Avatar billede bahando Nybegynder
20. oktober 2004 - 14:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mit TV-out stik er pludselig ikke funktionelt længere

Hejsa... jeg har igennem et års tid har min computer forbundet til mit fjernsyn hvor jeg så har kunnet lave en klon og se film der lå på min harddisk via fjernsynet.
Det virker dog ikke længere efter jeg formaterede computeren... Jeg har efter min bedste overbevisning installeret de rigtige driver til mit kort:
NVIDIA GeForce 4 MX 460 med driver versionen: 6.1.7.7
Og i device manager meldes der ikke om nogen fejl. Det mærkelige er at jeg når computeren og fjernsynet er tændt - modtager en grøn skærm på fjernsynet og at fjernsynet reagerer med et blink når computeren starter op hvis kablet sidder i, men der kommer ikke noget billede frem!
Håber der er en derude der sidder inde med et svar.
MVH. Bahando
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
20. oktober 2004 - 14:40 #1
Jeg går ud fra at du har sat:
1. signaltypen til at være palB
2. valgt composite eller SVHS alt efter hvilket kabel du bruger.
Avatar billede anhansen Nybegynder
20. oktober 2004 - 15:01 #2
For at du kan se film på tv skal tv formentlig stå som primary display da filmen kun må vises på en skærm.. pga kopi sikring tror jeg...
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2004 - 15:06 #3
anhansen, det du siger er der ikke noget hold i, og mankan sagtens (afhængig af kort) sende tv signalet ud på den sekundære skærm.
Avatar billede anhansen Nybegynder
20. oktober 2004 - 15:22 #4
Du kan ikke f.eks se dvd film på din sekundære skærm... Det har man ihvertfald ikke altid kunne... Og du kan nok finde ~50 indlæg her på eksperten der stater det samme..
Avatar billede c-holst Novice
20. oktober 2004 - 16:55 #5
1:
find nyeste driver til dit grafikkort
www.nvidia.com eller www.ati.com mest almindelige kort

start op i fejlsikret tilstand F8 under opstart
Slet driveren i tilføj fjern programmer
Slet kortet i enhedshåndteringen

Har du haft noget problemer med driver/grafikkort gør du sådan inden du genstarter/installerer
læg din xp cd i drevet og indtast denne kommando i kør
sfc /scannow  husk mellemrum før /
retter/tjekker vigtige systemfiler

genstart maskinen og installer driveren

http://www.ati.com/support/drivers/misc/catalystutils.html
Windows skal være opdateret til SP1.

2:
Guide til tv-out på geforce serien

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix

gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable

Du kan endda få billedet til at fylde hele skæmen ved, under change resolutions at vinge af i show only physical resolutions, men så bliver skærmen også ringe til alt andet en fremvisning af film
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2004 - 17:22 #6
Man kan uden problemer med de nyeste drivere få billedet fra MP ud på tv udgangen, så alle film vises på tvét og man kan arbejde videre på ens primære skærm, det må være længe siden at det har været anderledes, for jeg har gjort det i mere end et år, selv med mit gamle Geforce2 kort kunne det lade sig gøre.
Avatar billede anhansen Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:04 #7
ja... men man kan ikke se filmen begge steder... Det var det jeg mente... Og ergo hvis filmen kørte på pc'ens skærm vil man ikke kunne se den på fjernsynet..

Og ja.. Det er nok over et år siden jeg har set film på min computer..
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2004 - 21:49 #8
jeg kan sagtens se film både på computeren OG på fjernsynet (samtidigt), så nej det har du ike ret i (når vi taler om nvidia drivere.
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2004 - 06:36 #9
nå...skulle vi høre lidt fra spørgeren. og så forholde os spørgerens problem.

p.s. Jeg må også give screem brille ret. Med nvidias egen driver kan man godt se dvd på begge skærme samtidigt, og man kan endda få skærmbilledet til at fylde hele ens tv skærm ud, om end den så ikke er egnet til så meget andet:-)
Avatar billede bahando Nybegynder
21. oktober 2004 - 18:32 #10
Nå ked af vente tiden, men nu har jeg udført alle c-holst anbefalinger og den nyeste nvidia driver er installeret, det står til b/pal Denmark, men der er en ting jeg ikke lige kan finde ud af og der er hvordan man slår composite eller svideo fra/til. Mit fjernsyn kan ikke køre med svideo så hvis det står til det kan det være grunden til at det stadig ikke funker. Har prøvet at lede men synes ikke jeg støder på valgmuligheden! Skærmen er stadig en blanding af grøn og blå....
MVH. bahando
Avatar billede c-holst Novice
22. oktober 2004 - 10:07 #11
skal nok vende tilbage med det med composite sivideo.

prøv i mellemtiden at finde et andet kabel.
evt prøve på et andet tv
prøve alternative scarttilslutnnger hvis du har det.

på dne måde kan vi jo lokalisere problemet lidt.
Avatar billede c-holst Novice
22. oktober 2004 - 11:55 #12
hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "ADVANCED"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

læg mærke til knappen advanced.
når du kommer ind til den første menu, hvor du har mulighed for at vælge pal b med mere, er der nederst en mulighed for at vælge advanced. Det er her du skal ind.

har desvære ikke mit tv out sat til, men jeg er ret sikker på, at det er her du skal ind. forstår faktisk ikke hvorfor den funktion ligger så "dybt" i driveren.

en anden mulighed er en såkaldt colorfix, som er en lille kabeldims du sætter på dit svideskabel. Det har også hjulpet mange, og er ret billig.
hvis du ligger inde med en dims der ligner, skal du være sikker på, at det er en colorfix, da der findes andre dele der let kan forveksles.

http://av-supply.dk/index.php?index=17&show=4&partid=14&menuid=2
http://av-supply.dk/index.php?index=17&show=44&partid=14&menuid=2
så vælger du den du kan bruge

så må vi se om det hjælper på sagen.
Avatar billede bahando Nybegynder
30. oktober 2004 - 19:21 #13
Nå men nu er det sgu endelig lykkedes mig at få gang i TV-out funktionen igen. Løsningen var lige det omvendte af hvad man skulle tro! Jeg fik slettet mine NVIDIA drivere i fejlsikret tilstand og så havde jeg fundet frem til de helt gamle drivere som var i computeren da den blev installeret.... og så var den der lige pludselig...
Skulle prøve mig lidt frem før jeg fandt den rigtige version men det lykkedes med:
version 2.7.5.0 fra 2000
Tusind tak for al den gode respons elleres.
MVH. bahando
Avatar billede bahando Nybegynder
30. oktober 2004 - 19:22 #14
Så jeg smider lidt point tilbage i min egen lomme!
Avatar billede c-holst Novice
31. oktober 2004 - 08:50 #15
det lyder godt, er dog stensikker på, du også havde fået det til at fungere med en af de nyere:-)
men godt det kører for dig