Avatar billede snoozer Nybegynder
03. februar 2005 - 10:54 Der er 9 kommentarer

Projekt om programmører

Hej Exp.dk

Jeg går i 10. klasse og skal til at have et uddannelsesprojekt om programmering.
Udover jeg skal programmere lidt skal jeg også have en kontakt ud af huset.
Her leder jeg efter en der er uddannet programmør ved f.eks. at have taget universitetet (datalogi), erhvervsakademiet (datamatiker), it-universitetet med bacheloruddannelse, eller noget lignende.

Personen skal bruges til at svare på nogle få spørgsmål omkring uddannelsen og jobmulighederne efter.
Ikke noget der tager lang tid.

Hvis der er nogen der er interesseret er i meget velkomne til enten at skrive her eller på min mail: martinkrag@gmail.com

Skriv hvis i selv har den uddannelse, kender nogen der har den eller hvis i ved hvor jeg kan komme i kontakt med nogen der har den.

På forhånd mange tak!!
Avatar billede cybermike Nybegynder
03. februar 2005 - 11:10 #1
Til at starte med kan du jo tage og lære at de sejeste programmører ikke nødvendigvis har en uddannelse :)

Men ellers go arbejdslyst :)
Avatar billede angelod Novice
03. februar 2005 - 11:55 #2
Jeg må give dig ret, cybermike, men samtidig kan jeg godt se det logiske i at ville snakke med nogle som har taget en uddannelse.

Dog, snoozer, for at få et godt billede af tilstanden i Danmark, kunne du jo snakke med programmører med og uden uddannelse, og se om der er størst ledighed blandt den ene eller den anden gruppe.
Avatar billede snoozer Nybegynder
03. februar 2005 - 16:44 #3
Er godt klar over at det langt fra er de fleste der har en uddannelse bag sig. Men det er næsten et krav at jeg skal finde en med uddannelsen.
Men hvis der skulle være en programmør til stede som ikke har den givne uddannelse, men ellers lever af det eller tjener godt på det, er vedkommende også velkommen til at kontakte mig.

God ide angelod :)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2005 - 20:53 #4
<ole>

Naturligvis er det muligt at blive en fremragende programmør uden uddannelse - det kræver blot langt mere arbejde og tager væsentligt længere tid. Det er der til gengæld mange autodidakte programmører, der ikke ved, fordi de ikke ved, hvad de kunne have opnået med en uddannelse - og fordi der måske er en hel del områder, hvorpå de slet ikke er så 'sprøde' ... uden de selv er klar over det.

Vil man være programmør, vil jeg så _absolut_ anbefale, man tager en solid uddannelse. Dels af de ovenfor nævnte årsager - dels fordi verden vil se helt anderledes ud om bare 10-15 år.
Man skal huske på, at de fede programmører ikke sidder i Danmark, men i Indonesien, Indien og andre asiatiske lande. Det er dem, vi skal konkurrere med fremover ... og er der nogen, der kan finde ud af at tage højt kvalificerende uddannelser, er det i de lande.
I den retning er Danmark efterhånden blot et u-land. De globale videns- og magt-akser er ved at ændres dramatisk i disse år og det er ikke til fordel for os i 'de nye kolonier'.
You ain't seen nothin' yet!  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede angelod Novice
04. februar 2005 - 08:52 #5
Der er ganske rigtigt mange gode grunde til at tage sig en uddannelse indenfor programmering, men efter min mening skal dette kombineres med den samme trang til at lære, og holde sig på forkant med udviklingen, som en autodidakt programmør ofte har. En uddannelse giver dig kun værktøjet, og en grundlæggende viden om dette, mens kun erfaring og gå-på-mod kan gøre dig til en ægte Ekspert.

Selv er jeg autodidakt programmør, og lever af dette, men det er helt klart _mere_ end et fuldtidsarbejde. Jeg bruger store dele af min fritid på at læse omkring nye teknologier, samt udviklinger indenfor de emner jeg arbejder med, bare for at forsøge at holde mig 1-2 skridt foran. Det er hårdt arbejde, ja, men til gengæld er det også min passion, og på nogle områder sammenligner jeg programmører med kunstnere, da begge skaber noget, og jeg mener at en programmør som brænder for det han eller hun laver, vil også elske at se det tage form, hvad enten det er et mindre website, eller en stor 3D verden.

Dog skal det da lige indskydes at det bliver betydeligt sværere når man får en kæreste, men det kan sagtens lade sig gøre. :)
Avatar billede japping Nybegynder
04. februar 2005 - 12:46 #6
Jeg syntes I skal lade være med, at ødelægge snoozer's indlæg. I aner intet om hans opgave. Opret jeres eget spørgsmål, så kan I diskutere uden at forstyrre andre.

Snoozer: jeg er ikke programmør, så jeg kan ikke hjælpe dig.
Avatar billede krismort Nybegynder
04. februar 2005 - 14:30 #7
Hvis du er interesseret så er jeg under datamatiker uddannelse og kan svare på stort set alle praktiske spørgsmål omkring ting som handler om programmering af edb systemer i c++. Men jeg kan naturligvis ikke hjælpe dig med jobmuligheder men generalt så kan du som datamatiker blive ansat som enten programmør eller system udvikler. Jeg anbefaler dig i mellemtiden at du ringer til fagforeningerne Prosa og samdata de kan helt sikkert give dig svar på mange af dine spørgsmål vedr. job som programmør.
Avatar billede krismort Nybegynder
04. februar 2005 - 14:31 #8
min mail: er kristianmortensen at mailme dot dk
Avatar billede krismort Nybegynder
04. februar 2005 - 14:40 #9
olebole:
Det der med at de fede programmører befinder sig i andre lande end DK er jeg slet ikke enig med dig i. det ville være mere naturligt at sige at de BILLIGE programmører befinder sig andre steder end DK det vil sige indonesien, indien, ukranine og bulgarien.
Programmører eller "indianerer" er faktisk de lavest rangerende i udviklingen af større EDB Systemer. De ansættes til at implementerer et design lavet af en gruppe system udviklerer. Indenfor system udvikling er vi i danmark(/norden) blandt de førende! Og mange af de koncepter som man bruger til system udvikling er endda opfundet i danmark.  Et af de første eksempeler på dette er en udviklingsmodel som man lavede dengang hvor vi lavede CPR systemet.