Avatar billede nph12 Nybegynder
20. februar 2005 - 11:28 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Optimere billeder

Hej
Er der nogen som kender nogle gode programmer til at optimere mindre gode billeder? Her tænker jeg på røde øjne, dårlig lyssammensætning, støj i billedet m.m.

Hvis programmet selv automatisk kan gøre det vil det være et plus:-) Altså ikke noget med 1000 forskellige indstillinger....

På forhånd mange tak!
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2005 - 12:39 #1
Der findes ingen programmer der "ved" hvad for et billede der er tale om, en rød plet kan jo være hvad som helst - del af blomst eller rødvin osv. :)
Man må naturligvis selv analysere hvad/hvor der skal sættes ind, men - skarpere kanter, mere/mindre lys/kontrast, røde øjne osv. kan alle billedprogrammer klare, dog må man nødvendigvis selv styre det... og der er tros alt begrænsninger vhis der er tale om et elendigt billede.
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. februar 2005 - 13:59 #2
Okay. Kan du anbefale nogle programmer, hvor man let kan rette div. fejl i billederne?

Der må være nogle programmet som er gode til at optimere billeder...
Avatar billede fromse Nybegynder
20. februar 2005 - 14:01 #3
Photoshop er det eminent program til det... :)
Avatar billede fromse Nybegynder
20. februar 2005 - 14:02 #4
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. februar 2005 - 16:03 #5
Vil man kunne lave de omtalte ting i photoshop? Hvordan?

Hvis der andre programmer som kan det samme?
Avatar billede fromse Nybegynder
20. februar 2005 - 16:06 #6
Photoshop kan alt hvad du foreskriver.
MEN det kan ikke gøre det automatisk som xhark siger.

http://www.good-tutorials.com/ kan du finde guides til at optimere billeder.

Et program som PaintShop Pro kan også, men har ingen erfaring med det...
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2005 - 17:03 #7
prøv oppe til højre at søge på "gimp" - det er et gratis prg. og kan en del, samtidig får du jo en del flere spm. om emnet, hvor også andre programmer er nævnt.
PSP og PhotoShop kan kun fåes som trial (30-60 dages prøver) eller med nøgle, men de er sku' ret dyre, PSP vist små 1000 kr. op PS flere tusinde - 0g... så er det ikke programmer man såååen lige lærer at bruge på en studs :-)
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2005 - 17:07 #8
Har lige set dette link i et andet spm. måske er det noget, jeg kender det ikke: http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html
Avatar billede amigafreak Nybegynder
22. februar 2005 - 17:05 #9
the GIMP er lidt en photoshop look alike og er til at hente til linux,Mac og windows http://www.gimp.org/windows/  og DET må siges at være billigt
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. februar 2005 - 15:07 #10
Mange tak for hjælpen allesammen:-) Jeg prøver mig lidt frem...

Hvis der er nogen som vil have point, så må I lige oprette et svar!
Avatar billede amigafreak Nybegynder
23. februar 2005 - 16:09 #11
jatak da ;o)
Avatar billede fromse Nybegynder
23. februar 2005 - 19:08 #12
:)
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. februar 2005 - 20:20 #13
Med picasa2 kan man rette automatisk på billederne (auto contrast og auto color):
http://www.picasa.com/features/features-edit.php

Det er noget i den stil jeg er efter.
Avatar billede amigafreak Nybegynder
23. februar 2005 - 21:51 #14
hvis du har photoshop så prøv at kikke under "image" og "adjustment" dér har du nogen af de auto funktioner du ser i den dersens picasa ;)
Avatar billede pnd Nybegynder
23. februar 2005 - 21:58 #15
www.xnview.com kan du hente et gratis, effektivt og enkelt program til billedbehandling. Har du problemer med støj på billederne kan et gratisprogram fra www.neatimage.com anbefales.