Avatar billede anne-m Nybegynder
15. februar 2005 - 10:07 Der er 13 kommentarer

vises forkert i safari

Hej.

Denne side: www.bizvalue.cc/index2_ccc.html
ser rigtig ud i explorer, mozilla og firefox
men i safari udvider den øverste row sig når siden forlænges nedad.

Jeg har sat hele tabel højden til 100%
og sat en fast px. højde på de celler jeg ikke vil have udvider sig.

Hvordan kan jeg sørge for at safari ikke ødelægger designet?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 11:02 #1
Prøv først at indsætte en gyldig docktype-

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

se også denne http://www.html.dk/artikler/00036/
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 11:03 #2
docktype = doctype
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. februar 2005 - 13:10 #3
Nu har jeg sat den linje ind.
Den kan åbentbart ikke finde ud af en højde sat til 100% ?? kan men hvordan laver man det så korrekt? når man nu vil have at højden skal følge browservinduets højde?

Nu har jeg sat højde til 700 px. og så vises siden ens i alle browsere...
men jeg syntes det er en mærkelig løsning som der må være et bedre alternativ til.
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. februar 2005 - 13:23 #4
Når jeg prøver at validere den kommer der bl. mange andre fejl af samme slags denne:

<BODY BGCOLOR=#FFFFFF link="#313D57" vlink="#313D57" alink="#313D57" LEFTMARGIN=

You have used a character that is not considered a "name character" in an  attribute value. Which characters are considered "name characters" varies  between the different document types, but a good rule of thumb is that  unless the value contains only lower or upper case letters in the  range a-z you must put quotation marks around the value. In fact, unless  you have extreme file size requirements it is a very very good  idea to always put quote marks around your attribute values. It  is never wrong to do so, and very often it is absolutely necessary.

Jeg forstår det altså ikke...
Avatar billede roenving Novice
15. februar 2005 - 16:15 #5
Du skal nok sætte alt det du kan ind i dit stylesheet, når du alligevel bruger det !-)

-- og det er jo næsten html3.2-kode, med alle de der alink, leftmargin osv., så dem skal du absolut flytte, f.eks.

body{
  margin:0;
  /*du kan godt indsætte background-color:#fff; men da det er default ... */
}
a, a:link, a:visited, a:hover{
  color:#313d57;
}

-- cellspacing og cellpadding på en tabel laver du sådan i css:

table{
  border-collapse:collapse;
}
td{
  margin:0;
  padding:0;
}

-- hvis der er forskel på dine tabeller kan du opnå effekterne ved at sætte klasse (flere forskellige elementer med samme egenskaber: .className) eller id (eet element med de angivne egenskaber: #id !-) på:

#minTabel{

og

#minTabel td{
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. februar 2005 - 16:23 #6
roenving--> " det er jo næsten html3.2-kode, med alle de der alink, leftmargin osv., så dem skal du absolut flytte"

Det forstår jeg ikke rigtig... er min css forkert? gammeldags? Jeg bruger bare dreamweavers måde (DW MX) ...
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. februar 2005 - 16:25 #7
kan jeg så ikke validere det til 3.2 html?? eller er jeg helt off??
Avatar billede roenving Novice
15. februar 2005 - 16:33 #8
-- jeg vil absolut anbefale, at du som minimum bruger den doctype, som ibtage anbefaler, html 4.01 transitional !o]

-- prøv at gå ind i dine preferences og find ud af, hvordan din DreamWeaver er indstillet omkring html-version, for du kan sagtens få den til at lave ordentlig kode, som bare ikke er absolut bagudkompatibel (som vist er det, som indstillingen hedder, når den laver koden sådan !-)
Avatar billede olebole Juniormester
15. februar 2005 - 17:30 #9
<ole>

Fejlen, du får, opstår i øvrigt p.gr.a. dit hash-mark '#' i denne attribut: BGCOLOR=#FFFFFF.
HTML-standarden foreskriver, at attributter _skal_ være escaped med gåseøjne, hvis værdien indeholder andre tegn end: bogstaver (a-Z), tal, undescore, punktum, kolon eller bidestreg. Derfor skulle der have været gåseøjne omkring:
  BGCOLOR="#FFFFFF"

- men du bør helt klart ændre din kode, som roenving foreslår  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
15. februar 2005 - 17:33 #10
PS: De omtalte, godkendte tegn er det, W3C kalder 'name characters'
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. februar 2005 - 09:05 #11
når jeg glor i preferences i DW – så står det til HTML 4.0,
Coldfusion MX, og
Internet Explorer 3.0 extensions.

Hvad skal jeg mon sætte den til?
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2005 - 21:40 #12
Jeg sidder ikke lige med en DW hos mig, så det kan jeg ikke svare på  :)
Avatar billede roenving Novice
16. februar 2005 - 23:41 #13
Heller ikke jeg (her !-)