Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. februar 2005 - 10:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PCI-E, PCI-X og PCI64.

Hejsa
Ja, kan man få en forklaring der sammenligner disse standarder?
Og hvor de eksempelvis bruges henne.

På forhånd tak. :)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. februar 2005 - 10:45 #1
Og er der andre man bør kende til?
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 12:05 #2
PCI er jo bare den helt almindelige pci som køre 33mhz og 32bit

PCI-X er "stor" pci, sider i servere og workstations, køre 66, 100 eller 133 mhz, men altid 64bit.

PCI-E er det nye, som man er begyndt at bruge til grafikkort og alt mulitg andet.. men kan ikke huske hvor hurtigt eller hvordan den virker.

PCI = 33MHz/32bit, 133MB/s
PCI-X = 66/64bit, 533MB/s
PCI-E = ~200MB/s (kan faktisk ikke huske bit og hastighed - kører vidst 100MHz)

Fordelen ved PCI-E er de 200MB/s er per slot hvor at på PCI er 133MB/s til deling for alle slotsne OG andre enheder på southbridgen som onboard LAN, Audio, USB etc...

Fordelen ved PCI-Express er klart, at man her kan sætter banerne efter hinanden. Det er bl.a. derfor, at Gigabyte har kunnet lave et kort med "onboard SLI"

Derfor kan kort der bruger lidt databredde (netkort, TV-kort, lydkort o.lign.) nøjes med 1x og grafikkort, datakort (der bruger meget databredde) få 4x eller mere.

I dag kan grafikkortene (potentielt set) godt udnytte den store databredde. Men design (lokalt på kortet) og programmering (af både kort, API, spil osv.) "tillader" ikke et større brug.

Men PCI er også noget af det i vores computere der igennem de sidste 10-12 år har ændret sig mindst.

Alt andet er stort set det samme, bare lidt hurtigere, større og bedre.

AGP blev også dengang blot proklameret til at være en "middelvej". Men det fungerede rigtig godt, og har hængt ved i lang tid. Lidt alá MIR - dog mere troværdigt og mindre risikabelt

PCI-E(xpress) har en båndbredte på 256MB/s hver vej (Samme princip som DDR), altså 512 MB/s teoretisk båndbredte, pr. "lane"/bane (1x).

PCI-e kommer til at blive lavet i 1x, 2x, 4x, 8x, 16x og til serverne kommer der også til at blive lavet 32x, til deres "Mega" RAID arreys m.m.

Men til "menig mand" bliver det primært 1x og 16x vi kommer til at "støde på", og så 2*8x i SLI bundkort

PT er de chipsæt der understytter PCI-e, som er på markedet, i stand til at "styre" op til 20x, hvor der er 16x styret af NB til GFX, og så kan SB "styre" 4x, enten som 4*1x ; 1*4x ;2*2x eller 2*1x+1*2x, eller hvordan MoBo producenterne nu en gang vil "konfigurere" de 4x til.
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 12:06 #3
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. februar 2005 - 12:12 #4
Lige for en sikkerheds skyld.
PCI-X = PCI64?
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 12:17 #5
Nej ikke noget med hinanden at gøre
Avatar billede freehelp Praktikant
04. februar 2005 - 12:17 #6
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. juni 2005 - 21:11 #7
Freehelp > Kører du stadig efter dit 0nul point princip?
Hvis ikke, så smid lige et svar ;)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
10. juni 2005 - 10:32 #8
Åbenbart :)