Avatar billede weje Nybegynder
15. februar 2005 - 11:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Knoppix root password

Hej

Har problemer med en NTFS.SYS der genstarter mit system hele tiden. Det eneste jeg har fundet der kan læse fra disken er en Knoppix CD. Jeg har så sat min USB Key i og den kan den også fint se. MEN jeg kan ikke få lov til at kopiere filer over på den.. Har prøvet forskellige indstillinger, men ingen succes. Jeg har så fundet et link under system, som skulle kunne køre filhåndtering som root, men den skal bruge et password, og det kan jeg ikke få den. jeg har læst lidt på Knoppix's hjemmeside og som jeg læser det er der ikke password på root. Men det hjælper mig ikke meget.

Nogen der har nogle gode idéer?

Hvis der skal flere detaljer på, må i bede om det.

/Weje
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 12:06 #1
brug sudo foran den komando du ville køre
sudo giver root rettigheder til komandoen der er foran
'sudo su -' skifter til root, uden at spørge efter root password
Avatar billede weje Nybegynder
15. februar 2005 - 12:22 #2
ok. det forstår jeg ikke helt. Hvordan ser jeg hvilken kommando jeg vil køre (filhåndtering) så jeg kan sætte sudo su foran?

/Weje
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 12:41 #3
Det accepterede svar her http://www.eksperten.dk/spm/580847  burde gi dig svaret ellers skriv igen
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 12:42 #4
Jeg snakker om at indtaste komandoer ind i en xterm/terminalprogram/konsol
Hvad er det iøvrigt du vil? Skrive til usb keyen eller tage backup af usb keyen?
Det er en meget dårlig ide at skrive til NTFS partitioner, fra linux. Det kan ødelægge hele filsystemet.
Avatar billede weje Nybegynder
15. februar 2005 - 12:55 #5
Det startede med at min PC genstartede konstant.. Blå skærm, men jeg kunne ikke nå at se hvad problemet var. Prøve recovery console, men så snart den skulle finde HD... genstart. prøvede at installere XP oveni.. samme problem. Jeg valgte så at sætte en extra HD i. Jeg fik installeret XP på denne HD uden problemer. Da jeg så gik ind i computeradministration og ville have den til at kigge på den gamle HD. Døde den med blå skærm, hvos jeg kunne læse mig til at det var NTFS.SYS, der var problemet. Jeg har 4 partitioner på disken. En med system, 2 med data, og en med ligegyldigt data. Selvfølgelig vill jeg helst have den op at køre igen, ved at reparere NTFS.SYS, men har ikke rigtig fundet noget der kan hjælpe mig med det.

Jeg prøvede så at boote fra en Knoppix CD, og voila, den kunne jo se alle mine Partitioner. Fint, tænkte jeg, lad mig få taget en kopi af mine data, så jeg kan prøve noget forskelligt, uden at være bekymret for at ødelægge mere. og det er så der jeg har problemet. Jeg har ikke en snus forstand på Linux, jeg vil bare gerne have noget data fra HD, over på min USB key.

Jeg tror jeg kan få disken op igen, ved at bruge noget FDISK eller måske Partition Magic, men jeg vil meget gerne have kopieret nogle vigtige data inden jeg begynder at eksperimentere

/Weje
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 13:03 #6
Jeg ville forsøge med bartPE (Windows Live cd/dvd) istedet for knoppix
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 13:14 #7
Nu er jeg ikke klar over om det er en tomands diskussion, men
1) hvis du ønsker at gemme data på din USB key så har jeg givet dig anvisningen 15/02-2005 12:41:56
2) Du kan ikke skrive til NTFS fra Linux, hvis du ønsker at reparere din NTFS.sys boot op på din XP installations CD, vælg reparer fra genoprettelseskonsollen så kan du kopiere og reparere alle de filer rundt du overhodet lyster fuldstændig som i gamle dage med DOS du kan således også overføre en ny NTFS.sys via din diskette
Avatar billede weje Nybegynder
15. februar 2005 - 15:25 #8
helqec
Selvfølgelig er det ikke en 2 mandsdiskussion. Jeg havde ikke lige set din kommentar 12:41.
Jeg kan ikke bruge Recovery Console.. Så snart at den skal undersøge HD for Windows... Blue Screen Of Death.

Jeg fandt noget på MS Support.(http://support.microsoft.com/?kbid=228888) og fik installeret FAT32 på en anden disk. Loader drivere til RAID (SATA) og kører chkdsk e: /f .
Den kunne se at det var en NTFS og den begyndte at tjekke.. 8 % nåede den, så genstartede den, og derefter er der BSOD, hver gang jeg har disken i.

Nu vil jeg prøve at lave nogle win 2000 bootdisc og se om jeg kan komme videre den vej.
Jeg venter lige et sek. med KNOPPIX. Jeg vil lige prøve at få kørt chkdsk.
Avatar billede weje Nybegynder
15. februar 2005 - 15:44 #9
Tror jeg fik den til det. Jeg havde overset en lille detajle ang. start i safe mode. det gjorde at den genoprettede ntfs.sys. så derfor fejlede den igen. Da jeg fik den omdøbt rigtigt kørte den en chkdsk på alle mine partitioner :)

helqec. Kan du lave et svar, så får du point. da du svarede på det jeg egentlig spurgte om.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 15:57 #10
:)