Avatar billede thomas_nj Nybegynder
15. januar 2005 - 19:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Komplekse tal

Hej eksperter

  Jeg sidder og læser en C++ bog hvor et kapitel handler om at lave et program til komplekse tal.

  Mit problem er bare at jeg ikke kan huske hvad et kompleks tal helt præcis er. Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2005 - 19:45 #1
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
15. januar 2005 - 19:46 #2
Fik den selv på google men blev ikke specielt klogere
Avatar billede kalp Novice
15. januar 2005 - 19:50 #3
http://www.it-c.dk/courses/ISOM/E2004/cppbookch6.pdf

læs om komplekse tal:) men ellers opret spørgsmålet i C++ så er den der på 2 sekunder! svaret altså:)
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. januar 2005 - 01:48 #4
Hvad er kvadratroden af  -1 ?
komplekse tal er løsningen på det problem. kvadratrod( -1 ) er det komplekse tal [ 0, 1i ] (og også [ 0, -1i ] fordi en kvadratrod jo kan være både positiv og negativ)
og så regner man blot videre på den ide.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
16. januar 2005 - 11:43 #5
Det vil sige at 1/0 også giver et kompleks tal? Altså et kompleks tal er regnestykker som egentlig ikke burde kunne lade sig gøre
Avatar billede basementjack Nybegynder
16. januar 2005 - 22:46 #6
1/0 er ikke kompleks tal.. Matematiker har fundet ud af der må være noget der hedder i som er defineret ved at (i i anden) er lig med -1.
Komplekse tal handler kun om i, og ikke andre "umulige" regnestykker. i blev fundet ved at man kunne stille regnestykker op som kunne løses, men som ikke vil kunne noget andet fornuftigt svar end kvadratroden af -1.
Hvis du vil have den formel som de gamle matematiker brugte som bevis, så sig til, så graver jeg lige ned i min SSO fra gym. :)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
16. januar 2005 - 23:37 #7
Behøved ikke. SKulle bare lige have en ide om hvad det gik ud på.
  Basementiack og jakoba >> Gider I ikke lægge et svar?
Avatar billede basementjack Nybegynder
16. januar 2005 - 23:39 #8
Svar.
Avatar billede gak Nybegynder
17. januar 2005 - 01:59 #9
> jakoba

Sqrt(-1)  = i
................og der er ikke andre løsninger til den!
Altså, -i er IKKE en løsning.

"Kvadratroden af -1" er den komplekse enhed også kaldet den imaginære enhed!