Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 12:40 Der er 11 kommentarer

Opret felt i én tabel på baggrund af en post fra en anden tabel

Hvordan gør man følgende, hvis det altså kan lade sig gøre:

Jeg har en tabel med f.eks følgende poster:

id
dato
etc...

Når jeg opretter en ny post i den tabel vil jeg samtidig have oprettet et nyt felt i en anden tabel på baggrund af id i ovennævnte tabel.

Gav det nogen mening?
11. december 2004 - 12:47 #1
dvs du vil tilføje en ny kolonne til en anden tabel, når der oprettes en post i din tabel?

Det vil godt kunne lade sig gøre, men det lyder lidt som forkert databasedesign.

Kan du forklare nærmere hvorfor og hvordan?
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 12:54 #2
jeg vil gerne have styr på hvilke medlemmer der henter artikler og hvilke de henter.
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 12:57 #3
har en tabel med artikler og en med medlemmer.

hvordan kæder jeg ellers dem sammen?
11. december 2004 - 13:04 #4
Er det så ikke bare en POST, som du vil tilføje i en anden tabel (altså en vandret række i stedet for en lodret række)?
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 13:08 #5
tror det ikke for i den anden tabel har jeg oplysninger om medlemmerne liggende.

Hvert medlem er en post for sig og under hvert medlem(post) skal der angives hvilke artikler de har hentet.

Det kan da også godt være at det er mig der har konstrueret det helt forkert.
11. december 2004 - 13:13 #6
Som jeg ville konstruere det, så ville jeg have 3 tabeller:

Medlem:
MedlemsID
Navn
...

Artikler:
ArtikelID
NavnPåArtikel
...

og til sidst en relationstabel, som fortæller hvilke artikler hvert medlem har:

ModtagetArtikler:
MedlemsID
ArtikelID
Dato
...

det er den "korrekte" måde at kontruere den slags på. Derved kan hvert medlem have ubegrænset antal artikler. Denne type relation kaldes en "én-til-mange"-relation.

Kan du se ideen?
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 13:16 #7
det er lige det jeg leder efter men...

hvordan gør jeg så lige det?
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 13:17 #8
Havde lidt på fornemmelsen at det havde noget med relationer at gøre, men det har jeg ikke en s... forstand på.
Avatar billede claude Nybegynder
11. december 2004 - 13:24 #9
bliver desværre nød til at smutte nu - håber du kan hjælpe mig - logger på senere i dag.
11. december 2004 - 17:28 #10
har selv været væk til nu.

At implementere det er lidt vanskeligere at beskrive.

Men selve indsættelsen af posten kan foresgå ved at køre en SQL-sætning fra formularens EfterIndsættelse-hændelse:

Docmd.Setwarnings false
Docmd.RunSQL "Insert Into ModtagetArtikler ( MedlemsID, ArtikelID, Dato ) Select " & Me!MedlemsID & ", " & Me!ArtikelID & ", Date()"
docmd.Setwarnings true

Det kræver at MedlemsID og ArtikelID ligger på den formular, hvor du afspiller koden fra.
Avatar billede claude Nybegynder
14. december 2004 - 14:37 #11
ok

men det er det med at implementere det hvor jeg sidder lidt som moses ved et røde hav.

Jeg har ikke prøvet det før og aner ikke hvordan man gør.