Avatar billede gmusik Novice
12. januar 2005 - 15:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adskille flere ip-adresser

Jeg har en fast ipadresse,og får inden for et par dage 2 ipadresser mere på samme linie,spørgsmåler lyder, er der nogen her som kender måden at skille adresserne ad,så de kommer til de respektive servere ?

Gmusik
Avatar billede kenp Novice
12. januar 2005 - 15:51 #1
Det er der nogle routere som kan klare! f.eks. zyxels kan klare det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2005 - 15:55 #2
Du skal kun skille ad, hvis du har flere forskellige server på samme IP adresse og vu bruger interne IP adresser bagved, så skal du portmappe. Ellers kan jeg ikke rigtigt se problemet. Det at du har flere IP adresser betyder jo netop at du ikke behøver at skille noget ad
Avatar billede gmusik Novice
12. januar 2005 - 16:00 #3
Jeg vil skille dem ad,fordi jeg har en ISS server og en Apache server kørende,derfor skal jeg jo gerne have ipadresserne til de rigtige maskiner. Det er da godt at vide det hedder portmappe, jeg vil se om min router kan det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2005 - 16:48 #4
Du skal lave 2 DNS records, således at www.detenewebsite.dk peger på den ien ip og www.denannenip.dk pegere på den anden ip. Hvis dine IP adresser er faste "rigtige" IP adresser. er der intet behov for at skille noget.
Avatar billede gmusik Novice
12. januar 2005 - 17:03 #5
Hvad så i den anden ende ... den ene server har f.eks. ip: 192.168.0.15 og den anden 192.168.0.10, så er det,  hvordan får jeg http://www.detenewebsite.dk/ til den ene maskine, og http://www.denannenip.dk/ til den anden,  det er der jeg mener at det skal skilles ad .... jeg har ca. 30 sites på min Apacheserver, og indtil nu kun 1 på min ISS. Jeg er måske en smule tung i det, men jeg mener bare, at et eller andet sted skal der da ske en opdeling :-) Og jeg tror da det er rigtige faste ipadresser.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2005 - 17:19 #6
flere websites (forskellige www navne) på samme IP adskildes via Host header styring på web serveren. Det gøres forskelligt på apache og på IIS.

Web sites på hver sin IP adresse styres via DNS records. Dette sættes op enten hos din teleudbyder eller via tjenester som f.eks. www.gratisdns.dk (der er gratis)
Avatar billede gmusik Novice
12. januar 2005 - 17:52 #7
Jeg bruger Gratisdns, alt det jeg har kører igennem der, jeg kan så sætte den ene DNS record til IP 62.xxx.xxx.x  og den anden til IP 80.xxx.xxx.x, de bliver så styret videre hertil, til min router,  og hvad så, vil det sige at det afhænger af, hvilken ip serveren, f.eks. ISS serveren er configureret til at modtage fra, så at det vil sige, at min Apache reagerer på 62.xxx.xxx.x og ISS´en reagerer på 80.xxx.xxx.x, hvis den er sat op til det,  er det sådan jeg skal forstå det? hvis det er det,  er det jo enkelt nok, og du skal nok få dine point, og så er jeg blevet MEGET klogere :-)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
12. januar 2005 - 17:55 #8
Så enkelt er det jo nok ikke, du sidder vel stadig bag en nat-router. Du skal stadig have routeren til at forwarde til de interne adresser.
Avatar billede gmusik Novice
12. januar 2005 - 18:22 #9
Det er jo lige det jeg gør, og jeg skal jo på en eller anden måde, få det der kommer fra IP 62.xxx.xxx.x til en server, og det der kommer fra 80.xxx.xxx.x til en anden, det var jo det spørgsmålet gik ud på, men hvis det er et routerspørgsmål, må jeg jo have en router der kan det.
Avatar billede gmusik Novice
15. januar 2005 - 22:19 #10
Nu svarer jeg mig selv, i tilfælde af at andre har brug for at vide,  hvordan man "skiller" 2 globale IP-adresser.  Løsningen er enkel,  en switch på internet modem´et,  derefter 2 routere på hver sin "udgang" på switch´en,  routerne  configurerer med hver sin globale faste IP-adresse man har, .... så kører det. Måske ikke den korrekte måde,  men den virker.