Avatar billede naffats Nybegynder
15. januar 2005 - 15:33 Der er 8 kommentarer

automatisk slukning for pc ?

Jeg har et ældre bundkort, har købt et nyt kabinet hvor det skulle kunne lade sig gøre at PC-en lukkede ned selv, så at man ikke selv skal slukke for den.
Hvordan løser jeg det ?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2005 - 16:15 #1
Hvad mener du? Det var da ikke så godt, hvis PCén selv fandt på at lukke.
Hvis du mener, at den skal lukke ned efter at være ubenyttet i x-tid, kan
du gøre det i Windows strømforsyning.
Avatar billede naffats Nybegynder
15. januar 2005 - 16:21 #2
Hej igen. det er når man lukker pc - en, i gamle dage var der sådan at man selv skulle slukke på slukknappen, nyere pc-er gør det jo selv når man trykker på
"afslut" - jeg bruger XP...
Avatar billede shamanic Nybegynder
15. januar 2005 - 17:03 #3
naffats, det kan du ikke, de gamle bundkort og strømforsyninger kan ikke udføre denne funktion (AT-standarten)

Der går fysisk 230V ledninger ud til powerknappen fra strømforsyningen, og powerknappen fungere som en afbryder.

I nyere bunkort og kabinetter, samt strømforsyninger (ATX-standarten), der er powerknappen en trykkontakt, som forbindes til bundkortet, og hvor bundkortet "fortæller" at nu kan strømforsyningen godt slukke.
Avatar billede naffats Nybegynder
15. januar 2005 - 17:05 #4
shamanic, der er jo en ny strømforsyning i kabinettet ??
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2005 - 17:09 #5
Det er så et spørgsmål, som går på om ledningerne fra bundkortet til kabinettet
sidder rigtigt. Hvis du vil have svar på det, må du vente til der kommer en forbi,
som er kyndig ud i det spørgsmål. Men for at nogen skal have mulighed for at svare
dig, må de nødvendigvis vide hvilket bundkort du har, så det må du skrive helt precist. Men hvis du selv har samlet det hele, har du vel en manual?
Avatar billede shamanic Nybegynder
15. januar 2005 - 17:31 #6
shamanic, der er jo en ny strømforsyning i kabinettet ??

kan du evt nævne hvad bundkort det er, så kan jeg og måske andre finde en manual til det bundkort, og så evt fortælle dig om du kan bruge dit bundkort i dit nye kabinet og PSU(strømforsyning)
Avatar billede naffats Nybegynder
15. januar 2005 - 17:38 #7
det er et Gigabyte GA - 7zm (p) bundkort...
Avatar billede popsy Novice
15. januar 2005 - 18:31 #8
Jeg har kigget på naffats pc, og mener at der er tale om kompatible dele. Atx standarden er opfyldt både fra psu og bundkort, og jeg ved at bundkortet har kunnet lukke pc'en ned i et andet kabinet, hvor xp var installeret!

Jeg kom i tanker om apm indstillingen under strømstyring, men den checkboks findes ikke deri :(

Jeg mener at kunne huske at problenet blev løst ca 3 gange om dagen herinde for ca 3 år siden, men jeg kan ikke finde de spørgsmål :-)