ rediger og der skal der stå:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

og der kan du så se hvad filen hedder oppe på venstre hjørne
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2004 - 00:51 #51
syntes ikke jeg kan finde ud af hvad filen hedder. der står det samme som du har skrevet i indlægget. nok mig der er lidt klodset til det. men syntes ikke jeg kan finde ud af hvad filen hedder. men det er winxp proff... kan du skrive den helt bestemte navn på stien til hvor den ligger henne på c drevet?

evt skrive på msn da det er hurtigere varmeskud@msn.com
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:42 #52
gå i start - Kør og skriv msconfig
Der er der bla et faneblad der indeholder Boot.ini
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. oktober 2004 - 17:44 #53
okay. jeg har fået lidt ekstre problemmer. det seneste problem jeg har fået kan ses her inden http://www.eksperten.dk/spm/551560
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. oktober 2004 - 22:07 #54
hey... har haft diverse problemmer med den siden. så jeg har valgt at købe en ny computer.

nogen der ville have point for prøvende hjælp?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:30 #55
he he ja hvorfor ikke
Avatar billede varmeskud Praktikant
24. oktober 2004 - 21:38 #56
takker for alt din hjælp