Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 12:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

danske bogstaver importering.

Hejsa, lige et kort spm..

Jeg har denne fil:
test1;halløj;æøå;\r\n

den inporterer jeg via PhpMyAdmins import-funktion.

Men indholdet i tabbelen i denne række bliver:
gartzen  halløj    æøå

Hvad kan jeg gøre ved det?

Mvh. GartZen :-)

(by the way, hvorfor må man ikke have "æ, ø og å" i sin overskrift til at E-spm?)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 12:47 #1
..og er der nogen som kender til problemet?
Er det for øvrigt frarådet at bruge danske tegn i den MySQL databse?
Avatar billede majkat Nybegynder
16. november 2004 - 16:15 #2
Du kan sagtens bruge danske tegn i en MySQL database. Det ser ud til at der sker en utf8 konvertering på vejen. Er du sikker på, det sker i MySQL? Det kan også være websiden der er sat op til at vise tingene som UTF8 selvom det charset du egentlig bruger er ISO8859.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 16:25 #3
Hvis jeg henter det ud i PhpMyAdmin er der de underlige bogstaver.
PhpMyAdmin er sat op til at køre ISO8859..
Men også hvis jeg skriver det ud med PHP skriver den æ, øog Ã¥.
Jeg bruger PhpMyAdmins importfunktion til at lægge filen ind..

Jeg har lige prøvet at lave et sql dump af databasen, og der står de fint nok som æ, ø og å..

Så det er altså når jeg henter dem UD det går galt?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 16:30 #4
Jeg kan se at mit "character set" på serveren står til "latin1", men har andre character sets. Heriblandt "danish". Hvordan ændrer jeg det?
Avatar billede majkat Nybegynder
16. november 2004 - 16:47 #5
Du skal ikke ændre noget på serveren. Det er eet eller andet sted mellem MySQL og din browser det går galt (eller i din browser).
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 16:56 #6
Har du nogen idé om hvad jeg så skal gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2004 - 16:45 #7
majkat -> smid et svar, så får du 20 point. Jeg fandt ikke ud af hvad det var, men da jeg importerede filen igen, var alt normalt..