Avatar billede secher_dk Nybegynder
29. november 2004 - 16:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget kan der trækkes på en 12V linje?

Jeg ville lige høre om der er nogen der ved hvor meget der ca kan trækkes på den samme 12V ledning.. mest af hensyn til hvor mange gange man kan dele den... Det er en ret stor strøm forsyning jeg har, 25A på 12V linjen, og den er på 510W...
Også hvad der bruger mest strøm.. hardiske/optiske drev.. eller blæsere og lys og alt det andet modding man nu kan finde på...
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. november 2004 - 21:43 #1
Du angiver selv de 25 A, - formentlig opgivet på strømforsyningen - det er så max den er beregnet til. Hvor meget du kan trække på en ledning, er det vanskeligt at give et klart svar på, - det afhænger af fx. ledningens længde og tykkelse, og desuden af hvor stort spændingsfald du kan acceptere. En kort tyk ledning af godt materiale - kobber - yder kun en lille modstand, - giver kun lille spændingsfald.
Hvor store strømme de forsk. enheder bruger, kan du bedst finde ud af ved at aflæse deres forbrug ( Watt ) og hvilken spænding de er beregnet til ( 5 ell. 12 v og i nogle, især nyere comp. også enheder til spændinger under 5 v ).
( Strømstyrken kan du så let udregne ved at dividere Watt med Volt - vel at bemærke, så længe det drejer sig om jævnstrøm.
Det totale forbrug på alle ledninger må ikke overskride strømforsyningens max.
Vh. Richard
Avatar billede che0ps Nybegynder
30. november 2004 - 09:07 #2
Hvis bare du smider det fordelt ud på så mange så mugligt og ikke prøver på at sætte alle sammen på en, burde du ikke kunne bruge de 25A ud på nogen måde, men som Richard siger har det også noget med nedningerne at gøre og afstanden. men den skal nu op på meget før det spiller ind.
dine blæsere tager næsten ikke noget strøm..
Harddiske tager en del lige når de starter op, det er ihvertfald der de tager mest og self hvis du køre stress test på dem.. dine drev tager ikke ret meget når de køre, de loader jo heller ik hele tiden..
Dit lys tager os en del når det kører, men du burde have nok.. altså du har 510W o 25A det er sku en del. jeg har kørt en 3000+amd64 og 4 katodelys og 2 hdd's på en 400W med kun 16A, så der skal en del til og trække din i sink, altså hvis ik det er noget billigt lort du har købt ;)
Avatar billede secher_dk Nybegynder
30. november 2004 - 11:00 #3
Det er absolut ikke billigt lort jeg har købt! Det er en Chill Innovation 510W silent power!
Spørgsmålet er jo så bare hvor mange ampere de tynde 12V ledninger kan holde til...
Avatar billede che0ps Nybegynder
30. november 2004 - 13:16 #4
Jeg kan nemt trække både hdd og alle drev på samme kabel, og normalt ville jeg smide lys for sig selv. og hvis du har købt den strømbamse, har du sikkert også et grafikkort der os skal have et 4pins stik.. og de blæsere burde være lige meget hvor de er sat til, fordi de ik trækker mere..
Avatar billede coldplay Nybegynder
30. november 2004 - 23:48 #5
Mon ikke den maximale nytteeffekt er 25A * 12V = 300 W, hvor der så medgår ca. 210 W tabseffekt i selve switch mode strømforsyningen ?

Hvis du tager antallet af 12V/5V ledningsstik og dividere op i 300 W, så må det vel give den max. tilladte effekt pr. stik.
Avatar billede che0ps Nybegynder
01. december 2004 - 08:42 #6
coldplay -> Du kan ikke bare dividere ud med de forskellige stik, normalt tager du jo mere på dem du har lys på end dem du har diske på.. og du skal du også regne med at cpu'en/motherboard tager en del, og alle nye grafikkort tager også noget..
hvis bare man fordeler det sådan noglelunde lige med belastning ud på alle sammen kan man altid regne med man har nok.. og med sån en Chill kan man nemt trække det meste på kun et par stykker af dem, den kan jo levere en del.
Avatar billede coldplay Nybegynder
01. december 2004 - 14:18 #7
Spørgsmål af denne her karakter må i første omgang nødvendigvis går ud fra nogle gennemsnitlige betragtninger.

Med eksempelvis 4 ledningssæt er max. effekt i gennemsnit pr. sæt anslået 300 W / 4 = 75 W eller 75 W / 12 V = 6,25 A.

Når man kender den max. effekt for et ledningssæt, så kan man jo plugge div. enheder på i et omfang, der ikke trækker mere strøm end 6,25 A. Men inden strømforbruget når denne størrelse, kobler strømforsyningen sikkert fra på grund af overbelastning.
Avatar billede coldplay Nybegynder
01. december 2004 - 23:21 #8
Hvis man har lidt kendskab til ohms lov, og ikke er bleg for at fedte lidt med nogle effektmodstande, så kan man jo forsøge at stressteste sin strømforsyning.

Hvis der f.eks. sidder 2 stik på et ledningssæt, så er Pmax = 75 W / 2 = 37,5 W.

Det giver Imax = Pmax / U = 37,5 W / 12 V = 3,125 A.

Effekten Pmax kan også skrives som Pmax = Rp * (Imax)^2, hvor Rp er n antal parallelkoblede modstand med værdien R.

Rp = Pmax / (Imax)^2 = 37,5 W / (3,125 A)^2 = 3,84 ohm = 4 ohm.

Modstanden R = n * Rp, hvor n = Pmax / P.

Sættes den max. tilladte effekt afsat i en enkelt modstand til P = 4 W (for en 5 watts modstand), så vil antallet af modstande i parallel være n = 37,5 W / 4 W = 9,375 = 9 modstande.

Hvad skal den enkelte modstand så være?

Svar: R = 9 * 4 ohm = 36 ohm.

Hvor meget strøm løber der gennem hver modstand?

Svar : 12 V / 36 ohm = 0,333 A.

Med 9 modstande er det samlede strømforbrug Imax = 9 * 0,333 A = 3 A.