Avatar billede jacs Nybegynder
11. december 2004 - 17:34 Der er 10 kommentarer

Andet ATM-modem(router/switch) i stedet for Speedstream 5100

Er der nogen der har erfaring med udskiftning af TDC's speedstream 5100 til et andet atm modem? Hvilken model og hvordan har i konfigureret det? Synes at det ville være en mere elegant løsning at sætte et kombineret atm-modem, swith, router på i stedet for at sætte en nat-enhed efter tdc's modem.

Mvh
Jacob
Avatar billede leif Seniormester
11. december 2004 - 18:26 #1
Normalt består en TDC ADSL forbindelse af 3 ting ! Et skillefilter, Et modem og evt. en router ! Routeren kan du skifte men det hvide modem kan du ikke skifte !
Avatar billede jacs Nybegynder
11. december 2004 - 18:33 #2
Hvorfor kan man ikke skifte det hvide modem? Det skulle da bare være et spørgsmål om at finde et modem, der kan konfigureres til at kommunikere med tdc's dslam.

Mvh
Jacob
Avatar billede leif Seniormester
11. december 2004 - 18:40 #3
Det er selvfølgelig rigtigt ! Men mener ikke du kan gøre det ! Men jeg skal da ikke afvise du kan finde en løsning !
Avatar billede kenp Novice
11. december 2004 - 19:12 #4
hvis det er en ATM forbindelse du har, så kan du faktisk bruge en af dem fra CC til din forbindelse, men så skal du ind og pille id en for at få det til at virke! men hvis det er en alm. forbindelse, så vil det koste en bundegård at skifte det ud. hvis det ikke er en atm forbindelse du har men en alm. så kan du faktisk bruge denne http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=579
Avatar billede jacs Nybegynder
13. december 2004 - 09:32 #5
Hej Ken

Speedstream 5100 er et atm modem til ethernet, som fungerer som bridge. Så vidt jeg kan se har den Linksys gateway du refererer til ikke en rj-11 indgang og heller ingen atm-modem funktion, hvorfor jeg ikke vil kunne bruge den som erstatning, men skal sætte den i forlængelse af speedstream modem'et.
Det er lige præcis den løsning, jeg gerne vil undgå. Og mht. bondegården så kan det næppe være så dyrt, da en Speedstream 5100 står til ca. $50 ~ 300 kr.

For lige at skitsere scenariet : et telefonstik -> et skillefilter -> Speedstream 5100 -> PC
ønskes skiftet til : et telefonstik -> et skillefilter -> XXXXXX -> Netværk m. flere pc'er

Mvh
Jacob
Avatar billede kenp Novice
13. december 2004 - 11:26 #6
konverter til nyere forbindelse så kan du ;) men prøver lige at lede vidre når jeg kommer hjem. men hvis du fik fat i den rigtige fra zyxel så ville du kunne få en hvor du også kunne udvide til trådløst (den model som CC bruger)
Avatar billede jacs Nybegynder
13. december 2004 - 16:14 #7
Hej Ken

Det er den nye type forbindelse jeg har, så kan da godt sætte linksys'en bagefter modem'et. Pointen er (og har lige fra starten været), at det vil jeg ikke. Jeg vil have et/en kombineret atm modem/switch/gateway.

Mvh
Jacob
Avatar billede jacs Nybegynder
13. december 2004 - 16:24 #8
PS. Så vidt jeg kan se benytter CC pppoe/a! TDC bruger RBE til de nye forbindelser og ikke som tidligere pppoe/a.
Avatar billede kenp Novice
13. december 2004 - 16:30 #9
men det som undre mig er at hvis det er en ny forbindelse du har, så burde den nemlig ikke køre ATM, så det er derfor jeg leder efter noget som kan køre ATM men det kan jo være det er alm du køre!
Avatar billede jacs Nybegynder
13. december 2004 - 16:52 #10
Hej Ken

Der er ikke noget, der hedder alm ("alle" adsl forbindelser er atm-forbindelser). Først er der et adsl/fysisk, så kommer et atm-lag, dernæst et encapsulation/adaptions lag og sidst ethernet laget. Tidligere stoppede forbindelsen efter encapsulation laget (så vidt jeg husker), i dag stopper det efter ethernet laget, hvorfor man kan sætte en pc'er direkte til ethernet stikket på 5100 modem'et.