Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 17:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Trådløst Netværkskort forsvundet ved opgradering fra Home til Pro

Da min computers rolle lige pludslig er blevet mere i retning af en arbejdsmaskine, i stedet for den multi-media spillemaskine, belutte jeg mig at foretage nogle opgraderinger for at sikre en større stabilitet. Jeg købte en opgradering af mit home licens til pro, jeg inversterede i en ny harddisk og nogle nye ram. Men da der findes en del filer på min gamle harddisk jeg ønsker at beholde, gjorde jeg således:

Satte min nye harddisk i som master, satte den gamle som slave, og installerede WinXP pro helt fra bunden på den nye harddisk. Her er det så mit problem opstår. Nu når jeg kører pro, kan windows ikke kontakte mit trådløse netkort, det optræder hverken i netværksforbindelser eller i enhedshåndtering.

Men jeg ved, at det er både tilsluttet og virker, da jeg herefter slår mine nye harddisk fra i bios, og booter fra min gamle med WinXP Home installeret, her kan jeg uden problemer se og bruge mit netkort.

Jeg har prøvet alle standard tingene. hentet de nyeste drivere, tjekket troubleshooting på producentens hjemmeside. har endda tvunget enheden ind i enhedshåndtering, hvorefter jeg får en error: 10, men en kommentar om at den ikke kan starte enheden. Jeg har gennemsøgt eksperten.dk for løsning, bl.a. noget med at deaktivere dcom, hjalp ikke.

Så lige nu er jeg lidt på bar bund. Jeg håber virkelig, at der er nogen, der er i stand til at hjælpe mig, da det er lidt frustrende at have inversteret en del penge i noget, der ikke virker.

på forhånd tak.

Mvh
Jesper
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 17:57 #1
Er det et USB eller PCI kort ?
Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 18:00 #2
et pci kort. Glemte lige at nænve hvilket kort. Det drejer sig om et D-link DWL ag520 pci kort.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 18:02 #3
Fjern det i enhedsorientering, sluk maskinen, fjern kortet og start maskinen. Når den har været startet, slukker du maskinen igen, og sætter kortet i, se om den så finder det !
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. januar 2005 - 18:13 #4
måske dette kan hjælpe ??
http://support.microsoft.com/?kbid=315338
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. januar 2005 - 18:14 #5
Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 18:29 #6
jeg prøver den sidste, da det ser ud til den nævnte fejl først er rettet i SP 2, har kun fået installeret sp 1 på den nye partition, men da jeg er nødt til at hente SP 2 som netværksinstallation, da netop min internet forbindelse kører over det trådløse netværk,  vil der gå en halv times tid inden, jeg kan komme med en ny status :P

Leif -> havde jeg allerede forsøgt, men gjorde det igen for en sikkerhedsskyld, og som du nok har gættet grundet denne besked løste det ikke problemet.
Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 19:37 #7
Nej, heller ikke en opdatering til SP 2 hjalp, stadig ingen respons fra kortet, og stadig en kode 10 fejl, når jeg tvinger driveren ind, med en besked, om at den ikke kan starte enheden.

Nogen andre forslag til hvordan problemet kan løses?
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 19:39 #8
Prøv at sæt den i et andet PCI slot !
Avatar billede haverslev Novice
08. januar 2005 - 20:33 #9
Hvis XP home partitionen er aktiv, prøv at Fjerne kortet i enhedsorientering der, (ved at starte op på den) Luk pc`en, fjern kortet fysisk.
Start maskinen op igen på XP Pro.
Fjerne kortet i enhedsorientering der (hvis det er der), Luk pc`en.
Start maskinen op på XP Pro igen, og sæt kortet i og så må vi håbe den så finder det.
Avatar billede zerrvox Nybegynder
08. januar 2005 - 23:58 #10
har siddet og leget lidt med det. Hvis jeg bytter pci portene mellem mit lydkort og netkortet, så virker netkortet, men så kan pro ikke finde lydkortet, så der er et eller andet med den port, det underlige er bare at den ikke er defekt, da home godt kunne bruge den. Det er altså underligt. Det er lidt væsentligt, at det virker, da jeg kun har 3 pci porte, den ene er optaget af en kæmpe køler på grafik kortet, så jeg har kun de to sidste porte tilbage til at dele mellem mit lydkort og netkort, og de skulle helst virke begge to. :P

Nogen der har en ide om, hvorfor pro ikke vil kommunikere med den sidste port.
Avatar billede haverslev Novice
09. januar 2005 - 09:39 #11
Prøv at fjerne alle PCI enheder i enhedshåndtering, luk maskinen, fjerne enhederne fysisk, start maskinen op o XP Pro.
Luk maskinen og sæt netkort¨i, start og installer.
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering > check for fejl i driver, IRQ osv.
                                                                                    Luk maskinen, sæt lydkort i, start og installere osv.
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering > check for fejl i driver, IRQ (måske samme som netkort? )
osv.
Avatar billede haverslev Novice
09. januar 2005 - 09:40 #12
Kunne nok være skrevet og opstillet lidt pænere, men ;)
Avatar billede mfla Nybegynder
10. januar 2005 - 11:34 #13
Er der sat noget op i din BIOS på maskinen der tildeler bestemte IRQ'er eller andet til de enkelte porte? Sæt alt til automatisk og hvis du har et punkt under konfigurationen af dine PCI-enheder, som hedder noget a la "reset configuration" noget så sæt den til. Dette skulle gerne slette alle referencer i CMOS til dine enheder og porte.
Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. januar 2005 - 18:04 #14
Den er sat til automatisk og har prøvet "reset comfiguration" flere gange, uden held, har installeret noget software der fulgte med bundkortet, som fortæller mig om denne fejl:

Error in reading PCI description information!
Device does not fit any of the defined class code.Error in reading PCI description information!

Jeg forsøger at fjerne driverne og skifte lidt rundt på dem lige så snart, jeg får tid til at rode rundt med det igen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 19:17 #15
er der evt. en xp.pro driver..?
Hvad hedder kortet..?
Avatar billede zerrvox Nybegynder
11. januar 2005 - 22:08 #16
Jeg har løst problemet, det viste sig, at når netkortet var sat i den pci-slot, hvor problemerne opstod, genkendte Windows XP PRO ikke kortet som en enhed, men som to forskellige ting, et normalt ethernet kort, og det andet som en ethernet kontroller, som den ikke var i stand til at finde driver til, men gav man denne ethernet kontroller driveren til det trådløse netkort, virker det hele, meget mystisk, hvis nogle evt. kender en grund til dette, vil jeg da meget gerne vide det. Men ellers lukker jeg tråden, alle der har bidraget til opklaringen af, dette højst besynderlige problem kan smide et svar, hvis interessen for pointene er stor, opretter jeg en tråd til, så I alle kan få en bid af kagen. :D
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. januar 2005 - 22:11 #17
hopper over..O)
Avatar billede leif Seniormester
12. januar 2005 - 00:18 #18
Tja, hvis du synes !
Avatar billede haverslev Novice
12. januar 2005 - 08:12 #19
Springer over, ellers tak. ;)
Avatar billede zerrvox Nybegynder
13. januar 2005 - 18:12 #20
Nåh, det ser ikke ud til, at der er andre end leif, der vil have pointene, så de går ubeskåret til ham, hvis nogle skulle have ændret deres mening, så finder vi også ud af det. :D

Til sidst vil jeg bare sige tak, det er sku rart at vide, at der er folk, der altid er parat til at hjælpe, når man støder ind i underlige ting, som dette. :D