Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 00:04 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Master og slave, et spørgsmål.

Jeg troede egentlig jeg havde styr på dette emne, men så dukke det her op. På de ny kabler, beregnet for ide100 og op (så nye er de vist heller ikke :) ), findes der jo et sort og et gråt stik. Det sorte for masteren og det grå for den sekundære. Men her er det så at problemet opstår, grundet mit lidt specielle kabinet og nogle ønsker om en lydsvag computer har jeg to harddiske siddende på samme kabel, og ingen diskussion om dette, da det ikke er relevant i denne sammenhæng. Jeg vil gerne vide om, der ville være et problem ved at sætte det grå stik, den sekundære, som master. Er kablet konstrueret sådan, at der vil opstå problemer ved dette?

Jeg har ikke mulighed for at bytte harddiskene om, grundet et ønske om systemdisken på den mest støjdæmpede plads i kabinettet. Jeg har ikke mulighed for at lave den omvendte tilslutning grundet kablerne længde.

Lige nu står begge drev på cable select, men hvis jeg gik ind og tvang master og slave på dem, ville der så opstå det førnøvnte problem?

på forhånd tak.

Mvh

Jesper
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. januar 2005 - 00:32 #1
Nej, slet ikke. Hvor på kablet harddiskene sidder er helt ligegyldigt.
Controlleren vil selvfølgelig sætte hastigheden for harddiskene efter den langsomste.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 00:39 #2
sæt den ene som master og den anden som cable select, eller slave. det er sikrest
08. januar 2005 - 19:47 #3
Sikke noget vrøvl. Tonny og Danny hva' har i røget ?.
Det der bestemmer om du bruger cable select eller master/slave er primært kabelet.
(Muligvis også om controllereen understøtter det (cable select))
Hvis dit kabel/kabler er til cable select, så skal Alle drev stå til CS, og det vil være kabelet der bestemmer hvilken disk der er master, typisk den ydrste.
Du kan som oftest genkende et cable selct kabel på, at der står f.eks. System bd, i den ene ende, dev 0 i den anden og dev 1 ved det miderste stik.
Nogle gange kan du se at der mangler en leder mellem de 2 stik til drevene.
Hvis dit kabel er til cable Select, så vil det IKKE virke at sætte enhederne til Master/Slave.
Den anden mulighed er master/slave configuration, det er et andet kabel, hvor alle ledere er ført lige igennem. Det vil da være jumper settings der bestemmer hvilken disk der master og hvilken der er slave, og det er lige gyldigt hvor på kabelet enheden sidder.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. januar 2005 - 20:05 #4
rogerrabbit > et sådant "cable-select" kabel, har jeg endnu aldrig set, så det må stå for din regning, om det i det hele taget eksisterer. Har du et link eller anden dokumentation så vi kan se lederne på et sådant kabel ?

Det er efter min erfaring ene og alene jumperne der bestemmer, hvilken der er slave og master.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 22:18 #5
*s rogerrabbit ellers en lang forklaring du kommer med der , men ingen ved hvor du har de ideer fra - desværre ...
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
09. januar 2005 - 15:00 #6
kort og godt: diskene er ligeglede om de er det ene eller andet, de fungerer alligevel, men af hensyn til ydelse er det bedst at have systemdisken som master.
Du kan så overveje engang i fremtiden om det er muligt fysisk på din pc at sætte cd-rom/dvd som slave på kablet og så den anden hd som sekundær slave på kabel 2. Det skulle give en lidt hurtigere datatilgang.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
10. januar 2005 - 15:54 #7
virker det og er du tilfreds med rådgivningen?
Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. januar 2005 - 18:15 #8
ja, undskyld mit sene svar havde lige nogle andre problemer i forbindelse med min nye installation, men selvom jeg har et af de nyere kabler virker det fint at definere master og slave manuelt via jumpers. Så jeg går ud fra, at vi kan lukke tråden, I poster bare et svar, så deler jeg pointene mellem jer. :D
10. januar 2005 - 18:17 #9
Jeg udtaler mig af praktisk erfaring :)
I kan læse dette, min erfaring siger dog, at man ikke slipper godt fra at sætte til master/slave, når det er et CS kabel. Så på det punkt mener jeg at der er fejl i artiklen.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2005 - 18:32 #10
For at kunne anvende CS, kræves et kabel der understøtter dette, men man kan altid override dette ved at anvende Master/Slave, for Master/Slave har altid prioritet over CS.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. januar 2005 - 20:32 #11
rogerrabbit > Du har dokumenteret din påstand. Det kabel eksiterer faktisk. Som man også læser i den artikel er disse kabler uhyre sjældne, da standarten ikke fængede og det er nok derfor jeg aldrig er stødt på et, endsige hørt om at der skulle bruges specielle kabler til Cable select.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:36 #12
så er vi så meget klogere, har altid toret det bare var en mulighed på standardkabler og ikke vidst præcist hvad det skulle bruges til. jeg vil ikke lægge svar da jeg blot opsummerede hvad der var sagt, men i andre skal være velkomne. hvis ingen har svaret inden imorgen aften ved denne tid, foreslår jeg du selv tager point tilbage for at lukke.
Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. januar 2005 - 21:43 #13
hehe. Det vil jeg så gøre, men bare lige for at opsummere, at hvis nogen har læst det link igennem som rogerrabit har postet, så står der netop at disse kabler, som jeg åbenbart har er lavet, som han rigtigt nok påstår, men at netop en manuel jumper setting altid bestemmer over cs, altså har jeg opnået, hvad jeg ville ved at sætte jumperne, så det passede til min ønskede opstilling. :D
Avatar billede zerrvox Nybegynder
11. januar 2005 - 22:03 #14
Da der ikker er kommet nogen svar, vælger jeg at lukke tråden. Jeg takker for al den hjælp, jeg har modtaget, det er altid dejligt at vide, at der er nogen, der er villige til at hjælpe os jordiske it-mennesker :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. januar 2005 - 23:11 #15
Velbekomme :)
12. januar 2005 - 18:41 #16
Nu har jeg ikke nærlæst den artikel, det var bare den første der poppede op, da jeg søgte på google.
Jeg mener at der er flere fejl, men kan ikke lige bevise det :(. Og jeg har en del huller i min teori.
"Som man også læser i den artikel er disse kabler uhyre sjældne" - Det er noget vrøvl, Compaq bruger dem, og da de sidder på ca. 1/3 af PC salget, så kan man vel ikke lige kalde dem sjældne.
Det hævdes også i artiklen, at masteren sidder på midten - min praktiske erfaringer, viser at masteren sidder i enden, og som jeg skrev i mit første indlæg, har jeg set at der er skåret, eller mangler en leder mellem de 2 stik. Det er sikket på den måde at de får udpeget hvilken der er master og slave.
Jeg har dårlige erfaringer med at bruge master/slave jumper settings på et CS kabel.
men prøv det. Hvis det virker, så er det jo fint. Hvis det ikke virker så vides det hvorfor :).
Hvis i vil jagte det mere, så prøv at søge på google.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2005 - 18:49 #17
Du har helt ret. Der er en af lederne i kablet, som er stellet, men kun til det ene stik, og har dermed ikke forbindelse til det andet stik, og det er måden, at disken finder ud af om den skal være Master eller Slave.
Disk kontrolleren sidder nemlig på selve disken, og der kan ikke være 2 kontrollere der snakker på samme kabel, derfor skal den ene kontroler disables, og det gøres ved at designate den Slave.
Jeg har ikke selv erfaring med at bruge CS, men standarten er fastlagt således, at en jumpning Master/Slave altid vil override kablet indrettet til CS.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. januar 2005 - 19:46 #18
Helt fint der kom noget dokumentation på den påstand . det store spørgsmål er så hvorm mange fejl der er i artiklen , Du fremhæver selv at det ikke er rigtigt med master i midten af kablet - hvilket jeg umiddelbart ville give dig ret i ....
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2005 - 19:50 #19
Jeg har da også en artikel jeg kan henvise til:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html
14. januar 2005 - 16:53 #20
Samme artikel vi linger til Dragon :)
"jumpning Master/Slave altid vil override kablet indrettet til CS." Ja det står der jo i arktiklen, jeg har dog ikke testet det, og har ikke noget information på det fra en kilde, som jeg betragter som pålidelig, så det lader jeg stå åbent.
Jeg har/haft flere presario'er, og jeg kan fortælle at CS virker fremragende.