Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:12 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar

Jeg skal til at købe ny bærbar computer. Da jeg er førstegangs køber synes jeg det er den rene jungle, men det er dog lykkedes at finde to modeller jeg synes rigtig godt om. Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre jeres mening om de to modeller.

Den første er en ASUS M6800ne der koster 12495
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22167

Den anden er en Vega 259 der koster 11995
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=Vega259

På forhånd tak
Avatar billede espersen Novice
18. november 2004 - 11:24 #1
Asus er min favorit ; en stærk maskine som er flot i designet og er lavet af gode komponenter (få fejl). Et rigtig godt køb !

Vega'en ser nu også god ud ; VGA-delen er jo temmelig imponerende med 256 mb ram - men kender ikke maskinens ry for fejl/problemer.
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:34 #2
Er der nogen herinde der har eller kender nogen der ejer en vega som har lidt erfaring de vil dele..
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:41 #3
Hvad vil du vide?

Det er en Asus maskine :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:41 #4
"Vega+ serien bliver produceret af Uniwill og Clevo i Taiwan efter de standarder, der løbende sættes af den danske importør, samling samt klargøring forgår på det danske værksted. Her fortages de sidste kvalitets kontroller samt test før aflevering til forhandler.

Vega Pro serien bliver produceret af ASUS, der er en af verdens aller bedste notebook producenter. Her tilbydes et On-Site servicekoncept, hvor brugeren helt klart bliver tilgodeset. En eventuel reparation vil foregå ude hos brugeren, hvilket bl.a. holder eksponeringen af "følsom" data på et minimum."
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:42 #5
Jamen hvordan er support, Kvalitet, (er kvaliteten lige så god som ved en Asus) Er der ofte fejl/problemer...
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:44 #6
100 % samme kvalitet!

Supporten er den bedste der er på markedet
Avatar billede espersen Novice
18. november 2004 - 11:45 #7
eftersom det er Asus der laver den VEGA maskine ; kunne jeg være tilbøjelig til at pege på den hvis du har rimeligt store krav til VGA-delen.
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:47 #8
jamen jeg har det lidt sådan at jeg da gerne vil spille på den og da den i bund og grund skal erstatte min stationær så tror jeg efterhånden det bliver Vega'en. Er der en af jer det ved hvilke prisleje ram til en bærbar ligger i?
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:48 #9
De er ret dyre desværre!

Hvormeget har du at handle for, for der er mange modeller at kigge på evt. Evt zepto
Avatar billede espersen Novice
18. november 2004 - 11:51 #10
Ram til Asus M6Ne ligger i ca. 400 kr. for 256 mb ram
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:52 #11
har kigget lidt på zepto.. Har bestemt mig for at bruge mellem 10000-12000 har efter hånden brugt mange timer på at surfe nettet tyndt for bærbar computer. Har kigget på Zepto, HP, Asus, Acer, Greennote, Vega.... Osv.... Men hvis du har et godt bud der kan vippe de to andre af pinden er du meget velkommen.....
Avatar billede espersen Novice
18. november 2004 - 11:55 #12
(jeg ville tage en af de 2 du har fundet frem til - hellere dem fremfor en Zepto)
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:56 #13
Zepto
http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=604

http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=603

Dansk kvalitet. Dog havde de tidligere problemer med tikkende HDD og at tasteturet gav mærker i skærmen.

Asus som er min klare favorit

http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22124

http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22060

DOG levere de ikke maskiner med 128MB RAM på grafik delen. Det er dog ikke noget du vil mærke til.

Læs evt mine artilker om emnet
http://www.eksperten.dk/artikler/508

http://www.eksperten.dk/artikler/507
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 11:59 #14
Det vil sige at hvis man køber en maskine med 64 mb dekdikeret ram til grafik kortet så vil jeg reelt ikke kunne mærke forskel hvis eks. jeg spiller et lidt grafik tungt spil, altså i forhold til en maskine med 128/256 mb.
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 11:59 #15
I dag fåes der også snart 6800 grafikkort som der gør til desktop - men overkill efter min smag til en laptop p.g.a. varmen

Denne skal også nævnes, men Asus er for mig meget bedre hvad angår design generelt
http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=604

Et eller andet sted kan jeg bedre lige VEGA hvad angår designet. Det er det samme kabinet, men selve det look VEGA har sparker design numse :-)

Læs mine artikler og vend tilbage hvis du vil have mere info. Skal gøre hvad jeg kan for at hjælpe!
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 12:02 #16
Det vil sige at hvis man køber en maskine med 64 mb dekdikeret ram til grafik kortet så vil jeg reelt ikke kunne mærke forskel hvis eks. jeg spiller et lidt grafik tungt spil, altså i forhold til en maskine med 128/256 mb.
------

Så nemt er det ikke helt.

1. JA, en maskine skal altid have dedikeret RAM når vi snakker laptops.

2. En laptop er ved at komme efter det, MEN det vil aldrig blive en spillemaskine ligemeget hvad de gør. Problemet er og bliver varmen og problemet i at komme af med omtalte. Men nej, jeg har selv en Asus med 64MB på VGA delen og har ikke på nogen måder kunne mærke forskel på dem jeg har testet med 128MB. I dag findes der maskiner med 256MB på VGA
Avatar billede a.and Nybegynder
18. november 2004 - 12:03 #17
Jeg takker meget for hjælpen ind til nu fra begge to. Jeg vil nu lige gennemlæse dine artikler også vender jeg lige tilbage senere idag
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 12:07 #18
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=MyBook259

Du har også muligheden for AMD64 i bærbar, men ikke noget jeg p.t ville kaste penge efter.

Snakker man bærbare og 64bits tech kan man udlede at farten på Athlon64 først for alvor sat op, når Microsoft frigiver den nye 64-bit
På dette tidspunkt vil alle de 32-bit computere, der er på markedet ikke kunne anvende denne Windows-version eller de programmer der kommer til denne Windows.

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.
Avatar billede freehelp Praktikant
18. november 2004 - 12:10 #19
Snakker vi banias kontra den nyeste dothan.

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Har endnu ikke fået testet mere end 2 med den CPU og tror heller ikke det er noget jeg vil smide flere penge efter.

Man kan jo så også vælge amitech's 64bit tech, men det yder ikke mere end de andre vi snakker om her.

Ting jeg personligt ville kigge efter er en god support fra producenten.

Det er ofte der folk "skider" i nælderne :-)
Avatar billede spottie Nybegynder
18. november 2004 - 16:48 #20
nogle der har erfaringer med VEGA 259-serien må dette meget gerne meddelses da jeg overvejer kraftigt at investere i en sådan bærar?
Da den kan erstatte min stationærer i det stykke tid indtil jeg får en ny stationær PC.

Håber på nogle svar.

Men har fået af vide at Acer og VEGA laver gode kvalitets bærbar og har en god service så bliver nok en af de to?
Avatar billede espersen Novice
18. november 2004 - 17:24 #21
jeg ville ikke tage en Acer ;o|
Avatar billede freehelp Praktikant
19. november 2004 - 08:08 #22
VEGA stadig det samme som Asus!

Acer - nej tak
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 10:28 #23
fik du svar nok??
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 22:54 #24
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:28 #25
Mon ikke snart du kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller får det her lukket ned!?
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 15:30 #26
Undskylder den meget lange ente tid købte en vega den køre super godt! virkelige tilfreds med den tak for hjælpen til alle...
Avatar billede espersen Novice
08. januar 2005 - 15:32 #27
det var så lidt ,,, hvorfor tager du selv point ?
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:04 #28
Det vil jeg også godt vide så man slipper for at anmelde dig
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:28 #29
Jamen det beklager jeg da meget men det var min opfattelse at folk ikke havde lagt et svar og da jeg ikke regnede med at folk kiggede på et så gammel spørgsmål. Freehelp synes virkelig det er at gå i små sko at du på den måde opfordre andre til ikke at yde hjælp grudet en misforståelse. Så frem du er interesset i de point der høre til det her spørgsmål skal jeg da med glæde oprette et spørgsmål dekdikeret til dig!!!  Og hvis du synes jeg skal anmeldes jamen så fair nok har jo åbenlyst brudt reglerne!!!!  :-)
Avatar billede espersen Novice
08. januar 2005 - 17:34 #30
tjooo  vi får jo en mail når der er lagt en kommentar eller svar i en tråd !

Vi har også spurgt dig 3 gange om hvordan det går med valget - ikke alle køber straks efter.

Læs fx. denne FAQ om hvordan du tildeler point (og hvordan hvis der ikke er lagt et svar):
http://ebruger.dk/faq/#behandling_af_svar
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:36 #31
a.and det her er jo ikke første gang du tager point selv vel!!
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:38 #32
Jamen kan sagtens følge dig her beklager meget jeg ikke har været her inden siden købet og beklager igen den manglende point uddeling så frem du er interessert i point skal jeg ligeledes over for dig oprettet et spørgsmål så du kan få de point du har fortjent!
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:39 #33
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:39 #34
færste - første
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:40 #35
Det er ikke p.g.a. point vi brokker os - det er måden du bare lukker tråden på, og især efter vi gentagne gange har spurgt efter dig
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:41 #36
Jeg har netop idag lukket 5-6 spørgsmål og tildelt mig selv point de steder hvor folk ikke havde lagt et svar. Hvor vil du hen Freehelp?
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:42 #37
Okay er fuldt ud forståeligt hvis du savner feedback. Det vil jeg selvfølig tag til efterretning og for eftertiden gøre.
Avatar billede espersen Novice
08. januar 2005 - 17:43 #38
a.and ; pointene kan vi ikke bruge i Føtex - så vi overlever uden - men ligesom at sige "god tur" så koster det heller ikke dig noget at være flink
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:44 #39
bestemt ikke mener også jeg normalt er høflig og hvis du tjekker hvordan jeg lukker dettte spørgsmål så kan jeg ikke rigtig følge dig.
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:48 #40
Godt - jeg er tilfreds med din forklaring, og håber du vil tænke over det næste gang
Avatar billede espersen Novice
08. januar 2005 - 17:50 #41
tjoo kan nemt følge freehelp
du lukker den ved at forklare hvad du har valgt - du kunne have smidt en kommentar om dit valg og så opfordret deltager (en, flere eller alle) til at smide et svar.
Avatar billede a.and Nybegynder
08. januar 2005 - 17:55 #42
Ok Freehelp Skal vi så ikke stoppe her inden denne misforståelse af reglerne fra min side skal tag en mere uheldig drejning.Espersen: Så frem i ønsker det kan jeg godt komme med en kommentar i forhold til valg af bærbar. I må begge have en god weekend! og endnu en gang tak for hjælpen..
Avatar billede freehelp Praktikant
08. januar 2005 - 17:57 #43
i lige måde