Avatar billede mjen000 Nybegynder
14. december 2004 - 10:21 Der er 8 kommentarer

Trække to tal fra hinanden i to forskellige rækker

Hej

Kan man trække to tal fra hinanden der står i to forskellige rækker.

Eks:
Jeg har en tabel med fotocelleaflæsninger fra på forskellige datoer for en række køretøjer. Jeg vil gerne se udviklingen fra uge til uge og skal derfor lave subtrahere to fotocelleaflæsninger i to forskellige rækker. Kan man det eller må jeg over i Excel?

På forhånd tak
Morten
Avatar billede mugs Novice
14. december 2004 - 10:24 #1
"Forskellige rækker" Er det forskellige poster i samme tabel, eller i 2 forskellife tabeller?
14. december 2004 - 10:26 #2
Det er lidt kompliceret, hvis du skal skrive en ren SQL-sætning som gør det. Men du kan bruge DLookup til at spørge på en enkelt værdi i en given tabel/forespørgsel i en given post:

Så du kunne derfor lave dit felt således:

Forskel: Aflæsning - Dlookup("Aflæsning";"Din tabel";"dato = " & [Dato]-7)

..for at sammenlignige en uge tilbage.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
14. december 2004 - 10:26 #3
Det er forskellige rækker i samme tabel
Avatar billede mjen000 Nybegynder
14. december 2004 - 10:31 #4
og der er nødvendigvis ikke syv dage mellem aflæsningerne - nogle gang er der 5 dage og andre gange er der 14
14. december 2004 - 10:53 #5
men hvordan ved du så hvilken linie, du vil aflæse fra?
Avatar billede mjen000 Nybegynder
14. december 2004 - 10:59 #6
jeg vil bare have den dato hvor der sidst blev indtastet en aflæsning for den pågældende vogn
14. december 2004 - 11:05 #7
Det nemmeste ville være, hvis du lavede en anden forespørgsel, som sorterede posterne efter Vogn og dato i stigende rækkefølge. Lad os kalde den for "qryAflæsninger"

Forskel: Aflæsning - DLast("Aflæsning";"qryAflæsninger";"dato < " & [Dato] & " And Vogn = '" & Vogn & "'")

Hvis vogn er nummerisk, skal den se således ud:
Forskel: Aflæsning - DLast("Aflæsning";"qryAflæsninger";"dato < " & [Dato] & " And Vogn = " & Vogn)
Avatar billede mjen000 Nybegynder
14. december 2004 - 12:04 #8
jeg kan ikke få det til at virke - forskelsfeltet er tomt når jeg kører forespørgslen. jeg har oprettet qryAflæsninger som du beskrev men og prøvet vognnummeret både som numerisk og som tekst