Avatar billede sonped Nybegynder
02. marts 2005 - 19:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

strømgenerator!

Jeg er blevet fortalt at dette er en strømgenerator.
se billede http://www.skruse.1go.dk/Stroem_generator.htm
Enten er der noget jeg ikke har lært eller også er jeg totalt elektronik lind idag.
Kan nogen forklare mig hvordan det kan være en strøm generator?
Avatar billede plx Nybegynder
02. marts 2005 - 19:49 #1
Ikke at jeg er et geni til elektronik, men ved at slå lm317'eren op, så vil jeg sige det er en strøm *regulator*

De to modstande bestemmer hvor stor spændingen er over udgangen
Avatar billede sonped Nybegynder
02. marts 2005 - 20:21 #2
Ja det er en standard regulator. Der ligger med zenerdioden 7.5v på adj benet og på out skal der så ligge 7.5v+1.25v = 8.75V.
Der kan jo laves strømgenerator med en alm. transistor, og regulatoren består jo egentlig kun af transistore. Derfor kan den måske også bruges til det, jeg kan bare ikke se hvordan!
Avatar billede screem_brille Novice
02. marts 2005 - 20:44 #3
Det er det heller ikke, som sonped, skriver laver man oftest en konstantstrøms generator, med en transistor og en zenerdiode (med formodstand osv. selvfølgelig)
Avatar billede sonped Nybegynder
02. marts 2005 - 21:49 #4
screem_brille
siger du at dette ikke er en strømgenerator? men bare en alm. regulator opstilling
Avatar billede screem_brille Novice
02. marts 2005 - 22:20 #5
Nej jeg mener det er en spændings regulator, ikke en strøm regulator.
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. marts 2005 - 21:57 #6
Ved første øjekast var jeg også klar til at afvise 'strømregulator', - men det har altså 'rumsteret' - der er noget 'lusk' med den modstand på 1 ohm !
Belastning vil medføre spændingsfald over 1R og dermed faldende Vcc, som jo føres tilbage via 1 K til regulering.
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om det virker som  strømbegrænser eller (konstant?)-strømsgenerator.
Men måske skal der laves 'praktisk prøve' for at afklare ?
Vh. Richard
Avatar billede screem_brille Novice
04. marts 2005 - 22:23 #7
ricardjensen, det er IKKE en strømgenerator som der spørg om, grunden til den modstand sidder der, er for at give feddback til regulatoren, så spændingen opretholdes ved stigende strømforbrug. (altså det er en konstant spændingsgenerator, og IKKE en konstant strømsgenerator).
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. marts 2005 - 23:19 #8
Har lige kigget på Nationals datablad for LM317 ( på nettet ) - der er netop en 1 A strøm regulator , som ligner meget - ( zener og 1K er udeladt ). Jeg har forsøgt at kopiere et klip hertil, men det vil ikke lykkes, - prøv selv at kigge ( hos mig er det på side 14 i databladet)
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. marts 2005 - 16:04 #9
<screem brille > Jeg mener ikke din påstand kan holde ! Prøv at studere databladet.
<sonped>Modstanden på 1K er seriemodstand for zenerdioden, den begrænser strømmen gennem zenerdioden så denne ikke ødelægges.
Når opstillingen belastes opstår der som før nævnt et spændingsfald over modstanden på 1R - og d.v.s faldende Vcc.- som via 1K modstanden føres til ADJ og altså forsøge at'skrue ned'.  Når strømmen kommer på ca. 1.25 A vil Vcc være ca 1.25 V  - så holdes zenerdioden ikke længere åben, - og Vout reguleres ned.
(Så der er nok noget hold i det, du har fået fortalt ! )
Vh. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. marts 2005 - 16:05 #10
Når strømmen kommer på ca. 1.25 A ( altså strømmen gennem belastningen )
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2005 - 16:10 #11
det er jo netop ikke en strøm generator, men en strøm begrænser (funktion den 1ohms modstand har) og selve opstillingen er en spændings regulator med strømbegrænser (en konstantstrøms generator bliver det aldrig, den vbil jo netop skrue ned for spændingen og derved også strømmen, og så er den ikke konstant.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. marts 2005 - 22:18 #12
LM317 er tænkt som spændingsregulator, men kan også kobles som strømregulator. Se:

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM317-D.PDF

Den opstilling, du viser, er en strømgenerator med spændingsbegrænsning.

Og forklaringen er at LM317 leverer en udgangsspænding, der gør at der er 1.25V mellem adj og out. Det kan enten opnås ved at trække strøm igennem modstanden på output (strømregulering) eller ved at zenerdioden begynder at lede (spændingsbegrænsning).
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. marts 2005 - 12:30 #13
Tilføjelse til mit svar ( 5/3  16:04 )
Når strømmen kommer på ca. 1.25 A vil Vcc være ca 1.25 V  LAVERE END Vout - så holdes zenerdioden ikke længere åben, - og Vout reguleres ned.