Avatar billede rever Nybegynder
05. marts 2005 - 10:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Linux som router

Hej experter :)

Jeg har en kammerat der har en gammel computer stående, og vi ville prøve at sætte 2 netkort i.
Det ene er hvor nettet skal komme ind, og det andet hvor det går over i en switch hvor alle computerne er sat til :)

Vi vil installere en linux dist, som ikke fylder ret meget. Jeg har læst man kan downloade en specielt dist, hvor den er "designet" til at bruges som router.
Jeg har kigget lidt på:
http://www.ipcop.org/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=MostPopular
http://www.smoothwall.org/get/

Men er der andre, og hvilken skal jeg vælge ???
Tror i man kan lave så den kan bruges som webadministrator? For det kunne jo være smart ;)

Mvh.
Rever & ven :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2005 - 11:38 #1
Du kan faktisk bruge alle distripotioner og jeg vil anbefale at du bruger Netfilter som firewall i stedet for "bare" at køre router uden filtrering. Dette er linux faktisk rigtig god til og netfilter er indbygget i alle nye kerneler.

Hvis du med "bruges som web administrator" mener "kunne administreres fra en browser" så er der masser af mumigheder, se f.eks. webmin. Selve routeren bør du administrere via SSH f.eks. med putty.exe fra en windows maskine (derer også flere ssh klientertil linux.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2005 - 17:07 #2
Både ipcop og Smoothwall inneholder Netfilter firewall pluss et grafisk grensenitt for konfigurering av den samme Netfilter. Dette grensesnittet er tilgjengelig fra web browser. Både Smoothwall og ipcop inneholder en router og firewall funksjon og de inneholder begge Linux kernel. Ingen av dem er beregnet for konfigurering via ssh.

Jeg har testet og brukt Smoothwall en del og kan absolutt anbefale denne. Har rent faktisk ikke testet IPCop, men har lest en hel del positiv omtale. Grunnen til at jeg ikke har testet IPCop det er at jeg har vært meget fornøyd med Smoothwall, samtidig som det ut fra beskrivelsen kan se ut som det dreier seg om to forholdsvis like produkter.

Smoothwall er meget enkel og hurtig å installere. Den kan konfigureres som network internet gateway for et nettverk og den inneholder også en web proxy (Squid.) Mener den fyller ca 50 MB, altså ikke særlig mye, men man bør vel benytte en noe større harddisk.

Smoothwall inneholder et meget bra web basert grensesnitt for konfigurering. Har som nevnt ikke testet IPCop sitt, men vil tro at det også er ganske bra. Har også testet grensnittet for firewall konfigurering i Webmin. Ut i fra min personlige vurdering, så syntes jeg ikke det var særlig bra.

Vil tro at du ut i fra de to alternativene har har funnetfram til hører med blandt de beste alternativene for en hurtig konfigurert, enkel Netfilter firewall, dvs basert på Linux kernel.

Hvis du ellers ønsker en firewall/roter/gateway, som inneholder en hel del mer, dvs Netfilter firewall, web servr, mail server, ftp server mm, så kan anbefales sme server. http://contribs.org/modules/news/