Avatar billede kbruun Nybegynder
06. december 2004 - 00:26 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

password på hjemmeside

Jeg har en hjemmeside hos B-one...virker i øvrigt upåklageligt, men jeg vil gerne have password på en af siderne. Jeg fatter intet mht. programmering - har dog været inde på http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/#htaccess men det er total sort snak for mig.
Hvordan gør jeg...nogen der kan hjælpe ?!
Avatar billede apo Praktikant
06. december 2004 - 00:35 #1
Prøv at oprette spørgsmålet i kategorien ASP eller PHP :-)

Apo
Avatar billede gertnissen Nybegynder
06. december 2004 - 00:38 #2
Først lav en lille html side og kald den dinhemmeligeside.htm og upload den til roden af dit domain.

Dernæst laver en ren tekst fil med følgende indhold
AuthName "-- Hemmeligt --"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/domain.dk/domain.dk/httpd.www/htpasswd
<Files dinhemmeligeside.htm>
require valid-user
</Files>

kalder den .htaccess og uploader den med FTP til roden af dit domain.

Så laver du endnu en ren tekst fil, med dette indhold

kbruun:a2iZH9gm9ogFs

kalder den htpasswd og oploader den til roden af dit domain.

Hvis du nu kalder filen domain.dk/dinhemmeligeside.htm og indtaster kbruun og USER og "kodeord" som PASSWORD skulle du herefter få adgang til dinhemmeligeside.htm

Jeg har iøvrigt selv fået det til at virker efter at have læst netop http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/#htaccess
Avatar billede kbruun Nybegynder
06. december 2004 - 16:53 #3
"Upload den til roden af dit domæne".....sort snak. Du er virkelig nød til at skære det ud i pap for mig.
Avatar billede apo Praktikant
06. december 2004 - 18:24 #4
khbruun > roden af dit domæne er f.eks. http://www.ditsite.dk/ <--- Her ligger roden af dit domæne (der hvor siden 'index.htm' ligger). Når du uploader via FTP hedder roden (mappen) som regel 'wwwroot' :-)

Apo
Avatar billede gertnissen Nybegynder
06. december 2004 - 20:10 #5
Du kan sammenligne roden af dit domæne som apo beskriver, med roden af din harddisk som er f.eks. c:\.
Glem 'wwwroot', når du kører b-one.

Hvis du på b-one bruger den filemanager du finder i kontrolpanelet, starter den automatisk op i roden. Med den kan du også uploade filer (ftp) fra din PC til dit domæne.

Læs f.eks. mere under b-one.net support (https://www.b-one.net/static/support-faq.do?category=ftp&number=4)

Husk at bruge f.eks. notepad til at skabe de rene tekst filer.
Avatar billede kbruun Nybegynder
06. december 2004 - 22:00 #6
ok - så er jeg med.
1. Skal jeg så bare ligge de to filer: .htacces og htpasswd.txt derind ?
2. Hvad så med:
AuthName "-- Hemmeligt --"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/domain.dk/domain.dk/httpd.www/htpasswd
<Files dinhemmeligeside.htm>
require valid-user
</Files>

hvad er AuthUserFile for en sti så ???
Avatar billede kbruun Nybegynder
06. december 2004 - 22:01 #7
Og den der .htacces fil er da ik nogen fil er det ?? Skal den ik hedde noget bagefter ?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
06. december 2004 - 23:32 #8
vedr. punkt 1 - ja de skal bare derind

vedr. punkt 2 - .htacces skal have følgende indhold
AuthName "-- Hemmeligt --"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/domain.dk/domain.dk/httpd.www/htpasswd
<Files dinhemmeligeside.htm>
require valid-user
</Files>

Vedr. punkt 3 - Når du bruger b-one er det den såkaldte unix sti til roden af dit domain. Husk dog at erstatte "domain.dk" med navnet på din hjemmeside (begge steder)

Nej det er helt fint - Det er en fil og den skal blot hedde .htaccess og htpasswd.txt skal IKKE have .txt i filnavnet.

Ved at følge ovenstående sker følgende:
I .htaccess defineres at når filen dinhemmeligeside.htm kaldes af browseren skal der kontrolleres for korrekt bruger ved at lave en dialogbox i browseren. Dette input valideres jvf. de oplysninger der står i htpasswd. Du kan ændre det ved at bruge password generatoren i artiklen fra webcafe.dk.

I principet kan du have en .htaccess og htpasswd i alle din foldere/bibloteker/mapper på webserveren.
Avatar billede kbruun Nybegynder
07. december 2004 - 00:04 #9
Men hvorfor virker den ikke når jeg har skrevet:
AuthName "- OE10 intern -"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/oe10.dk/oe10.dk/httpd.www/htpasswd
<Files oe10.dk/intern.htm>
require valid-user
</Files>
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2004 - 11:40 #10
Ret

AuthName "- OE10 intern -"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/oe10.dk/oe10.dk/httpd.www/htpasswd
<Files oe10.dk/intern.htm>
require valid-user
</Files>

TIL

AuthName "- OE10 intern -"
AuthType Basic
AuthUserFile /customers/oe10.dk/oe10.dk/httpd.www/htpasswd
<Files intern.htm>
require valid-user
</Files>
Avatar billede kbruun Nybegynder
07. december 2004 - 15:26 #11
Så virker det sq :o)
<Files intern.htm> skulle dog lige rettes til <Files intern.html>

gertnissen - skriv et svar så du kan få dine point.
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2004 - 15:52 #12
Det var jo fint, vi kom vidt omkring og fik jo næsten bygget en turorial om password beskyttelse á la http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/#htaccess.

Giver artiklen fra webcafen mere mening nu ?

Flot design iøvrigt du har på oe10.dk og kristianbruun.dk.
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2004 - 16:11 #13
Husk iøvrigt også at lukke http://www.eksperten.dk/spm/568280
Avatar billede kbruun Nybegynder
07. december 2004 - 16:34 #14
Ja du gir det mening, men når man ik fatter en brik html er det lidt svært.
Avatar billede kbruun Nybegynder
07. december 2004 - 16:36 #15
...og endnu en gang 1000 tak ;o)
Avatar billede gertnissen Nybegynder
08. december 2004 - 20:47 #16
jeg fandt lige lidt mere, måske det har din interesse ?

http://mbn.dk/?aid=6&lang=dk
Avatar billede kbruun Nybegynder
08. december 2004 - 20:50 #17
Great - thanks :o)
Avatar billede kbruun Nybegynder
08. december 2004 - 23:07 #18
While we're at it - ved du så også hvordan man ligger lyd ind på en B-one side ?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
08. december 2004 - 23:10 #19
nope - jeg hader lyd på hjemmesider.

Men det er ikke noget at gøre med valget af host, prøv at søge i html kategorien
Avatar billede mcdaddy Nybegynder
22. januar 2005 - 23:15 #20
Hilfe!

Jeg har forsøgt og forsøgt, og jeg kan også godt få tekstboksen frem til at taste brugernavn og adgangskode i, men uanset hvad, så vil den ikke acceptere mine koder?

Jeg har benyttet præcis samme kode som generet her på siden, men det virker bare ikke?

Please help me!!!

PS! Benytter også B-One...