Avatar billede webasto Nybegynder
27. oktober 2004 - 13:46 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Fremmed WLAN forstyrrer.

Jeg har fået en af mine venners WLAN op at køre og det har kørt fint i næsten et halvt år med WEB.
Her på det sidste er der dukket et andet VLAN op i nærheden med dårlig forbindelses hastighed.
Det nye hedder selvfølgelig "Default" og er ikke sikret en pind :o( .

Min vens laptop har nu den fixe idé at den kan finde på at hoppe over på det fremmede VLAN automatisk da hans laptop jo er sat op til at forbinde med hvad som helst.
(Min ven er dygtig til mange ting bare slet ikke IT)

Hans laptop skal blive ved med at kunne koble op automatisk til et VLAN alle steder da han er rejsende.

Hvordan får jeg netop udelukket det ene VLAN der er i nabolaget da det skodder i hastighed og da han selvfølgelig gerne vil bruge sin egen forbindelse hjemme.

Er der kun den mulighed at skifte kanal på hans Linksys 54mb Router accesspoint ?

Han sikkerhed på hans eget er iøvrigt både med WEB og MAC filter.

Hvordan laver man det smartest så han ikke skal til at pille ved noget som helst, da det bare vil gå galt før eller siden for ham.

jeg har søgt her på siderne men det virker ikke lige som om at der er andre der har problemet.
Avatar billede mj-dnet Nybegynder
27. oktober 2004 - 13:52 #1
I mange af klient softwarene kan man sætte op at den skal først forsøge foretrukne netværk(typisk kaldet ad-hoc) og derefter de tilgængelige.
Avatar billede renehinsch Praktikant
27. oktober 2004 - 13:57 #2
At skifte kanal hjælper ikke. Han har brug for en client manager som kan arbejde med profiler så han kan specificere hvad han vil forbinde sig til når han er hjemme eller ude. Enten den der følger med hans kort eller den som PCtel laver http://www.pctel.com/roamingclient.html. Windows XP kan ikke arbejde med profiler
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. oktober 2004 - 13:57 #3
mj-dnet> Uden at være ekspert, mener jeg at ad-hoc drejer sig om at to eller flere maskiner danner et netværk uden basestation. Læs evt. her... http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/1451421
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:01 #4
jeg kan ikke rigtig forstå det, hvis han har unikt ssid skulle det ikke ske at den hopper over på andet net ??? det ville i hvert fald overraske mig.
og ellers skal han måske bruge fast IP på sin trådløse forbindelse, så den ikke finde andre dhcp-servere. hvis den bare er sat til at hægte sig på alt muligt, kan det muligvis tænkes at den vælger et svagt ukrypteret end et bedre sginal der er krypteret.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:09 #5
i mit kort (netgear) her kan jeg vælge profil under settings. og den connecter ikke til andre netværk før jeg trykker connect igen. den kan sagtens finde andre, men connecter ikke før jeg ber den om det. så den bruger den profil jeg brugte sidst.
Avatar billede webasto Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:33 #6
mrmox2>> Ja han har et unikt SSID på sit eget net.
Ja det er også et af mine gæt, den der ide med at den vil gå efter det ukrypterede og svage først.
Avatar billede webasto Nybegynder
27. oktober 2004 - 15:39 #7
Det duer ikke at der skal sættes profiler op til ham hvis han bare een gang selv skal administrere det for så ender det galt.... han er totalt noob.

Det har kørt upåklageligt i det første halve år lige indtil den her famøse anden accesspoint dukkede op i nabolaget.
Han er eddersur over at han ikke han færdes ubesværet på nettet fra sin laptop mere.

Jeg har brug for en lidt hurtig løsning der er vandtæt og som ikke skal pilles ved uden at skulle rulle kabel ud over gulvet og lege med RJ45 stik.

Hans VLAN på laptoppen blev ellers administreret af XP uden problemer.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:54 #8
hvis han vil have mulighed for at komme på åbne net ude i byen, og derfor beholder default opsætning som en af mulighederne, så er det eneste han kan gøre at få fat i naboen og få ham til at sikre sit net.
men hvis han kun har brug for det fx tre steder, så kan han lægge de tre profiler ind, og slette den default-profil som sikkert er den mest åbne.
men kan du ikke skrive lidt mere om hvor åbent han har brug for at det er (de steder han bruger sit WLAN).
Avatar billede renehinsch Praktikant
27. oktober 2004 - 21:37 #9
Det er at gå over åen efter vand. Er det ikke nemmere at håndtere en profil end at skulle rende rundt og finde de access points der bliver sat op i nabolaget og derudover diktere deres opsætning. Man kunne også tænke sig at overbevise andre bilister om at køre ind til siden hver gang man starter sin bil, så man kan undgå at bruge sikkerhedssele :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:16 #10
joe, egentlig, men hvis der på hans maskine _skal_ være en helt åben profil i samlingen, vil den jo virke på alle åbne profiler, ik? derfor er nr. 1 også at der kun er de profiler der er brug for.
Avatar billede webasto Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:45 #11
Jeg har skam en netmanager på min egen laptop så jeg kan hoppe imellem de forskellige setups der er de steder jeg kommer over hele europa.
Grunden til jeg har det på min egen er at på mit lokale LAN bliver der kørt med faste Ip'er og det gør der på nogen af de net jeg skal koble på.
Så jeg ved godt hvordan det virker og med den viden om det ved jeg også at der er dømt kaos på et eller andet tidspunkt ved min vens laptop da han ikke kan rumme de forskellige tekniske finesser der ligger i sådant et apparat.

Han er stolt over overhovedet at kunne tænde den og lukke den korrekt, men den er altså nødvendig i hans job som sælger..... noget med at sync'e med firmaets server automatisk og så'n noget.

Jeg kan godt se at det bedste nok bliver at forsøge at finde "Synderen" i nabolaget og bede ham sikre sit net.... iøvrigt vil det jo også gavne ham der har det, da det så nok ikke lige er hans net der frit kan benyttes til at håndtere div. ulovligheder på (kiddiporn, virusser og spam).
Avatar billede webasto Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:51 #12
Jeg havde så'n set bare troet at der var et flueben eller noget andet jeg havde overset et eller andet sted i standardopsætningen i XP der kunne filtrere uønskede net ud. Det var grunden til at jeg har henvendt mig her i dette pragtfulde forum.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:40 #13
hejsa, ifølge det du skriver virker det som om han har brug for nogle få definerede profiler, og at han ikke har brug for en default-profil.
og ovenfor skrev jeg, at jeg kun hopper på min nabos ubeskyttede wlan hvis min default profil er aktiv. hvis jeg sletter den kan den kun finde dem jeg allerede har defineret. der er ingen af os der har prøvet at sig at du ikke har styr på det, men derimod forsøgt at finde ud af hvilket behov han har helt præcis.
derfor vil jeg påstå at der er en løsning hvis han har mulighed for at fravælge default-opsætninger (og det kan man i hvert fald med min netgear som kører på win2k)
hvilket netkort har han?
Avatar billede webasto Nybegynder
31. oktober 2004 - 15:15 #14
Jeg mener det er et Intel mini-PCI kort på 54Mbit.

Jeg skal igang med hans problem een af dagene så det kører uproblematisk for ham igen og en løsning med profiler er skam også overvejet..... det er bare ikke livretten.

Så lige et par dage så kommer der en respons og en uddeling af points.
Avatar billede webasto Nybegynder
07. november 2004 - 09:28 #15
Så nu har jeg bixet med det igen og haft min egen bærbare med der er 99% identisk med hans.
Min egen kører perfekt på hans trådløse net og kan se men bliver ikke forstyrret det fjerneste af naboens net.

På hans blev naboens net ved med at forstyrre og med noget pilleri fik jeg den til at se helt bort fra naboens men den bliver ved med at springe af og på hans eget net ca. 15-20 gange i timen.... Grrr.

Det viser sig, at da han ikke er helt sikker på hvornår naboen har opsat sit net, så kan det ikke udelukkende få skylden.
Til gengæld er det stensikkert at laptoppen har været til opdatering ved en ny IT-service efter at hans firma har outsourcet den service.
Så ved nærmere eftersyn på hans laptop er der adskillige ting der er fjernet/ikke virker efter den har været til opdatering.
Ja, der er faktisk så meget i vejen med den at det kræver en "format c:" for at rette op på skaderne.
I realiteten kan den bruges med et kabel i røven når den skal på nettet og man kun skal bruge officepakken, alt andet er mystisk eller ude af funktion.

Smid nogen svar og jeg skal fordele lidt points til jeg som tak for indsatsen.

(Jeg venter så på at se hvad hans firma nu vil gøre ... hehe.... for han er tosset over det.)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. november 2004 - 12:32 #16
uha, grim historie
jeg lægger gerne et svar, men da vi ikke har løst problemet kan du jo selv nuppe pts og så give os lidt karma for den gode vilje i stedet. er det ikke bedre
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. november 2004 - 12:32 #17
hov, glemte svaret, men som sagt, vi har ikke løst dit problem :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. november 2004 - 23:57 #18
takker