Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 17:14 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Sletter mellemrum

Hejsa

Jeg har følgende kode:
<html>
<body>
<font>Tekst1          Tekst2</font>
</body>
</html>

Når det bliver vist i Internet Explorer er der kun 1 mellemrum mellem Tekst1 og Tekst2. Hvordan kan det være? Jeg ved godt man kan skrive &nbsp; for hvert mellemrum, men kan det ikke gøres uden at skulle skrive det hver gang?

Med venlig hilsen Anders
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 17:17 #1
Smid <pre> og </pre> rundt om din tekst..
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 17:17 #2
Nej, for html er indrettet sådan, at whitespace ikke renderes, dog vises et enkelt mellemrum mellem tekststumper ...
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 17:21 #3
Ok.

Tak for svar!

Kan i ikke lige oprette et svar?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 17:34 #4
Jo, svar..

Men som roenvig siger, så laver man altså mellemrum i tekst med &nbsp;
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 17:43 #5
ok. Jeg venter lige på at roenving svarer.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 17:44 #6
...inden jeg giver points.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 17:45 #7
ok..
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 17:46 #8
Okay, velbekomme '-)
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. december 2004 - 18:10 #9
Det er måske kun mig, men at bruge en hulens bunke &nbsp; til at lav mellemrum er gl.dags.
Jeg ville bruge css til det.
<p>Tekst 1<span style="padding-left: 100px">Tekst 2</span><p>
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 18:24 #10
knudgert -> Det bliver da besværligt i længden, hvis man nu skal lave mange mellemrum! Og folk kan heller ikke kopiere teksten så :)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 18:37 #11
Tak for svarene!

knudgert -> Kan du ikke også oprette et svar?
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 18:44 #12
Jeg vil forsøge mig lidt frem, det er fordi jeg er ved at lave et artikelsystem i php, hvor der er brug for at man kan lave flere mellemrum efter hinanden når man opretter en artikel. Så jeg kunne måske lave et php script, der automatisk omdanner nogle mellemrum til en <span>...</span>.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 18:58 #13
hvorfor så ikke bare lave str_replace(" ", "&nbsp;", "tekst1        tekst2");
?

(Jeg har sikkert misforstået det ;o) )
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 19:16 #14
gartzen -> Nej det har jeg også forsøgt på, men jeg har lavet det sådan, at når man skriver en artikel, skriver man f.eks. <overskrift>Artiklens overskrift</overskrift>. Det oversætter php programmet til den rigtige kode, <font class="overskrift">Artiklens overskrift</font>.

Når man så opretter artiklen bliver den oversatte kode udskrevet i browseren, så jeg kan kopiere koden ind på min hjemmeside. Hvis jeg så bruger str_replace(" ", "&nbsp;", "tekst1        tekst2"); bliver det opfattet som kode af browseren, og bliver vist som "  ", istedet for "&nbsp;&nbsp;".

Så det ville virke hvis man kunne få browseren til ikke at opfatte &nbsp; som kode. Hvis jeg bruger <pre>&nbsp;</pre> skriver den rigtig nok &nbsp; i browseren, men den laver samtidig linjeskift for hvert mellemrum.

Håber du forstår :-)

Hilsen Anders
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 19:18 #15
prøv sådan her så:
str_replace(" ", "&amp;nbsp;", "tekst1        tekst2");
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 19:21 #16
Det virker! :-)

Du skal have tak for hjælpen.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 19:23 #17
Jeg sætter lige pointene lidt op, så roenving også får nogle.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 19:24 #18
Nå, det kan jeg åbenbart ikke.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. december 2004 - 19:27 #19
knudgert -> Bare sig til hvis jeg skal oprette et spørgsmål med points.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 19:44 #20
Det var så lidt :)
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. december 2004 - 20:33 #21
Det er ikke nødvendigt - ellers tak.
Jeg er ikke i pointnød.
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. december 2004 - 20:36 #22
>gartzen
Forstår ikke din kommentar, er det nemmere med
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ?
Kan ikke kopiere teksten?
Hvorfor ikke?
Kan ikke kopiere
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 20:47 #23
knudgert -> Dit clipboard vil da ikke indeholde "tekst1        tekst2" hvis mellemrummet er lavet med <span>
Avatar billede roenving Novice
30. december 2004 - 12:10 #24
Det med at sætte point op, kan sagtens lade sig gøre i åbne spørgsmål, for oppe under funktioner findes så en 'Afsæt flere point' !-)

-- og tak for point ;~}
Avatar billede knudgert Nybegynder
30. december 2004 - 14:36 #25
>gartzen
Den indeholder teksten, men ikke mellemrummet, spørgsmålet er bare, hvor meget det betyder i praksis.