Avatar billede mpej Nybegynder
17. november 2004 - 12:54 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Constraint på antal

Hvordan kan jeg lave en contraint på en attribut eller en tabel, der sikrer at et specifikt element højst oprettes 3 gange.

Det skal bruges i en liste over elementer der hver kan have højst tre forskellige kategorier.
Avatar billede teepee Nybegynder
17. november 2004 - 13:06 #1
en pre-insert trigger der laver en count på antallet af forekomster der svarer til din :new værdi. Det kan godt være at du skal håndtere noget mutating table-sjov, men prøv bare uden først.
Avatar billede teepee Nybegynder
17. november 2004 - 13:07 #2
det samme gælder jo sådan set også for pre-update, nu jeg tænker over det
Avatar billede pgroen Nybegynder
17. november 2004 - 13:17 #3
Noget i stil med det her ?

CREATE  TABLE x (
ID NUMBER,
category NUMBER,
CONSTRAINT c1 UNIQUE (ID, category),
CONSTRAINT c2 CHECK (category IN (1,2,3))
);
Avatar billede mpej Nybegynder
17. november 2004 - 14:43 #4
Triggeren er helt klar den fede måde at gøre det på, i mit tilfælde! Tusind tak for hjælpen!