Avatar billede car120874 Nybegynder
07. januar 2005 - 10:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Web Login

Jeg har et website, med en login side (asp) og en access database.
Hvordan kan jeg lave et login med flere forskellige niveauer.
Jeg mener, man skal kunne logge ind i 2 forskellige sider:
1. Login til opdateringers filer.
2. Login til eventuelt hele programmet.
De skal have en kode til enten punkt 1 eller punkt 2.
Et anset spørgsmål:
Hvis jeg vil have websitet liggende lokalt, hvordan skal stien så lyde.
Avatar billede keysersoze Guru
07. januar 2005 - 14:27 #1
giv hver bruger nogle rettigheder - fx ud fra et ja/nej felt eller ud fra en relateret tabel. Fx;

USER
id, navn

RIGHTS
id, right

JOIN
user_id, right_id

så vil du kunne lave og tildele meget unikke rettigheder - på selve siden kan fx et tal være angivet som så bestemmer om en given bruger har de korrekte rettigheder.
Avatar billede car120874 Nybegynder
08. januar 2005 - 13:56 #2
Hvordan sætter man det op inde på siden ? eller skal man have flere sider ?
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2005 - 19:50 #3
selve login er jo bare en form-side og et opslag i databasen som en side to hvorefter en session sættes - selve rettighedsstyringen kan du også gemme i en session eller du kan lave opslag i databasen hver gang brugeres går til en ny side. Kører du så den sidste del som en include-side skal du kun lave det én gang hvor det så kan genbruges på flere sider.
Avatar billede car120874 Nybegynder
09. januar 2005 - 01:44 #4
Kan du vise mig et eksempel på hvor man sætter koderne ind på henholdsvis:
koden på ASP siden og hvor den skal være..
Hvordan databasen skal se ud, jeg har kun en tabel med; id og brugere lige nu i Access.
Måske er det for stor en mundfuld.
tak for den øvrige hjælp.
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2005 - 12:36 #5
databasen kan (skal ikke nødvendigvis) se ud som beskrevet i første kommentar.

login kan se ud noget a la dette; http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=88

beskyttelsen er fx

SECURITY = 1000
'slå op i join hvor user_id = session og right_id = security
If rs.eof Then
  ' ikke rettigheder
Else
  'rettigheder
End If
Avatar billede car120874 Nybegynder
09. januar 2005 - 14:27 #6
Det er den samme som, jeg bruger lige nu.
Det hele har kørt fint i 1 år's tid.
Med ASP filer Login, checklogin, og min test side (downloadnings side) + databasen med ID, brugernavn, adgangskode.
Men nu vil jeg jo dele rettighederne, så der kun er nogen. der kan downloade  ved at klikke på f.eks. 2 links andre 6 links osv.
Kan man gøre det på en side ?
Så de bare ikke kan downloade ved at klikke på linket eller skal det være flere sider
Undskyld min ringe viden.
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2005 - 14:38 #7
om du vil kalde det del-rettigheder eller hvad du vil mener jeg ikke umiddelbart vil gøre en forskel - vil mene at du med ovenstående kan nå samme sted hen.

Alternativt skal du måske have noget a la dette;

USER
id, navn

PARENT_RIGHTS
id, right

JOIN_PARENT
user_id, right_id

CHILD_RIGHTS
id, right

JOIN_PARENT
user_id, right_id

hvor PARENT bestemmer om man har adgang til et hovedpunkt - fx menu, links, annoncer etc - og hvor CHILD bestemmer hvad man har adgang til under et PARENT-punkt - fx opret, ret, slet, download etc.