Avatar billede gl_nok Nybegynder
20. november 2004 - 16:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

varianel spørgsmål

Jeg har et lille problem.
Jeg har en database hvor jeg henter nogle tal lad os kalde dem $x,$y og $z
Jeg har så nogle variabler der kommer via en form
de hedder  k med et nummer efter

Nummeret efter k svarer til de numre der hentes i databasen.

Hvis jeg nu skal matche dem hvordan gør jeg så , kan man lave en ny varibale der hedder $k'$x' eller hvad ?
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
20. november 2004 - 16:22 #1
Jeg kan give dig et eksempel på hvordan det kan gøres eller hvordan jeg evt ville gøre det.
Dette lille eksempel er f.eks. k15

$ktal=(strtolower(substr($dinforvariabel, 1);
samme som
$ktal=15;

Og så er det vel bare at sammenligne det du vil:
($ktal == $x)

Ved ikke om det er sådan du mener :)
Avatar billede gl_nok Nybegynder
20. november 2004 - 16:28 #2
hmm jeg fik vidst ikke forkalret godt nok,

jeg får en række data ind via form
k1=12 k2=111 k4=56 osv

nu har jeg så en række andre tal fra en database 1 2 4 osv
nu skal jeg lave en validering hvor jeg via en while med sql dataene vil undersøge den tilsvarende variabel fra formen. Hvis man nu tager det først har jeg k1=12 fra formen og et 1 tal fra databasen det 1 tal skal jeg lave om så jeg kan sige k($x) hvor $x er tallet fra databasen
Avatar billede jaw Nybegynder
20. november 2004 - 16:33 #3
Ved ikke om jeg forstår dig, men i en løkke vil du kunne tage alle dine variabler sådan her:

for($i = 1; $i < noget; $i++) {
  ${"k".$i};
}

så vil du hele tiden have $k1, $k2, $k3 etc. etc. - men ved ikke om det var hvad du tænkte på?
Avatar billede gl_nok Nybegynder
20. november 2004 - 16:34 #4
den ${"k".$i}; kan man også gøre det i en whileløkke

fekst
${"k".$row[id]}; ?
Avatar billede jaw Nybegynder
20. november 2004 - 16:35 #5
Ja, det skulle du nok kunne... Du kan jo prøve :)
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
20. november 2004 - 16:37 #6
hehe, jeg misforstod hvis en "lille" smule, held og lykke med det :)
Avatar billede gl_nok Nybegynder
20. november 2004 - 17:12 #7
jaw det virkede. smidder du lige et svar så du kan få point ?
Avatar billede gl_nok Nybegynder
20. november 2004 - 17:12 #8
nicocarlos. jeg tror det var mig der var uklar i spørgsmålet, så er det jo nemt at misforstå :-)
Avatar billede jaw Nybegynder
20. november 2004 - 17:29 #9
Jamen det gør jeg da gerne :)