Avatar billede halifax Nybegynder
28. december 2004 - 17:22 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

XP aktivering - hvor / hvordan?

Hey eksperter, nu må i hjælpe en gammel ræv som mig!  :)

Skal hjælpe min nevø med at aktivere hans XP. Men hvor er (menu)punktet man gør det fra?

Det findes ikke under Start - Alle programemr. Hvor er det? Hurtigt plz.
Avatar billede patrion Nybegynder
28. december 2004 - 17:24 #1
Under tilbehør?Et gæt!
Avatar billede giorgio Nybegynder
28. december 2004 - 17:25 #2
1. Klik på Start, peg på Alle programmer, peg på Tilbehør, peg på Systemværktøjer, og klik derefter på Aktiver Windows.

2. Klik på Ja, jeg vil ringe til en kundeservicerepræsentant for at aktivere Windows, og klik derefter på Næste.

3. Klik på Skift produktnøgle, angiv den nye produktnøgle, og klik derefter på Opdater.

4. Klik på Telefon, og følg vejledningen på skærmen for at fuldføre aktiveringsprocessen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2004 - 17:27 #3
Du kan også bare vælge at aktivere over nettet :)
Avatar billede halifax Nybegynder
28. december 2004 - 17:29 #4
giorgio - Der har jeg været. Punktet Aktiver Windows er der IKKE.

john - Den er ikke på nette. Skal gøres over tlf. Tak for hjælp vedr. køb af bærbar - det er den, som skal aktiveres.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. december 2004 - 17:34 #5
Hvis den er præindstalleret, skal den ikke aktiveres.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2004 - 17:36 #6
Sempron> hvis det er en Asus m. præinstalleret XP - jo så skal den.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. december 2004 - 17:39 #7
Så er aktivering også i systemværktøjer.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. december 2004 - 17:39 #8
John- Netop en ASUS som du ved.

Når jeg udfører Start - Kør oobe/msoobe /a klik OK kommer den frem og siger: Windows er allerede aktiveret. Hvorfor? Er det mon en Volume Licence version, og hvor ser jeg dette? Er præinstaleret.
Avatar billede arlet Juniormester
28. december 2004 - 17:49 #9
Hvis xp er præinstalleret er det blevet aktiveret..

Har lige hjulpet en med at starte hans nye computer op og der var xp præinstalleret og der kom dem bare med tak fordi du købte windows bl.a bl.a, som den gør når man har aktiveret den.

Så jeg tror ikke du skal gøre yderligere..
Avatar billede leif Seniormester
28. december 2004 - 17:54 #10
halifax -> Du kan tjecke licensnøglen om den skulle passe med den på ægthedsbeviset !
Avatar billede popsy Novice
28. december 2004 - 17:58 #11
John> Har lige selv købt en asus med præinstalleret xp, den var aktiveret.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. december 2004 - 18:05 #12
leif - Fet er det næste mystiske spørgsmål ang. cd-key.
Har kørt Everest Home på den og det viser en anden product key end den som er på ægthedsbeviset bag på maskinen?? OEM præinstalleret XP.
Er der mon sket en fejl fra forhandlerens side, da det er to forskellige numre (keys)?
Det er ikke en fejl som gør min nevø (eller mig) noget. Virker bare mhystisk.

Men OK, han har en aktiveret XP, samt et licens ægthedsbevis.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. december 2004 - 18:06 #13
En præindstallation får allesammen samme cdkey, da de er ghostet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. december 2004 - 18:09 #14
Bliver den præinstallarede cdkey konverteret til noget andet, når XP tages i brug. Everest Home viser jo en anden cdkey, end den på ægthedsbeviset, som er klistret på maskinen.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. december 2004 - 18:11 #15
Ægthedsbeviset er der kun, fordi, der er betalt licens, cdkey er underordnet.
Avatar billede leif Seniormester
28. december 2004 - 18:30 #16
sempron -> Korrekt mig, hvis jeg er gal på den ! Dvs. at halifax kan tage den CDkey og bruge ? Det er jo sikkert en Volume License Key ! Dvs. hvis jeg tager mine Compaq maskiner på arbejdet som er præinstalleret så vil jeg se andre nøgler end på ægthedsbeviset ?

halifax -> Hvis du kigger under System, der står xxxxx-xxx-xxxxxxx-xxxxx, det i anden position skal være OEM hvis det ikke er en Volume License ! Da du har papirer på maskinen kan du også roligt tage kontakt til Microsoft, da det ikke er dig der har lavet en fejl ! Men jo det lyder til at forhandlere har brugt en forkert nøgle !
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2004 - 19:09 #17
Det der står under system er ikke en cdkey
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2004 - 19:12 #18
Du kan bruge dette lille program for at se hvilken cdkey XP er aktiveret med: http://www.michaelstevenstech.com/kf141.zip
Avatar billede leif Seniormester
28. december 2004 - 19:35 #19
Nej, det er ikke CDkeyen, men det indikerer blandt andet hvilken type licens det er !
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2004 - 19:38 #20
Nemlig ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
29. december 2004 - 01:04 #21
Opsummering:
1. Point til giorgio - kom med svar på mit direkte spørgsmål.
2. semprom og arlet mener en præinstalleret er aktiveret, mens john_stigers mener, det ikke gælder for en Asus laptop
3. En præinstalleret er fra et ghost (sempron), hvorfor cdkey fra ægthedsbevis ikke nødvendigvis er det samme som er installeret, jfr. Everest og keyfinder-programmet.

Hmm.. Hvis vi antager den skulle aktiveres og opgav cdkey som de to nævnte programmer finder, og ikke det fra lablen på maskinen, kunne det give problemer, da andre ejere har samme cdkey fra ghost'et, eller...?

Interessant, nyttig info.
Tak for hjælpen, gutter.