Avatar billede bigbird Nybegynder
04. marts 2005 - 09:43 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ghost af servere eller anden form for fuld restore

Hejsa

Jeg er blevet sat til at lave et system, hvorved at vi kan sikre vores egne servere, samt vores kunders servere.

Det skal være således at man f.eks hver nat laver et komplet image af serveren, som man så ville kunne indlæse i løbet af kort tid, også ville alt køre igen.
Således at man slipper for at skulle lave en nyinstallation også derefter indlæse en backup fra bånd.

Hvad bruger i andre til denne opgave ?
Bruger i et ghost system, ala Symantecs Ghost ?
Altiris ?
Veritas Backup Execs Disaster Recovery ?

Evt andre stykker software, som jeg burde kigge på ?
Avatar billede misbruger Nybegynder
04. marts 2005 - 09:48 #1
NTBackup

Start -> All programs -> Accessories -> System tools -> Backup

Der kan du schedulere et fuld backup job til at kører hver nat, som tager alt med.
Avatar billede leif Seniormester
04. marts 2005 - 09:53 #2
Vi har ikke selv implimenteret endnu, men vi har kigget på Veritas Disaster Recorvery Løsning, men vi bruger dog også Veritas Backup Exec i forvejen !
Avatar billede bigbird Nybegynder
04. marts 2005 - 10:00 #3
Hvordan ville du så lave en restore af det i løbet af kort tid ? Du skal jo reinstalere for at kunne bruge NTBackup. Desunden tager NTBackup ikke backup af ALT. Så vidt jeg husker kan den ikke tage backup af Active Directory f.eks.
Avatar billede bigbird Nybegynder
04. marts 2005 - 10:01 #4
->Leif

Vi bruger ligeledes Backup Exec hos os selv og vores kunder. Nogle kører 10.0 og vi selv kører 9.1. (Såvidt jeg husker)
Avatar billede misbruger Nybegynder
04. marts 2005 - 10:03 #5
Veritas er et fremragende produkt (som desuden tidligere var baseret på NTBackup), dog er det temmelig omkostningsfuldt.
Men hvis og såfremt prisen er underordenede, så er deres disaster recovery agent I skal kigge på.
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. marts 2005 - 10:15 #6
Bigbird, call off the search!

True image server from Acronis will change your life.

You can image your server while it's running and you can do incremental images.
The boot disk is so good, I had never problems finding any RAID controllers, USB disks or backup tapes. And I tried many systems.
Avatar billede bigbird Nybegynder
04. marts 2005 - 10:28 #7
->dr.m
Noget du selv har test og prøvet i praksis. Eller er det noget du blot har læst om ?

->misbruger.
Money is not a problem :) ca 2200 kr koster IDR agenten, så det er ingenting.
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. marts 2005 - 10:34 #8
I use it every single day on many servers / workstations (work and home) and it saved my ass a few times.
I was always a Ghost fan, until I ran across Acronis about a year and a half ago.
Get a trial, you won't regret.
Avatar billede bigbird Nybegynder
04. marts 2005 - 11:19 #9
->dr.m
Do you know the major difference between the normal and the enterprise edition ? Is it just the enterprise have remote option..

The sad thing about the 15 days trial, is that it will not allow me to try and restore.... And I cannot fully test the software without the restore function :(
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. marts 2005 - 12:20 #10
Yes. the only difference is that with Enterprise you can do everything remotely through a console.
Sorry, didn't know about the trial limitation
Avatar billede stofferbu Nybegynder
17. marts 2005 - 10:09 #11
Du skal tage at kigge på www.asensus.dk. Det er svaret på dine bønner.

Softwaren installeres på en sekundær pc'er som hver nat automatisk indlæser backup'en fra dit medie. Den indlæser filer, operativ system(system state), eventuelt SQL Server database og exchange server. Når alle data er indlæst tilpasses automatisk den tilbageførte kopi, så den kan starte på maskinen. Ip adresser og netbios navn udskiftes så de ikke konflikter med den originale. Denne proces gennemføres hver nat og helt automatisk - uden du skal røre en finger. Den laver reelt en disaster recovery test hver nat. Såfremt der mangler vigtige data eller system filer, så vil disse fejl blive afsløret.

Hvis produktionsserveren går ned, så kan du ved tryk på en knap ændre identiteten og i løbet af 15 min og en reboot, starter den med den oprindelige/produktionsserverens identitet aktiveret. Reparationen af produktionsserveren kan så foregå i ro og mag, mens medarbejderne/kunderne har adgang til deres data.

Softwaren kører sammen med Veritas Backup Exec eller Tivoli Storage Manager(typisk til Remote Backup)