Avatar billede retry Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:36 Der er 1 løsning

Bliver objektet frigivet?

Overvej følgende "classic" ASP VBScript kode:

class sampleClass
end class

function makeObject()
  'denne funktion returnerer et objekt
dim mySampleObject
set mySampleObject = new sampleClass
  '... diverse oprationer på objektet, før det skal afleveres
set makeObject = mySampleObject 'funktionens resultat
set mySampleObject = nothing '### er denne linie nødvendig?
end function

dim testObject
set testObject = makeObject()
set testObject = nothing 'ryd op

Spørgsmålet står i koden: '### er denne linie nødvendig?
Hvis linien udelades, vil der så ikke stadig være en instance af objektet tilbage efter den afsluttende "ryd op"?

Points gives kun til svar med overbevisende kildehenvisninger.
Avatar billede retry Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:00 #1
Mens I overvejede, fandt jeg selv ud af det med et eksperiment, som viste, hvornår og under hvilke omstændigheder en indlagt sub Class_Terminate blev udført.
Det er IKKE nødvendigt at sætte funktionens lokale variable til Nothing. Med andre ord: ###-linien er IKKE nødvendig.