Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 17:00 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Mandrake 10.1 install problem

Efter at jeg har installeret Mandrake 10.1 og booter starter den godtnok op men fejler ved:

Igangsætter grænsesnit eth0:  Disabling IRQ #20 [MISLYKKEDES]

og jeg kan så ikke kome videre.

hvis jeg genstarter kan jeg kører i safemode, men hvordan får jeg løst dette netværksproblem ?

Jeg har tidligere installeret samme version på en anden maskine uden problemer.

Ved ikke om det er et IRW problem eller netværkskortet der ikke understyttes.....

(jeg er meget ny i linux verden!)
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 18:03 #1
Kunne du ikke indledningsvis afmontere / disable dit netkort ?
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 18:08 #2
jeg har disablet det i bios, og prøvet med et andet netværkskort uden held...

men maskinen kan starte nu
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 18:17 #3
men hvordan kommer jeg videre, vil jo gerne have den på mit netværk.....
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 18:17 #4
Du skriver maskinen kan starte nu, er det noget den først kunne efter du afmonterede / disablede dit netkort ?
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 18:30 #5
når jeg startede op med netkort(mb) han den under opstart og efter en tid kom den med fejlen:

Igangsætter grænsesnit eth0:  Disabling IRQ #20 [MISLYKKEDES]

Hvorefter den ikke kom videre.

efter disable af netkort på mb, kunne den godt starte.

jeg install et pci netværkskort og geninstallerede linux, hvorefter den kan start, dog virker netværke ikke.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 18:31 #6
Du er blevet lidt tavs, du spiser måske ? men er du stadig i live så skriv i din terminal cat /proc/interrupts -> klik enter så kan du se hvilken hardware der ligger beslag på IRQ 20
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 18:46 #7
resultat:

....
16:    20  IO-APIC-level  eth0
....
20    6037  IO_APIC-level  libata

men køre jo med pci netværkskortet, som ser du til at ligge på irq 16.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:06 #8
Hvad er det der kører IRQ 20 en sata disk ?
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:10 #9
det er det måske, jeg har en sata disk så det er mulig....
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:21 #10
Ja men der kan du se så snørede vi os alligevel ind på problemet, men hvordan det helt konkret løses i Mandrake er jeg ikke klar over, jeg kører selv SuSE og den er lidt forskelligt fra Mandrake men jeg vil da gerne bruge 10 minutter på at se om der er en nærliggende løsning.
Prøv at paste /etc/fstab her på siden
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:25 #11
kan vi forsætte på msn ?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:27 #12
Tilgiv mig jeg er en gammel knark på 65 jeg aner ikke engang hvad msn er for noget
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:30 #13
ok et chat program, fandt et som hed gaim som understytter det til linux

skal jeg skrive alt fra: paste fstab ? der står ikke noget om eth0
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:35 #14
Jeg har surfet lidt på nettet medens du har tænkt og det er åbenbart et kendt problem med SATA og Mandrake
Du skal helst paste hele /etc/fstab men hvis du syntes det er for voldsomt så kan du nøjes med at paste den linie der omhandler din rodpartition
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:37 #15
/dev/sda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
/dev/sda6 /home ext3 defaults 1 2
/dev/hda /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-15,codepage=80,noauto,r
0, exec,users 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/sda5 swap swap defaults 0 0

nå her har du det..
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:46 #16
Det jeg håbede var galt det ser rigtigt ud, har du selv lavet denne usædvanlige partitionering eller er det Mandrake der gør det default ?
Det eneste der kunne ha´en meget teoritisk betydning var hvis du redigerede linien
/dev/sda6 /home ext3 defaults 1 2
TIL
/dev/sda6 /home ext3 defaults 0 0
Husk at gemme
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:53 #17
ja det er default.
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 19:56 #18
retter det og genstarter, men det kører stadig ikke
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 20:00 #19
Har du prøvet at ændre den linie, havde det nogen betydning ?
Har du kun Mandrake på harddisken siden den springer over partition partition 2-3 og 4
Er det et "onboard" netkort du har ?
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 20:03 #20
jeg har rettet det og det hjalp ikke

jeg har kun mandrake på disken

ja det ene netkort er.....
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 20:10 #21
Kan vi konkludere det således nu
Da du oprettede spørgsmålet med netkortet aktivt kunne din computer ikke boote færdig ? efter disabling / fjernelse af netkort kører din computer nu tilsyneladende normalt ?
Jeg er lidt handicappet fordi jeg ikke har en Mandrake installation men har du en der hedder /messages eller lignende den ligger muligvis i /var/log ?
svar venligst på alle 3 spørgsmål så vi ikke løber vild
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 20:18 #22
1. Ja med onboard netkortet kunne den ikke starte

2. ja efter jeg disabling i bios kunne jeg kørte den.

3. ja jeg har den messages du snakker om
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 20:29 #23
Hvis det er den korrekte messages du har fundet vil du kunne se enhver hændelse i din computer fra det øjeblik du bootede første gang, så derfor vil jeg mene at hvis du nu enabler dit netkort og starter computeren må det være muligt at aflæse eksakt hvad det er for en proces der går galt, ikke fordi jeg tror det har nogen betydning men jeg har 3 computere med Linux, en med "onboard" net og to med alm.PCI netkort og de kører alle på IRQ 11 så måske var det da en mulighed at du prøvede at stikke dyret et PCI netkort
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 20:38 #24
jeg har lige sat en pata i og diablet sata for at se om det hjælper...
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 22:13 #25
med en pata hd og pci netkort virker det.....
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 22:18 #26
Ja men så var der jo noget om det der stod på nettet, hvad er det du kalder en "pata hd" ??
Avatar billede mhv Praktikant
15. december 2004 - 23:29 #27
den gamle standard modsat Sata så Pata.
paralel ata
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 22:13 #28
Følte du at du fik noget hjælp overhovedet ?
Avatar billede mhv Praktikant
20. december 2004 - 11:01 #29
har stadig problemet for jeg er nød tl at bruge min sata hd, da den anden ikke er stor nok.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 12:37 #30
Jeg går ud fra at du er klar over at hvis du vælger "brugerdefineret partitionering"
at du så kan oprette de partitioner der ikke vedrører selve styresystemet på din SATA disk, du vil således frigøre plads på din PATA disk og kommende dokumenter vil ikke fylde op