Avatar billede badmanndk Nybegynder
07. marts 2005 - 22:22 Der er 14 kommentarer

160 GB Harddisk med 40 Gb plads

Jeg har lige købt en 160GB harddisk, men efter at have installeret den på en XP maskine har den kun 40GB plads.?

Hvordan kan det være?

Jeg har service pack 2
Avatar billede lamaduck Nybegynder
07. marts 2005 - 22:24 #1
sata harddisk?
Avatar billede badmanndk Nybegynder
07. marts 2005 - 22:25 #2
nej, det er vidst en IDE harddisk
Avatar billede badmanndk Nybegynder
07. marts 2005 - 22:31 #3
under diskhåndtering viser den at der er 31,49GB på disken, og under egenskaber i denne computer står der at der er 65GB i brug, men der skulle være 160GB på den
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2005 - 00:03 #4
Nederste venstre rude i diskhåndering, vil der stå noget der ligner:

  DISK 0
Grundlæggende
152,66 GB
  Online

Det er oplysningerne om den fysiske disk. Lige til højre for dette, vil stå hvordan disken er opdelt, hvis den er det, og der vil også stå hvor meget fri plads der er til partitioner, hvis der er mere fri plads.

Når du skriver, at diskhåndtering viser at der er 31,49 GB, hvor står det, og står der andet i umiddelbar nærhed. ? ? ?

Er det den eneste disk du har på systemet ? ?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2005 - 00:40 #5
Din pc er vel ikke af ældre dato med en 32GB grænse i BIOS for diskstørrelse?
Benyttes IDE kabel med 80 ledere?

Giv lidt info o din pc, alder, bundkort, BIOS dato osv.
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
08. marts 2005 - 11:57 #6
Det er en kammerats PC, og den er forholdsvis ny.
det er et ASUS bundkort med en AMD 2200XP processor, andet ved jeg egentlig ikke om den.
I diskhåndtering står der:
DISK 2

Fremmed

Og intet om hvordan den er partioneret eller noget.
Der sidder i forvejen en 60GB der er delt i 2 partitioner.

Og der benyttes IDE kabel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2005 - 18:45 #7
Så er den ikke partitioneret rigtig.

Kender du til FDISK ? ? ?
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
09. marts 2005 - 08:30 #8
ja lidt.
Tror du bare jeg skal køre en FDISK på den?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 12:50 #9
Værktøjet Diskhåndtering i XP burde kunne klare det. Marker disken, h-klik og vælg Slet partition.

Herefter oprettes en partition igen (rimær partition). Der skal tages stiling til størrelsen - om den skal være på hele diskstørrelsen, eller kun en del af den, såfremt disken ønskes opdelt i flere partitioner.

Men iøvrigt er det også muligt af bruge FDISK fra Win9x.
Avatar billede badmanndk Nybegynder
09. marts 2005 - 15:02 #10
Jeg har prøvet med Diskhåndtering i XP, men den vil ikke lave disken større en 39,41 GB.

Jeg har prøvet at sætte disken i en anden computer og der fungere den fint og er på 160 GB.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 18:56 #11
Det lyder dog besynderligt....  og især da BIOS (IDE-controler) godt kan se en 60GB disk. Hvorfor så 40GB begrænsning nu??

Har du kontrolleret IDE kabel for knæk eller bøjede/knækkede ben i stikkene. Sidder de to diske på samme kabel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2005 - 19:08 #12
Prøv at fjerne partitionen i XP på den måde, som halifax beskriver, og så bruge en BOOT diskette med Fdisk på til at boote på, og partitionere den med fdisk.

Lykkes det, så kan du boote på XP cd'en, og formatere og installere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 09:20 #13
Er der udvikling her ? ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. oktober 2005 - 10:44 #14
(Hvad endte denne tråd med?)