Avatar billede andersenph Nybegynder
18. november 2004 - 22:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ændrer man på den reserverede båndbredde i xp?

Hej alle

Det er kommet mig for øre, at man kan ændre på den båndbredde xp har reserveret til sig selv. Eller rettere til de tjenester, der ligger og kører i baggrunden.

Det er vist nok noget med, at nogle værdier i registreringsdatabasen skal ændres.

Nogle gode bud?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2004 - 23:01 #1
Avatar billede ranglen Nybegynder
18. november 2004 - 23:44 #2
Jeg tror du har misforstået QoS. XP reserverer ikke på den måde båndbredde til sig selv. Ved QoS er det muligt for afsender og modtager at blive enige om hvordan data bedst sendes over netværket.

For at få rigtig QoS skal alle netværksenheder mellem de to hosts ligeledes være QoS aktive. Herved kan du sikre at dit program får den nødvendige båndbredde gennem netværket.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2004 - 08:08 #3
ranglen> er det mig du henvender dig til???
For jeg har netop ikke sagt at det ER QoS det drejer sig om - jeg spørger kun om det var det andersenph tænkte på, for ligesom at udelukke div. ting :)

Og så nævnes der forresten intet om det er til brug i netværk eller alm. internetbrug.
I den forbindelse kan jeg nævne at QoS ikke bruges af nogen internetudbydere herhjemme - endnu :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2004 - 08:09 #4
Så hvis det er programmers adgang til nettet man vil optimere, så er QoS ikke adgang til for begge ender skal nemlig understøtte det.
Avatar billede ranglen Nybegynder
19. november 2004 - 08:27 #5
nej, det var til andersen. Lige netop dette omkring QoS og reserveret båndbredde har været et meget misforstået begreb.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2004 - 09:26 #6
Præcis :)
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. november 2004 - 10:12 #7
Det var i forbindelse med den it-administratoruddanelse jeg er ved at tage om aftenen.
Vi snakkede MTU (Maximum Tranfer Unit)altså den maksimale pakkestørrelse på et givent netværk.
Ethernet har een pakkestørrelse, Token ring en anden og meget større, X-25 en tredie og meget mindre.
Der opstår jo flaskehalse på X-25 ved store forsendelser.......
Så fortalte vores i øvrigt dygtige underviser at Xp "stæler" noget af den tilgængelige båndbredde.
Jeg tror nu ikke det er noget med Qos. Det er så vidt jeg ved kun ATM, der kan levere den slags. Og så selvfølgelig Token Ring, som man har været så åndssvag at nedlægge.....

Det er altså en ændring i opsætningen af XP´s fordeling af båndbredde jeg er nysgerrig omkring.

De to links som John er så sød at lægge ind har altså ingen praktisk betydning?
Avatar billede ranglen Nybegynder
19. november 2004 - 11:12 #8
Den reserverede båndbredde har effekt, hvis (og kun hvis) man sidder på et QoS-aktiveret netværk.

Når den applikation som har fået reserveret båndbredde er tavs på netværket, har andre applikationer adgang til den fulde båndbredde. Dvs der stjæles ingenting.

"Xp "stæler" noget af den tilgængelige båndbredde" er det extremt misforståede begreb jeg omtalte.
Avatar billede ranglen Nybegynder
19. november 2004 - 11:14 #9
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q316666

Clarification about the use of QoS in end computers that are running Windows XP
As in Windows 2000, programs can take advantage of QoS through the QoS APIs in Windows XP. One hundred percent of the network bandwidth is available to be shared by all programs unless a program specifically requests priority bandwidth. This "reserved" bandwidth is still available to other programs unless the requesting program is sending data. By default, programs can reserve up to an aggregate bandwidth of 20 percent of the underlying link speed on each interface on an end computer. If the program that reserved the bandwidth is not sending sufficient data to use it, the unused part of the reserved bandwidth is available for other data flows on the same host.

For more information about the QoS Packet Scheduler, see Windows XP Help. Additional information about Windows 2000 QoS is available in the Windows 2000 technical library.
Correction of some incorrect claims about Windows XP QoS support
There have been claims in various published technical articles and newsgroup postings that Windows XP always reserves 20 percent of the available bandwidth for QoS. These claims are incorrect. The information in the "Clarification about QoS in end computers that are Running Windows XP" section correctly describes the behavior of Windows XP systems.
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. november 2004 - 15:16 #10
Godt nok ranglen. Den er feset ind på lystavlen :O)
Det lød også lidt underligt at XP skulle lave det lille nummer på samme måde som den reservere 10 % af harddisken til papirkurven, som standard...

Nu kan jeg jo jorde min underviser. Det skal være mig en udsøgt fornøjelse *S*

Lægger i begge lige et svar?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2004 - 16:00 #11
Så mangler vi ranglen ;)
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. november 2004 - 07:40 #12
Jeg holder den lige hen. Min kære underviser påstår hårdnakket at han har ret.
Vi gå i klinch på tirsdag......
Så får i lige feedback. Håber det er i orden.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. november 2004 - 08:52 #13
Ufatteligt han er så påståelig - held og lykke tirsdag :)
Avatar billede andersenph Nybegynder
16. december 2004 - 10:20 #14
Nå det blev ikke rigtigt til noget med den diskussion. Han kunne ikke finde sin mail hvori informationen lå.

Så jeg lukker her.
Tak for hjælpen gutter ;O)

Stigers og ranglen i finder selv ud af det, hvis ranglen vil have point ikke?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. december 2004 - 16:25 #15
andersenph> jepper.

ranglen> vi deler: http://www.eksperten.dk/spm/571814