Avatar billede arnejan Nybegynder
16. december 2004 - 15:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Drev bogstaver på harddisken

Jeg har en harddisk der er gået i stykker (smart fauilure, så den virker stadig).

Så tænkte jeg at jeg bare ville købe en nye, og kopirer det hele over på en nye.

Men hvordan er det med drevbogstaverne, hvem døber de forskellige partitioner, nu hedder de C, F og G . Men hvis jeg putter dem ind i en anden copmputer hedder de jo selvfølgelig noget andet. Vil de første tre partiotioner på master altid hede såden.

Sagen er jo den at det er nødvendigt at partitionerne på den nye hardisk kommer til at hede det samme som på den gamle, ellers tror jeg det kan give nogen problmer med at få windows til at virke.

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 15:45 #1
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål men den partition som du sætter som den aktive vil altid være c: det er den partition der bootes fra
Avatar billede arnejan Nybegynder
16. december 2004 - 15:55 #2
Spørsmålet er at jeg vil pille en harddisk ud af en pc, som kun har en hardisk. Derefter vil jeg putte den ind i en anden pc , og også putte en helt nye en ind.

Og så vil jeg lave en præcis kopi af den første hardisk over på den nye, og putte den nye tilbage i computeren. Men så vil jeg jo også være sikker på at drevbogstaverne bliver det samme.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 06:45 #3
Du kan jo ændre drev bogstaver i XP, bare ikke det drev hvorpå dit styrersystem ligger.
Avatar billede winchester Nybegynder
17. december 2004 - 08:14 #4
Som kimz siger kan du ændre drev-bogstaver i XP.
Gør følgende:

Vælg 'Egenskaber' på processlinien.
Vælg faneblad 'Menuen Start' og tryk på 'Tilpas'
Bruger du XP's startmenu:
skal du nu vælge fanebladet 'Avanceret'
i rullevinduets første punkt (Administrationsværktøjer) vælger du 'Vis i menuen Alle Programmer'

Bruger du den klassiske startmenu:
finder du i rullevinduet punket 'Vis Administration' og sætter flueben.

Du kan i startmenuen nu vælge 'Administration' -> 'Computeradministration'

Vælg nu 'Lager' -> 'Diskhåndtering'. Højreklik på det drev du ønsker at skifte drev-bogstav på og vælg 'Skift drev-bogstav og sti' -> og vælg nu 'Rediger'.
Avatar billede arnejan Nybegynder
17. december 2004 - 12:07 #5
Tak