Avatar billede gl_nok Nybegynder
21. december 2004 - 19:43 Der er 10 kommentarer

Tapebackup på Debian disrt

Jeg har en HP E60 server med en kørende Debian Sarge dist.
Jeg har i min E60'er et DDS2 tape drev og vil gerne bruge det.
Problewmet er jeg ikke kan mounte det.
Jeg gætter på det burde være under /devmst0 men det kan ikek mountes. Det findes ikke i fstap

Drevet er sat til gennem scsii

Nogen der kan hjælpe og samtidigt henvise til et godt backupprogram der findes i deb pakker. Programmet skal kunne lave fuld backup samt tage backup af ændrede filer og skal helst enten kunne køres komandolinje eller have en indbygget tidsstyring
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 20:31 #1
Kan du ikke sel indsætte linien i /etc/fstab ?
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
21. december 2004 - 20:57 #2
er amanda ikke med i debian ?
http://www.amanda.org/
Avatar billede gl_nok Nybegynder
21. december 2004 - 22:29 #3
kan sagtens selv indsætte linjen men hvad kan den hedde
altså min harddisk hedder hda1 osv men hvordan skal jeg finde ud af hvad tape drevet hedder , hedder det hdb eller noget helt andet ?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 22:34 #4
Nu nævner du jo selv at drevet kører SCSI
jeg ville prøve
/dev/sda /mnt dit_filsystem /noauto,user 0 0
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 22:44 #5
Du kan se hvad dit tapedrev bliver genkendt som på den logfil der bliver oprettet under boot, jeg kender ikke Debian men i SuSE hedder den /var/log/boot.message
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 22:49 #6
Jeg mener også du kan bruge kommandoen
fdisk -l
for at få oplysningerne
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2004 - 22:51 #7
nu har jeg aldrig mounted et tapedrev, men for at mounte skal båndet vel formateres først (et filsystem)?

Som regel bruger jeg f.eks. tar til at skrive til båndet - i en minimalbackup:

cd /
tar cfv /dev/st0 .

Det vil give fejl på f.eks. /proc, men med --exclude osv. kan det nemt lade sig gøre.

Er jeg helt gal på den?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 22:55 #8
Min viden om tapedrev kan ligge på øjenlåget af en myre
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2004 - 23:01 #9
Ok, jeg var bekymret for, at jeg var helt ved siden af.

Et tapedrev er et sekventielt medie, hvorfor det meget sjældent bruges som en disk. I linux hedder første scsi-tapedrev /dev/st0 (og af-arter når det skal være non-rewinding /dev/nst0).

Der findes backup applikationer som "formatterer" tapen. De fleste af dem lægger alene en header på båndet.

Amanda er en backup mulighed, men det kan gøres helt simpelt med tar (eller cpio). Jeg har selv etableret backup hos en række kunder vha. et script, som (med indpakning) tager en tar-backup af en komplet maskine - og eksluderer de dele, som ikke skal bruges.

Jeg har aldrig haft et tape-drev nævnt i /etc/fstab i de 15 år jeg har arbejdet med unix/linux, men det er selvfølgelig ingen garanti :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2004 - 09:51 #10
"lap" Du har helt ret, min kommentar 22:55:26 burde nok være faldet på et tidligere tidspunkt, når det er sagt lød spørhsmålet jo på at spørgeren ønskede at mounte sit drev så selv om jeg ikke har gjort gavn med mine kommentarer har jeg vel heller ikke direkte gjort skade