Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 19:46 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000, stort skærm (slukker ikke) og HDD stopper

Jeg har reinstalleret min PC, men har fået et irriterende problem.

Efter Installationen af Grafikkort drivere, så starter W2k op, og log on kommer frem, men derefter bliver skærmen sort (slukker ikke) og HDD'en stopper med at læse, efter reboot/opstart igen, så er der stort skærm efter windows logo.

Som udgangs punkt bruges en nyinstall Windows 2000 SP4, hvis andet ikke er nævnt og HDD er fundet virus fri

1 =>    DirectX 7, nVidia 4.27 chipset driver Catalyst 4.11                                    Fail, HDD klikkede (tændte/slukkede) 4-5gange under opstart (omkring logon), TESTET med WD eget diag prog. fundet fejlfri
2 =>    DirectX 7, nVidia beta 3.43 (shuttle chipset driver), Catalyst 4.7                            Fail, \SystemRoot\System32\DRIVERS\ks.sys 0xc000012f Could not load device driver
3 =>    Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 hentet, nVidia 4.27, Catalyst 4.11 .Net                Fail
4 =>     Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 4.27, Catalyst 4.27 non .net            Fail
5 =>     Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 3.42 (Shuttle), Catalyst 4.11 non .net        Fail
6 =>     Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 3.42 (Shuttle), Catalyst 4.8            Fail

Fail => Sort skærm (Skærmen slukker ikke) efter Windows Logo, hvor logon skærmen skal komme frem, og HDD stopper med at læse (læser ikke efter windows logo)

Problemet kommer KUN efter grafikkort driveren bliver indstalleret, den kan står tændt og genstartes uden problemer indtil grafikkort driveren installeres (så derfor virker de logisk at det er den der er problemet)
Men Catalyst 4.7 har jeg brugt længe (lige siden den kom frem og frem til sidst i oktober 2004) så den burde virke.
Har før har ustabilitets problemer med nVidia 4.27 driveren før (fryser uprovokeret), men 3.43 har jeg ikke haft problemer med før nu

At den fryser kunne også være et varme problem, da Hvis man lader PC'en være slukket et stykke tid, så kan man nogle gange få den til at loade windows korrekt op men kan fryse lige pludselig.
Men, jeg Kan komme ind i Fail Safe windows (udtagen med ks.sys fejlen) og mine temp er ca 45° CPU og 42° Bundkort og har været 55°/60° i sommers uden problemer.

Rammene er blevet kontrolleret med Memtest og memtest+ og fundet uden fejl
HDD'en er fundet fejlfri af Western digital's eget diagnogsprogram extended test (også efter den tændte/slukkede)
Catalyst driverne er fra ATI's hjemmeside, har ikke brugt Omega eller andre non-ATI drivere og ønsker det heller ikke

System:
Shuttle SN85G4 med nyeste BIOS
AMD64 3200+
All-in-wonder Radeon 9800Pro 128Mb
1Gb DDR400 samsung (2x512Mb)
80Gb Western Digital 8Mb cache ATA133
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 19:48 #1
Hmm, det ser ikke godt ud, prøver igen:

1) DirectX 7, nVidia 4.27 chipset driver Catalyst 4.11 - Fail, HDD klikkede (tændte/slukkede) 4-5gange under opstart (omkring logon), TESTET med WD eget diag prog. fundet fejlfri
2) DirectX 7, nVidia beta 3.43 (shuttle chipset driver), Catalyst 4.7 -    Fail, \SystemRoot\System32\DRIVERS\ks.sys 0xc000012f Could not load device driver
3) Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 hentet, nVidia 4.27, Catalyst 4.11 .Net - Fail
4) Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 4.27, Catalyst 4.27 non .net - Fail
5) Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 3.42 (Shuttle), Catalyst 4.11 non .net - Fail
6) Fuldt opdateret fra Windows Update undtagen WMP 9 og .net hentet, nVidia 3.42 (Shuttle), Catalyst 4.8 - Fail
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 19:55 #2
Så de ting jeg har mistanke om er:

1) en dum driver der driller, men hvilken
2) HDD måske er defekt (siden den stopper med at læse), men har ikke penge til en ny HDD
3) nisser ;o)
Avatar billede serverservice Praktikant
09. december 2004 - 20:58 #3
Du bør for det første bruge en nyere version af directx f.x 8.0 eller 9.0.
Er du sikker på at det er den rigtige driver til styresystemet.
Hent everest for at kontrollere om driveren svarer til den du aflæser i programmet under . graphics/video - pnp/pci - http://www.snapfiles.com/get/everest.html
er det indbygget grafikkort?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 21:01 #4
danny => det var kun 1 og 2 med DirectX 7, alle andre er med 9.0c (alt fra windows update)
Ja, jeg er sikker på at den er den rigtigt driver til windows 2000
Og nej, grafikkortet er ikke indbygget
Avatar billede serverservice Praktikant
09. december 2004 - 21:12 #5
Hvis fejlen er kommet efter reinstallation (og du har ikke ændret i bios mht. AGP indstillinger) så må det være en driverfejl. her er drivere til dit bundkort - http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SN85G4%20V2
hvílket grafikkort snakker vi om her?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 21:14 #6
et All-in-wonder Radeon 9800Pro 128Mb som skrevet i spm'et
Og jeg har prøvet shuttels egne driver, samme fejl
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 21:27 #7
De chipset drivere der ligger på min driver CD til Bundkortet, er de samme som ligger til Download på shuttles hjemmeside (nForce3 K8 3.43 prerelease Beta quality drivers )
Avatar billede serverservice Praktikant
09. december 2004 - 21:32 #8
det er sandsynligt at du har valgt bios defaults efter du har opdateret bios - så skal du lige indstille agp indstillinger til grafikkortet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. december 2004 - 21:35 #9
der er ikke sket noget i BIOS, og AGP ect. står som altid (har kontrolleret)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. december 2004 - 21:20 #10
Ikke flere foreslag?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. december 2004 - 14:23 #11
geninstallér SP4
geninstallér din chipset drivere
installér directx
Find en opdateret driver til grafikkortet på producentens hjemmeside og installer.
Hvis du ikke er villig til at forsøge nogle af forslagene kan jeg jo ikke hjælpe med at løse dit problem ?

Hvis ovenstående ikke løser problemet vil jeg mene det er en hardwarefejl, måske bundkort, i værste fald grafikkort - så bør du teste det på en anden pc.
Hvis harddisken klikker kunne det tyde på en periodisk fejl, men så vil du opdage det med opstartsproblemer eller at den fryser - prøv evt at teste den med DFT. http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. december 2004 - 14:35 #12
Har prøvet at reinstallere flere gange og tvivler på at reinstall af diverse driver gør det store, da det jo har virkert med de driver flere gange før.
Jeg kan godt prøve (skal alligevel reinstaller da den har den KS.sys fejl iøjeblikket)

klikker => tænd/sluk lyd ligesom når man slukker PC'en og HDD'en slukker, ikke mekanisk lyd
DFT er IBM's tool, ikke Western Digital og hvis WD eget diagnose program ikke kan finde noget galt.

har fundet en ældre IBM disk som jeg prøver at installere og se om fejlen opstår der også (så er HDD teorien testet)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. december 2004 - 16:18 #13
hmm, lader til det er min HDD der er defekt selvom WD's diag program siger den ikke er.

Har fået installeret W2k sp4, 3.43 nVidia driver og Catalyst 4.7 og indtil videre starter den op..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. december 2004 - 17:35 #14
Har fået Windows 2000 SP4 fuldt opdateret fra windows update (undtagen WMP 9 og .net), 3.43 nVidia driver og catalyst 4.7.
Har kørt 3Dmark05 igennem uden problemer.

Men hvad HDD'en så fejler siden WD's eget program finder den fejl fri, tja

danny => læg et svar, tak ;o)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. december 2004 - 17:51 #15
ok - værsgo - godt du fandt fejlen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. december 2004 - 14:57 #16
nu er endnu en HDD røget, den disk jeg prøvede med (for at se om det var WD'en der fejlede) er død (HELT død, ikke som overstående problem)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. december 2004 - 15:25 #17
Hmm, lader til disken (den nye døde) virker i min PP180
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. december 2004 - 15:39 #18
Tror det måske er strømforsyningen, da den viste nogle for lave værdier og så at den ikke kan trække HDD'en igen (den nye døde, tændte/slukkede flere gange under POST og BIOS kunne ikke finde den)
Det kunne måske også forklare hvorfor WD diag program finder HDD'en fejlfri
Jeg kan desværre ikke teste den nye døde, da min PP180 ikke kan boote på CD eller floppy til at starte DFT og teste den.

Men jeg har ikke penge til en ny PSU iøjeblikket, så det må vente.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. december 2004 - 14:36 #19
Har købt en NorthQ 4001a 400watt PSU idag, og har kunnet gennemføre en komplet install (alt fra windows update) og installeret 4.11 Catalyst driverne,

Jeg synes dog stadig at Volt ligger lidt underligt:
3.3V VIN -> 3.16
+5 VIN -> 4.89
+12 VIN -> 12.03
-12 VIN-> 12.77
5v SBVIN -> 4.81

Men ikke så underligt som det gjorde med den gamle PSU
Avatar billede serverservice Praktikant
20. december 2004 - 14:55 #20
Jo det ser da ok ud i mine øjne , men det lyder til at det virker nu med den nye PSU - fin nok