Avatar billede armena Nybegynder
29. november 2004 - 22:52 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Brænder problem - virker ik!

Ved ik hvorfor men jeg brændede nogle filer på en CD (med Nero) og da den nåede 100% sagde den "Not Responding". Det gjorde den så i lidt tid hvor jeg så blev træt af det og måtte Afslutte Nero via Ctrl + Alt + Del. Men jeg kunne ikke! Kunne ik rigtigt gøre andet end at trykke på min Reboot knap. Jeg tog CD'en ud og da computeren startede op, prøvede jeg igen!

Men denne gang gad min brænder drev ikke læse eller brænde noget som helst. Ved ik hvad der er galt..

hvad kan jeg gøre?

Håber der nogen der kan hjælpe! Tak!
Avatar billede armena Nybegynder
29. november 2004 - 22:55 #1
har forresten en Sony DVD RW DRU-710A
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 01:14 #2
Nu er brænding af cd'er ikke noget jeg særlig tit foretager, men da du ikke har fået nogen svar endnu i snart 2½ time (hvilket undrer mig en del), vil jeg sige, hvad jeg ville gøre i et forsøg på at lokalisere problemet og/eller udelukke ting, som IKKE er årsagen.

Allerførst kan jeg jo se på edbpriser.dk, at dvd-brænderen er helt ny.
Med din beskrivelse ville min umiddelbare fornemmelse være ”hov – hvad f….. sker der egentlig her!”

H V I S  vi antager at operativsystemet (Er det Windows XP?) fungerer fint  O G  brænderen er installeret som den skal, ville jeg nok gå efter følgende fejlsøgningspunkter i RÆKKEFØLGE:

1. Sikre mig at brænderen stadig har strøm og at skuffen kan køre ud og ind. [Hvis der ikke er strøm på, ville jeg prøve et andet strømstik fra strømforsyningen].

2. Lytte til om drevet kører rundt og så afprøve, om den kan læse en cd og/eller en dvd.

3. HVIS den kan læse, ville jeg prøve en brænding igen, og hvis IKKE fortsætte til punkt4.

4. Sikre mig at kablet ned til bundkortet er i orden og at master/slave jumperne er sat korrekt i forhold til placeringen på kablet.

5. Afprøve brænderen i den anden IDE-kanal på bundkortet.

Hvis intet af dette giver gode resultater, ville jeg

6. Sætte brænderen i en anden maskine og afprøve de samme ting efter i den.

Hvis brænderen udviser samme problemer i den anden maskine (som du har sikret dig er velfungerende), ville jeg nok alvorligt begynde at antage at brænderen har lidt fysisk skade og skal byttes.

>armena:

PS! Jeg har faktisk mistanke om at din brænder har lidt fysisk skade, ud fra den beskrivelse, du har givet. Men for at finde ud af det endeligt ville JEG umiddelbart gøre som ovenfor.

Jeg tror ikke at det er Nero, idet det ikke burde have indflydelse på, om den kan læse fra drevet.
Jeg vil ikke påstå, at min ovennævnte liste er fuldkommen, men det er hvad jeg lige umiddelbart kommer i tanker om, hvis det var mig, der stod med dit problem.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 01:18 #3
NB!
Hvis det viser sig at et strømstik i strømforsyningen er defekt, ville JEG omgående skifte strømforsyningen, så der ikke sker yderligere skade i resten af pc'en.
Avatar billede armena Nybegynder
30. november 2004 - 04:23 #4
jep det er Windows XP jeg bruger.

1. der er strøm

2. Jeg har prøvet at lytte. Og det jeg hørte var at skiven i 3 sekunder startede at læse og så med en "stop-lyd" stoppede den med at læse. Sådan blev den ved 3 gange, indtil den  tænkte "der er ik nogen cd i".

3. Den kan ik læse

4. Alt er fint

5. Må jeg prøve

Desuden har jeg ik haft nogen som helst problemmer med brænderen i 3 måneder nu! Den er har været super! ved ik hvorfor sårn noget ligepludselig kan ødelægge alt! :(

men tak!
Avatar billede armena Nybegynder
30. november 2004 - 06:25 #5
Fandt ud af at den faktisk godt kan læse og brænde DVDer.. men ik CD-Rs
Avatar billede nva Praktikant
30. november 2004 - 11:21 #6
Prøv at fjerne den fra enhedshåndteringen og lade PC'en finde den igen ved reboot. Sørg for at opdatere til sidste nye drivere.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 12:17 #7
> armena:
Ja, det ændrer jo unægtelig lidt på situationen, at den både kan læse og brænde - i hvert fald dvd'er; men at den dog stadigvæk har problemer med cd-R.

Kan den læse alm. cd og/eller cd-RW?

Som situationen er nu, så ville jeg præcis ligesom nva også foreslår, prøve med at fjerne brænderen fra enhedshåndteringen og derefter lade PC'en lokalisere den og Windows XP finde ny hardware.
Ja, og sørg også for at have de nyste drivere - især fordi denne dvd-brænderteknologi stadig er meget ung.

Sørg også for at have Windows XP helt opdateret; evt. med nogle af de opdateringer som IKKE hører under de kritiske i sikkerhedsmæssig forstand, det kan være at der ligger nogle opdateringer dér.

Disse ting ville JEG prøve INDEN mit punkt 6 fra min første kommentar!

(......som jeg sagde i nat hævdede jeg ikke, at min liste var fuldkommen........her var faktisk et par punkter mere, som jeg dog ikke vil nummerere her!).

Hvis det så stadig ikke hjælper på de sidste problemer, ville det være naturligt at se på SONY's support-site for en evt. omtale af problemet, inden man går til mit punkt 6.

Der kan jo heller ikke ske noget ved at forsøge med
at geninstallere brænderprogrammet!

Men foretag KUN én ændring ad gangen, ellers kan du IKKE være sikker på hvad, der evt. løste problemet, når (man skal være optimistisk! ) du får det løst..........

TIL SIDST
Nu tror jeg da væsentligt mindre på end før, at drevet er beskadiget.
Avatar billede hunter-es- Nybegynder
30. november 2004 - 21:35 #8
Ellers kunne et forslag være at gå ind på producentens hjemmeside, og finde en opdateret firmware til brænderen, downloade den, og opdatere brænderen...
Virkede for mig...
Avatar billede armena Nybegynder
30. november 2004 - 22:47 #9
Har prøvet det med enhedshåndteringen.. Virker stadig ikke!

gak: den kan ik læse CDer (R/RW)
har alle opdateringer til windows.

Og jeg kan ikke finde noget på sony's supportsite. Min ven siger at det kan være et problem med CD laseren, men jeg ved ikke.

Skal jeg gå til dit punkt 6?

hunter-es-: Der er ik nogen firmware tilgængelig for Sony DVD RW DRU-710A. Den er meget ny.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 23:01 #10
Jeg har ikke umiddelbart andre forslag til hvad man ellers skulle finde på.
Har du?

Så jeg ville gå til punkt 6, ja.
Og derefter har jeg en fornemmelse af, at du lander hos forhandleren.

Selvfølgelig kan der være fejl på udstyret. Det er jo ingenlunde ualmindeligt.
Selvom den har fungeret upåklageligt, så har fejl det jo bare med at komme - det gør de jo bare.

Men ja, jeg ville afprøve den i en anden velfungerende pc. Først og fremmest i en, der ligner din egen meget og dernæst kunne man jo afprøve den i en tredje, som er ret forskellig fra din, hvis den heller ikke virker i den pc, der ligner din.
En pc med en helt anden type processor og bundkort fx.
Avatar billede hunter-es- Nybegynder
30. november 2004 - 23:21 #11
http://forum.rpc1.org/portal.php
Under datoen 25/11, ligger der en firmware update til din brænder...;O)
Avatar billede armena Nybegynder
01. december 2004 - 00:17 #12
hunter-es- tak for det.. har lige updateret mit firmware, og så har jeg lige testet om den kan læse CD-Rs nu. Det kan den ikke :-( Updateringen hjalp åbnbart ik!
jeg har en fornemmelse at min ven har ret: CD laseren virker ik mere.. det forklarer også de lyde den laver når jeg putter en CD-R ind. Den prøver at læse, men den stopper med en "stop-lyd" (som man kan hører hvis man går tæt på dreven)
Avatar billede gak Nybegynder
01. december 2004 - 01:03 #13
...."Ja, og sørg også for at have de nyeste drivere - især fordi denne dvd-brænderteknologi stadig er meget ung."....

Det var denne firmware jeg mente i ovenstående sætning kl. 12.17 og også det >nva< nævnte lige inden da.
At du skulle hente de nyeste opdateringer til din brænder.

Men heller ikke det har virket.
Det er ærgerligt.

De anelser, jeg havde helt fra begyndelsen af virker desværre mere og mere virkelige!

Men prøv nu, inden du kasserer det, for sportens skyld i det mindste, at afprøve det i en anden pc!

I sidste ende får du FORHÅBENTLIG bare byttet din brænder ...........og så er du en glad mand igen.

:-)
Avatar billede armena Nybegynder
01. december 2004 - 06:28 #14
hehe jep! det gør så lige!
Avatar billede gak Nybegynder
16. december 2004 - 02:44 #15
Armena

Er der noget nyt i denne sag?

  :-
Avatar billede armena Nybegynder
12. februar 2005 - 19:23 #16
købte en ny!
Avatar billede armena Nybegynder
12. februar 2005 - 19:23 #17
undskyld for ventetid.. gak du for points!