Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 10:56 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvilken bærbar og hvor meget kan jeg få for min

Hej eksperter.

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber i har nogle forslag til.
Jeg overvejer at købe en ny bærbar. Spg. 1: Jeg ejer nu en Compaq Presario 2100 (Celeron/2600mhz/512Ram) den er 1.5 år gammel og jeg gav 9000 for den. Hvor meget tror i jeg kan sælge den for i dag? Den er velholdt.

Spg. 2 Jeg vil gerne ha` en ny bærbar med Centrino processor og min 512 ram. Da jeg skal bruge den ekstra batteritid og lavere støjniveau. I skulle vel ikke ha` set nogle gode tilbud et sted? Vil helst ikke gi` mere end 9000.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2005 - 11:05 #1
Du kan vel få 3-3,5 tusinde for den gamle.
Kik på zepto, når du skal have en ny:
http://www.zepto.dk/
Avatar billede anders321 Nybegynder
30. januar 2005 - 11:21 #2
www.laptops.dk er en god side til at find nye bærbare (dog mest IBM-maskiner). Han importerer den hjem fra Polen så de er rigtig billige, og samtig fuldt lovlige. Der er stadig 2-3 års garanti, men hvis der sker noget skal de laves gennem ham pga. at de er impoterede..
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2005 - 11:43 #3
Der er ikke noget der hedder en Centrino processor - Centrino er en teknologi bestående af Pentium M processor + I855 chipsæt + Intel Pro Wireless Lan
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 12:07 #4
jeg vil mene du godt kan få op til 4000kr for den eftersom det jo ikke er en dårlig bærbar. Desuden har jeg set dårligere bærbare pc'ere på diverse auktion steder/sider som løb højere op en 3500kr
Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 14:12 #5
Tak for hjælpen. Nu har jeg fundet en som jeg umiddelbart synes virker fin. Hvad siger i til den her? http://www.laptops.dk/?s=272 Hvorfor er den så billig?
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 14:16 #6
Den er ikke overdrevet hurtigt... men det er et godt mærke tilgengæld:)
Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 14:34 #7
Okay, så i mener godt den kunne gå. Vil den være langsommere end den jeg har? Jeg skal bruge den til skolearbejde og football manager 2005 :0)
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 14:37 #8
Ja jeg mener den er langsommere end den du har. Men til skolearbejde og football manager 2005 kan den sagtens anvendes
Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 14:38 #9
okay, det vigtige er også at den er mere lydløs og med længere batteritid
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2005 - 14:51 #10
Vil altså stadig mene at du får mere for pengene, hvis du köber en rigtig centrino fra zepto.
Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 15:05 #11
Synes også de virker gode, men prisen ryger meget hurtigt op synes jeg. I forhold til den jeg har fundet på laptops.dk går prisen hurtigt i vejret for noget tilsvarende?
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2005 - 16:09 #12
Hvis du köber noget tilsvarende på zepto, vil jeg vädde på det er billigere der. Den du har kikket på er en celeron, og altså ingen centrinoteknologi (ved godt at der står det er, men det er det ikke).
Avatar billede badmanden Nybegynder
30. januar 2005 - 16:31 #13
Nu har jeg kigget lidt rundt på nettet og du har helt ret Michael_stim. Tror ikke jeg tør satse på den. Tror jeg vil holde lidt øje med priserne (Især på Zepto) Vil du ikke lige smide et svar så du kan få point
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2005 - 18:06 #14
OK. Der er mange der anbefaler Zepto (b la freehelp, läs hans artikel her på exp, hvis du ikke allerede har läst den) og min lillesöster har også en som hun er MEGET tilfreds med.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2005 - 19:37 #15
http://www.laptops.dk/?s=272 som du har kig på, er IKKE en Centrino!
"Extrem billig centrino bærbar" + "Intel Celeron M 1,4 Intel Celeron M 1,4 GHz (Centrino Celeron)"

Celeron M kan ikke være med i Centrino serien, da den simpelthen mangler visse instruktioner at kunne udføre - såsom tildele processorkraft til aktive programmer og lukke kraften ned til andre ikke-aktive programmer m.m.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. januar 2005 - 19:43 #16
john_stigers>>Jeg har gjordt ham opmärsom på det (30/01-2005 16:09:13). Fatter ikke at de bliver ved med at skrive at det er centrino. Det må da väre ulovligt. Det svarer til at man sätter et M3 skilt på en alm. BMW
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2005 - 20:15 #17
michael> jeg så ikke du skrev at det iike var Centrino
Avatar billede badmanden Nybegynder
31. januar 2005 - 17:00 #18
Det må da være vildledning af forbrugeren når laptops.dk skriver det. Jeg fandt lige en hjemmeside hvor der er en som har kontaktet dem og fået svar!!! http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=24&tID=240407
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2005 - 19:55 #19
CeleronM 350 (og højere) er med 1 Mb cache og produceret m. 90 Nm teknologi men  mangler SpeedStep og Deeper Sleep - ellers er den identisk med Pentium M.
Celeron M 310 -> 340 er med 512 Kb cache og produceret i 130 Nm teknologi - altså skal man helst undgå denne serie!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2005 - 20:02 #20
badmanden> Vil du eller skal jeg skrive til Intel? De de gør er nemlig forbudt! :)
Avatar billede freehelp Praktikant
31. januar 2005 - 20:34 #21
Lige for at understøtte min gode ven Stigers som venligt kontakted emig på msn:

eleron M er discount-versionen af Pentium M, og når man kigger på specifikationerne, er der ikke den store forskel på de første Pentium M-processorer og de nye Celeron M-versioner.

Pentium M havde nemlig også en megabyte L2-cache ved lanceringen, mens de nyere Pentium M har dobbelt så meget cache.

Her er et link vedr. Celeron : http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/114502.htm

Her er et link vedr. PentiumM: http://www.intel.com/cd/products/services/EMEA/ENG/notebook/processors/114510.htm

Der er dog den krølle på historien, at hvis producenterne benytter Celeron M frem for Pentium M, må de ikke benytte varemærket Centrino. Her skal forbrugerne være vågne, for der er jo ingen grund til at betale ekstra for et varemærke. Celeron M er en glimrende processor til prisen - især hvis man får fingrene i en af de nye modeller.

Håber det var svar nok, og irriterende jeg skulle tilbage når jeg er stoppet med at hjælpe folk herinde. Dog støtter jeg altid med glæde en ven Stigers :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2005 - 22:37 #22
Og det er jeg taknemmelig for - tak :)
Avatar billede badmanden Nybegynder
02. februar 2005 - 08:54 #23
Hej igen. Tror ikke det er mig der skal skrive til dem, tror ikke jeg er helt så meget inde i det som jer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. februar 2005 - 20:30 #24
Det blev så mig :)
Sendte dette: Hej med jer.

http://www.laptops.dk/?s=272

Der findes ingen Celeron M med Centrino teknologi.

Desuden er det ulovligt iflg. Intel at skrive at en maskine er med Centrino teknologi når den ikke er + det er direkte vildledende for kunderne.

Pentium M og Celeron M er ikke ens og må ikke betragtes som sådan.

Celeron M har ikke Speedstep og Deeper Sleep og vil derfor bruge en del mere strøm end en Pentium M.

Håber i viser forståelse for dette, og retter den ”lille” fejl” hurtigst muligt.

P.s. Centrino teknologien er svær nok for nogen at forstå, i gør den bare sværere…..

Mvh

John Stigers
Avatar billede badmanden Nybegynder
03. februar 2005 - 15:16 #25
Sådan skal det gøres. Så må vi håbe de ændrer så der ikke er flere som falder i "fælden" og bliver vildledt
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. februar 2005 - 23:19 #26
Update...

Hej John

Der står Centrino Celeron i parentes da det er den nemmeste måde at forklare på at det er en Celreon udgaave af Celeron/Pentium M og ikke bare en alm. Celeron udgave af P4

Med venlig hilsen

Søren Jansen

Jansen Consult

Tagesvej 2

7120 Vejle Øst

www.laptops.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Henrik Falk | Laptops.dk [mailto:hf@laptops.dk]
Sendt: 2. februar 2005 23:23
Til: laptops@laptops.dk
Emne: VS: Celeron M Centrino

--
MVH,

Henrik Falk
Laptops.dk

--------- Original Besked --------
fra: "John Stigers" <johnstigers@stofanet.dk>
Til: "salg@laptops.dk" <salg@laptops.dk>
Emne: Celeron M Centrino
Dato: 02/02/05 21:36

Hej med jer.

http://www.laptops.dk/?s=272

Der findes ingen Celeron M med Centrino teknologi.

Desuden er det ulovligt iflg. Intel at skrive at en maskine er med Centrino teknologi når den ikke er + det er direkte vildledende for kunderne.

Pentium M og Celeron M er ikke ens og må ikke betragtes som sådan.

Celeron M har ikke Speedstep og Deeper Sleep og vil derfor bruge en del mere strøm end en Pentium M.

Håber i viser forståelse for dette, og retter den ”lille” fejl” hurtigst muligt.

P.s. Centrino teknologien er svær nok for nogen at forstå, i gør den bare sværere…..

Mvh

John Stigers
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. februar 2005 - 00:19 #27
Ja, det svarer vel til at man kalder formel 3000 for formel 1, bare fordi man har sat et formel 1 rat i sin formel 3000.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2005 - 08:17 #28
hehe - ja :)
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 08:18 #29
Gud fader en undskyldning

Jeg sender fandme en mail til Intel i Sicilon dalen i US. Kender en fyr fra DK som arbejder hos dem.

Det er sgu da totalt løgnagtigt det fis de skriver!
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 08:20 #30
Dertil kommer jo at det IKKE er en udgave af P4 M men at celeron har deres helt egen M version!

Rettelse>Sicilon til Silicon