Avatar billede javid Nybegynder
24. februar 2005 - 10:31 Der er 3 kommentarer

Makering og kopiering af rækker vha en makro

Hej

Jeg har (arvet fra tidligere kolleg.) et regneark, der består af 8 kolonner og 11000 rækker (det vokser dag for dag). Den første kolonne viser hvornår hvert enkelte emne/sag er oprettet. Datoen starter fra d.01.01.00 frem til idag. En anden kolonne viser besvar datoen. I denne kolonne står der datoen på hvornår de forskellige sager skal afsluttes. men nogle steder i besvar dato kolonne står der også ord/tekst(eks. t.o.).
OPgaven går ud på at finde/sortere kolonnen efter ord/tekst og flytte dem til i forvejen oprettet ark. Der er oprettet et ark (i samme dok.)til hvert år (fra 2000 - 05)

Kan man gøre det vha. en makro? i så fald hvordan laves makroen.?
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 19:03 #1
Er det noget du bare skal gøre én gang?

I så fald er det nok lettest at foretage sortering og flytning manuelt. Inden en makro er endeligt på plads kan du nå at sortere dine data mange gange.

Hvis det er en løbende proces, kan det måske godt betale sig at bruge lidt ekstra tid på at udvikle en makro.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 19:11 #2
Hvis du vælger at gøre det manuelt kan du gøre det på følgende måde:

- Marker hele dataområdet (inkl. overskrifter)
- Vælg menuen Data/Sorter
- I "Sorter efter" vælger du så "Besvar", markerer "Faldende" og tryk OK

Nu står rækker med tekst i "Besvar"-kolonnen øverst i regnearket, og du kan flytte dem til det andet regneark.

Hvis data igen skal sorteres efter datoen i den første række, gør du følgende:

- Marker hele dataområdet (UDEN overskrifter, men inkl. det tomme område, du lige har flytte data fra)
- Tryk på knappen "Sorter stigende" i værktøjslinien.

Så skulle den lille sag være fixet.
Avatar billede javid Nybegynder
28. februar 2005 - 15:19 #3
Det drejer sig om mange sager (11000 sager/række) som er operettet siden år 2000 og frem. dette arbejde skal gøres jævnligt.

på forhånd tak