Avatar billede visual Nybegynder
25. november 2004 - 05:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til HTPC

Hej eksperter.

Jeg skal til at bygge en HTCP og skal lige bruge nogle svar.

Jeg vil købe dette kabinet: Ahanix D5 Media Center X235
LINK: http://www.ahanix.com/ahanix_product.asp?pid=8

Jeg har et ældre bundkort og en AMD 1400 mhz med 512 MB ram kan det bruges?

Men hvis jeg skal kunne optage tv på computeren skal jeg vil have et grafikkort som har In/Out eller hvad?

Kan jeg købe et godt lydkort og nogle gode computerhøjtaler som: http://www.ozaki.com.tw/global/en/products/products_Feature.php?source=environment&pID=2 og så helt droppe en forstærker i stuen?

Hvilket software skal jeg bruge?
Hvilket lydkort skal jeg købe?
Hvilket Grafikkort skal jeg købe?

Tak på forhånd!
Avatar billede dkoclni Nybegynder
25. november 2004 - 14:35 #1
Nu virker dette svar måske lidt tamt og ikke lige hvad du havde brug for at få af vide, men du får det alligevel ;)

Det er smag og behag - hvad har du brug for, hvad kunne være fedt at kunne osv osv.

Træd et skridt tilbage og start med at overveje hvad det egentlig er du gerne vil med din HTPC. Dit spørgsmål kan du bedst selv svare på, ved at overveje grundigt hvad du vil:
Er det som erstatning for dit musikanlæg eller er det erstatning af din video og dvd afspiller/optager? Skal du i så fald kunne optage fra flere tv kanaler på én gang og skal dette efterfølgende kunne brændes på dvd'er til afspilning i andres dvd afspillere, eller skal det blot gemmes som divx/xvid? Er det direkte til DVD, så er skal nu nok satse på et tv kort med indbygget mgp encoder og så spare på CPU kraften i computeren, hvorimod du kan undvære dette hvis du bare skal gemme det som divx, da behandlingen her bliver gjort af computerens CPU (så skal du selvfølge gå så højt op som muligt i CPU hastighed).
Skal det være windows eller linux baseret? Dette afhænger jo af hvilke programmer du vil køre ud over HTPC softwaren - f.eks. skal du kunne kører programmer som office, spille spil osv?
Skal den kunne tilgås via internettet og mobiltelefon - så er der begrænsninger i hvilken software du kan vælge.

Mulighederne er uendelige - så få tjek på dit behov INDEN du køber noget som helst! Når du ved dette, er det MEGET nemmere at købe enhederne og smådelene. Samtidigt finder du også ud af krav til dit kabinet - da mange små mini atx kabinetter f.eks. kun kan have én hdd og et enkelt PCI kort - derfor er det ufedt at have købt et lille, men fedt, kabinet til flere tusinde kr., hvis du finder ud af at der skal tre tv tunere og fire harddiske i og at der ikke er plads.....

Hent inspiration, viden og masser af links på denne hjemmeside:

http://www.htpcnews.com/

Diskuter med andre danske HTPC brugere på denne side:
http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=25

Håber det var en start....
Avatar billede visual Nybegynder
25. november 2004 - 15:03 #2
Det var et rigtig godt svar du kom med "dkoclni"

Der skal være mulighed for at have rigtig mange film/musik/billeder på den.
Jeg vil tro jeg ripper alle mine dvd film ind og ligger hvis man kan vælge undertekster og lydspor med DivX format?

Den skal kunne optage fra to eller flere kanaler på samme tid og gemme på harddisken.
Hvis DivX kan afspilles i andre dvdafspiller vil det være fint at den gemmer mine optagelser i DivX format så jeg senere lige kan brænde en dvd.

Jeg ville gerne have det sådan at jeg kunne komme af med min video/dvd/forstærker så ALT bliver styret fra den.

Den skal have adgang til et lokal netværk som jeg selv har i hjemmet.

Hvor mange GB harddisk vil du tro ville passe til den?
2x400GB ?
Avatar billede visual Nybegynder
25. november 2004 - 15:05 #3
Jeg kom lige til at tænke på om man kan via sin mobil sætte den til at optage et program hvis jeg nu er i udlandet?
Avatar billede dkoclni Nybegynder
25. november 2004 - 15:28 #4
There you go - allerede der har du jo begrænset dig fra flere kabinetter og software....

Ja, det kan sagtens lade sig gøre og rippe dine DVD'er til divx OG få underteksterne med. Der findes en MASSE beskrivelser på dette - se f.eks. her: http://www.divx-digest.com/
eller her
http://www.divx-digest.com/links/index.php3?category=26

Med hensyn til optagelse direkte til Divx, så skal du være opmærksom på følgende: Al encoding af video flyttes til CPU'en i computeren (ok der findes vist et tv kort med divx encoder på og så ligger beregninger jo her!!!), hvilket betyder at du bruger kraft som måske skal bruges af andet software: Optagelse fra to kanaler på én gang samt afspilning af DVD/divx vil kræve en hel del. Det betyder en stor CPU med høj belastning - dette betyder høj varmeudvikling - hvilket igen betyder behov for større mængde kølling - hvilket igen betyder mere støj i form af blæsere (med mindre du køre vandkølet - hvilket igen betyder flere penge op af lommen)... Kan du se sammenhængen mellem krav og konsekvenser ;)
Anyways, jeg har selv valgt at køre det hele som ren mpg2 (altså DVD format) - og til dette benytter jeg Haupagge 250 tv tuner som har encoder indbygget i kortet. Når jeg optager tv i den aller højeste kvalitet jeg kan trække ud af det (10mbit) så ligger min computer CPU på 2% - altså ingenting. Dermed er der masser af overhead til Divx afspilning eller DVD visning.

Dernæst er der jo spg. om hdd - jo mere der kører op og ned fra din disk - jo støre krav til hastigheden. Optager du fra to tv tunere i 10mbit kval. samtidig med at du afspiller en tidligere optagelse, så tror jeg helt sikkert det vil kunne ses på afspilningen i form af små pause og hak. Derfor skal man måske overvej at køre noget raid i en kombination der forøger hastigheden (raid 0 eller 5).

Mht. til størrelse af diskene, så der rigtigt mange der starter med en lile disk - det holder ikke i lang tid - men det er en god test af konceptet og måde at beregne hvor meget plads du for fremtiden kommer til at bruge.

Til sidst var der mobiltelefonen - Ja, det kan du godt. Jeg har ikke selv prøvet det, men har da læst om flere løsninger.
Hvis du kører MythTV (linux baseret og gratis), så er der en suveræn webbaseret brugergrænseflade til styring af dyret! Det samme er der også for SageTV (Windows og koster knaster).

Som jeg har sagt til andre - køb et tv kort ud fra det behov du har (med eller uden mpg encoder (jeg ville råde dig til 'med')) og test konceptet i en gammel computer. Mange ting kan sagtens køre på computere under 1 ghz - og det er en fed måde at teste om konceptet overhovedet er noget man gider lege med. Personligt gjort jeg det at jeg fandt en gammel disk jeg havde liggende, købte et Haupagge 250 tv kort (suverænt kort!!!) og så brugte jeg min nuværende computer som test, ved blot at indsætte test harddisken som bootdisk, så jeg kunne formatere og installere lige så tosset jeg havde lyst til, uden at fucke min alm. computer op.....
Avatar billede dkoclni Nybegynder
25. november 2004 - 15:30 #5
Kan måske lige sige at jeg nu er blevet grebet så meget af konceptet, at jeg er ved at sætte en MythTV backend op (på fedora core 3) med front end kørende på min Xbox!!! Niiiiiice......
Avatar billede dkoclni Nybegynder
25. november 2004 - 15:57 #6
Ah ja, hvis du gerne vil køre MythTV, hvilket er ekstremt udbredt, meget stabilt og med masser af muligheder, men du ikke har forstand på Linux, så er der nogle flinke fyre der har lavet en linux distribution kun beregnet til HTPC via Myth:
http://www.mysettopbox.tv/
Der er faktisk en autoinstallation direkte fra CD'en... ;)
Avatar billede dkoclni Nybegynder
25. november 2004 - 15:58 #7
(Fik lige trykket for hurtigt der... )

Distributionen hedder KnoppMyth!