Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 13:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvorfor skriver den ikke ud korrekt?

Hey alle...

prøv at se www.jysk-rejsebureau.dk/fora_top6.php
den skal smide de seneste 5 indlæg ud, men problemet er at den ikke viser datoen rigtigt! Den indlægger nogle datoer, også kommer indlægget ikke efter, og den gentager nogle! Hvordan kan dette være????

Min Kode:

<?
            echo "<span class='fontC'><b>Seneste indlæg i rejseforedrag</b>";
echo "<br>";
$mc = mysql_connect("XXX","XXX","XXX");
mysql_select_db("jysk");
$SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO";
$mq = mysql_query($SQL) or die(mysql_error());
while ($indlaeg = mysql_fetch_assoc($mq)) {
    $arrDatoOgTid = split(" ",$indlaeg['DATO']);
    $arrDato = split("-",$arrDatoOgTid[0]);
    echo $arrDato[2] . "/" . $arrDato[1] . " ";

    #$mesgId = $indlaeg['ID'];
    $mesgId = $indlaeg['DEPARMENT'];
    #echo "$mesgId";

    if ($mesgId == 7){
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aalborg/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";}

    if ($mesgId == 5){
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aarhus/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }

    if (mesgId == 3){
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/kbh/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }

    if (mesgId == 8) {
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/specialrejser/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }

else { mysql_error(); }
    #echo "</strong>";
}
#echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/under_rejsen/rejseforum/fora/index.htm' target='_top'>";
#echo "<strong>Gå til forum</strong>";
#echo "</a>";

?>
Avatar billede morteeart Nybegynder
20. januar 2005 - 13:30 #1
I hvilket format ligger DATO'en i din database ?
Du kan kun sortere på faste formater, og talværdier (int,double)
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 13:34 #2
Det er varchar(255) - men kan fx godt sige $SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO desc LIMIT 5";

Så viser den det helt fint, men uden det vil den ikke vise det rigtigt! Så viser den det som du ser det nu på www.jysk-rejsebureau.dk/fora_top6.php
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 13:43 #3
Og der findes kun: 3,5,7 og 8 i DEPARMENT?
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 13:47 #4
nej, der findes også 6 - har sat den ind, men det ændrede ingenting!
Avatar billede morteeart Nybegynder
20. januar 2005 - 13:48 #5
eh, du kan da ikke sorteret på text :P du er nød til at bruge et ordenligt format for at kunne sorterer.
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 13:53 #6
Så dvs at jeg ikke kan skrive $SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO";
uden at den fucker op ? for hvis jeg skriver det sådan der virker det ikke, men hvis jeg siger $SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO desc LIMIT 5";

så sortere dem da ellers korrekt!
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 13:58 #7
Hvis den kun skal vise de 5 seneste indlæg, skal den sortere omvendt. I øvrigt vil jeg anbefale en switch istedet for dine if sætninger og en lidt enklere dato-konvertering. Prøv:

<?
            echo "<span class='fontC'><b>Seneste indlæg i rejseforedrag</b>";
echo "<br>";
$mc = mysql_connect("XXX","XXX","XXX");
mysql_select_db("jysk");
$SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO DESC LIMIT 5";
$mq = mysql_query($SQL) or die(mysql_error());
while ($indlaeg = mysql_fetch_assoc($mq)) {
    echo date('d/m', strtotime($indlaeg['DATO']));

    #$mesgId = $indlaeg['ID'];
    $mesgId = $indlaeg['DEPARMENT'];
    #echo "$mesgId";
    switch($mesgId) {
    case 7:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aalborg/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";}
    break;

    case 5:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aarhus/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }
    break;

    case 3:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/kbh/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }
    break;

    case 8:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/specialrejser/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>"; }
    break;

    default:
        //En eller anden standard echo
    }

else { die(mysql_error()); }
    #echo "</strong>";
}
#echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/under_rejsen/rejseforum/fora/index.htm' target='_top'>";
#echo "<strong>Gå til forum</strong>";
#echo "</a>";

?>
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 14:05 #8
så får jeg denne fejl:

Parse error: syntax error, unexpected T_CASE in c:\wamp\www\jysk-rejsebureau\fora_top6.php on line 37
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 14:08 #9
Ja, der skal jo ikke være } efter: echo "</a>"; } ;O)

            echo "<span class='fontC'><b>Seneste indlæg i rejseforedrag</b>";
echo "<br>";
$mc = mysql_connect("XXX","XXX","XXX");
mysql_select_db("jysk");
$SQL = "SELECT * FROM T_LECTURE ORDER BY DATO DESC LIMIT 5";
$mq = mysql_query($SQL) or die(mysql_error());
while ($indlaeg = mysql_fetch_assoc($mq)) {
    echo date('d/m', strtotime($indlaeg['DATO']));

    #$mesgId = $indlaeg['ID'];
    $mesgId = $indlaeg['DEPARMENT'];
    #echo "$mesgId";
    switch($mesgId) {
    case 7:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aalborg/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";
    break;

    case 5:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/aarhus/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";
    break;

    case 3:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/kbh/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";
    break;

    case 8:
    echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/foredrag/specialrejser/index.htm' target='_top' style='color: #000000;'>";
    echo substr($indlaeg['NAVN'],0,20) . "<br></span>";
    echo "</a>";
    break;

    default:
        //En eller anden standard echo
    }
    #echo "</strong>";
}
#echo "<a href='http://www.jysk-rejsebureau.dk/under_rejsen/rejseforum/fora/index.htm' target='_top'>";
#echo "<strong>Gå til forum</strong>";
#echo "</a>";

?>
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 14:15 #10
Og så skal der selvfølgelig tilføjes en case 6:

    default:
        //En eller anden standard echo
    }

Her kan du indsætte en debug echo, fx:

echo "Fejl!! - DEPARMENT = $mesgId<br />";
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 14:21 #11
Ok - Takker, men har rettet fejlen :) - Den var rimelig banal :)
Ved de If sætninger havde jeg glemt at sætte "$" ind fora tallene :) smart ik' :)

Nu vises det korrekt :)

Lægger du lige et svar... Tak for din tid
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 14:25 #12
"$" ind fora tallene; den forstår jeg ikke, men det er jo fint det virker. Jeg vil dog stadig anbefale switch(), da den stopper løkken ved match (måske ikke det store ved 5 udtræk, men især hvis du bruger samme teknik ved større udtræk).
Avatar billede nc85 Nybegynder
20. januar 2005 - 14:26 #13
Ok, det skal jeg huske på - takker for hjælpen
Avatar billede detox Nybegynder
20. januar 2005 - 14:27 #14
Velbekommen