Avatar billede arnejan Nybegynder
13. december 2004 - 19:43 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Mail og Web-server på Windows 2003

Hej ,

Jeg står overfor at skulle sætte en Window 2003 server op så at den kan agere web-hotel for ca 10 domæner.

I den forbindelse tænker jeg på:

1. Hvordan med Mail server, er den indbygget i 2003 ?

2. Og hvad så med at oprette nye email adresser kan det ske via et webinterface som med qmail på Linux ?

3. Hvad med webmail, er det en del af 2003 eller kan det installeres seperat.

4. Er det monstro bedre at installere en helt anden pop3 og smtp server, end den der ligger.

5. Er der andre ting man skal være obs på når man skal bygge en 2003 op til at være et lille mini web-hotel.

Mvh
Avatar billede a1a1 Novice
13. december 2004 - 20:25 #1
kender ikke rigtigt den nye inbyggede "mailserver" (pop3 server) , men der er ikke webmail, eller interface (det kan du jo så selv bygge :o))

hvis du vil have en "rigtig" mailserver så køb exchange...
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2004 - 22:33 #2
1 mailserveren hedder exchange og er ikke indbygget i windows 2003, den skal du købe ved siden af. Du kan dog få en pakke der hedder Small Business Server 2003, der både indeholder windows 2003 og exchnage 3003 plus noget mere bl.a. IIS) Dette er en rigtig god (hvis du sel på funktionaliteten) mail server med fuld IMAP understøttelse.

2. Mailadresser oprettes i AD på windows 2003 med samme bruger interface som du opretter normale windows brugere

3 der er webmail, det hedder Outlook web access og skal installeres separat. kræver bl.a. at der installeres en IIS

4. Det kommer meget and på mange tind, hvad er du vandt til, skal du have fuld outlook funktionaliter, har du penge nok, den er nemlig lidt tung og kræver en del at hardwaren

5. Sikkerheden er lidt vandskelig atsætte op hvis sikkerheden skal være i orden. Jeg vil bl.a. anbefale at du ikke placere din exchange direkte på nettet, men placere et mail relay i mellem
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2004 - 22:33 #3
Den smtp server der findes i IIS er ikke en mail server, kun en smpt service du kan sende fra web formulare med
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 00:35 #4
Mht mailserver vil jeg anbefale www.argosoft.com

Let at administrere og den gratis version kan sagtens håndtere dine 10 domains. Den har iøvrigt også smtp service i sig.

Og web access også

Kør du bare IIS på den.. ingen umiddelbare dikkedarer i administration af dette. :=)

/Hojben
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 00:36 #5
Findes også i pro version med IMAP
Avatar billede moskjaer Nybegynder
14. december 2004 - 08:00 #6
Vi benytter mailserveren MailEnable fra www.mailenable.com og den kører uden problemer.
Avatar billede moskjaer Nybegynder
14. december 2004 - 08:00 #7
...glemte at sige at du selvfølgelig også kan opsætte et spamfilter til MailEnable
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 08:29 #8
ditto i argosoft :)
Avatar billede arnejan Nybegynder
14. december 2004 - 22:09 #9
Men man kan vel godt bruge 2003 som pop3 server uden at instalere exchange server ?
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 22:37 #10
jo men selvf. kun hvis du installerer en anden mailserver :)
Avatar billede a1a1 Novice
14. december 2004 - 23:02 #11
2003 har indbygget pop3 server
Avatar billede arnejan Nybegynder
14. december 2004 - 23:34 #12
Hov hov , nu kommer der modstridende informationer her.

Men iøvrigt tak for de mange gode svar -

Hvilke porte skal man iøvrigt åbne i routeren for at køre mail server ?
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 23:47 #13
Win server 2003 har IKKE pop3 aka mail server i sig!!!

port 25 til smtp
port 110 til pop3
Avatar billede hojben Novice
14. december 2004 - 23:52 #14
Avatar billede a1a1 Novice
14. december 2004 - 23:54 #15
ja, men den er der da, modsat de tidligere der kun havde smtp server
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:24 #16
OK, men super tak for beskederne, jeg bruger sku bare den der er indbygget i 2003 , det ser fint nok ud. Men den jo så nok ikke imap, men det går nok med det.