Avatar billede oz2kas Nybegynder
14. december 2004 - 22:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Netværk: Fejlfinding, optimering, undersøgelse.

Godaften.

Undskyld titlen, jeg kunne ikke bedre komme på hvilke ord kunne beskrive min problemstilling.

Mit spørgsmål har bund i at jeg sidder og roder med en aflagt efficient 5781 router, og ikke kan få fat i den.

Jeg ville rode med routeren for at se hvilke funktioner den har osv. men kan ikke få fat i den, og har ikke kunnet finde ud af at nulstille den til std. da jeg ikke har consolkabel til den (jeg har prøvet med et til en cisco 677, men den har ikke de korrekte kabelforbindelser.).

LAN og WAN er sat statisk på den, men jeg kan ikke finde hvilke instillinger denne skulle køre med.

Nok om den lige forløbigt, men hvis nogen kunne fortælle mig en måde at nulstille den på ville jeg blive glad :-)

Mening med dette "spørgsmål" er sådan set at få en debat/dialog igang omhandlende fejlfinding/optimering af netværk.

Jeg bruger til daglig min sys- og messagelog på linuxmaskiner (dns, dhcp etc.), tcpdump, dig, nmap, ping, pathping, traceroute, arp, arping og telnet til fejlfinding og optimering men jeg har ofte gerne ville have haft muligheden for eksempelvis at broadcaste dhcp-requests for at se om min dhcpserver svarer som den skal, eller om jeg har nogle rogue dhcpservere på netværket(Kan jo som oftest detekteres med 'tcpdump -s 1500 -e -vvv port 67').

Hvis jeg omvendt skal analysere et netværk (uden dhcp, eller at dhcp evt. kun bliver tildelt ud fra eksisterende database) uden at jeg kender eksisterende instillinger hvis eksempelvis en kunde kommer ind med router med obskure instillinger, mangler jeg en mulighed for nemt at kunne teste mig frem til ip-opsætning frem for at skulle til at sætte en statisk ip i de mest gængse ranges og pinge mig frem (isåfald ping overhovedet er muligt)?

Det hele foregår i blandede Opensource samt Windows miljøer.

Lad os få en debat igang omhandlende hvilke tools der bliver brugt rundt omkring, samt på hvilken måde.

Andre problemstillinger, forslag, erfaringer osv. er meget velkomne. :-)

Mvh. Kasper.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. december 2004 - 13:19 #1
Lukkes.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. december 2004 - 13:20 #2
Jeg fik fat i routeren ved at sniffe dens broadcast trafik og se i hvilket subnet den lå.