Avatar billede mobius6 Juniormester
28. december 2004 - 20:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Som eller Der

Jeg sidder netop og laver et børne-site og blev pludselig i tvivl om "som" og "der" i denne sammenhæng:
(ligger i en fancy flash-mail-form)

Brug denne kontakt hvis:
"Du er en Privatperson DER retter henvendelse til "firmanavnet"

(privatperson kan skiftes til firma, instutition, forvaltning, andet)

Tonen er generelt afslappet og uformel, men derfor må den nu gerne være gramatisk korrekt alligevel ;)

hvad er MEST korrekt "som" eller "der" (i denne sammenhæng)

;)
Avatar billede gak Nybegynder
28. december 2004 - 20:44 #1
Hej mobius6

Jeg ville anvende "som", når det er en person.
Og ved en institution, firma eller andet med mange personer, ville jeg anvende "der"!
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
28. december 2004 - 21:31 #2
enig med gak
Avatar billede mobius6 Juniormester
28. december 2004 - 22:56 #3
fine sager, tak begge to :)
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
29. december 2004 - 17:56 #4
Du kan bruge begge dele. Som jeg husker det fra folkeskolen er begge et tilbagevisende stedord, der henviser til "privatperson". Og hvis jeg ikke husker galt skal der komma foran (ihvertfald med de gamle regler :D)