Avatar billede far_mand Nybegynder
09. marts 2005 - 18:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Manglene gb på ny disc

Hej,,,

Jeg har lige fået min nye harddisk. Det er en Western Digital 200 gb S-ATA.
Jeg har fået den sat til, formateret den, installeret Windows XP og hentet alle nyeste opdateringer (SP2)

Men min harddisk viser altså kun 127 gb, hvad skyldes dette, og hvad gør jeg?

Far_mand \\ Marc
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:01 #1
Du skal have opdateret BIOS, hvis en opdatering findes.

Begrænsningen du oplever, kræver to ting:
1. BIOS (IDE-controler) skal understøtte 48-bit LBA
2. XP skal være opdateret med min. SP1

Da du har SP2 må problemet ligge i din BIOS. Du skal have undersøgt om den understøtter 48-bit LBA.
Avatar billede far_mand Nybegynder
09. marts 2005 - 19:04 #2
Okay, og hvordan finder jeg så lige ud af det???
Og hvis den ikke har dette, så kan jeg ikke udnytte min harddisk optimalt eller hvad?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:11 #3
Du skal have en 48-bit LBA kompatibel BIOS for at kunne udnytte diske større end 137GB, eller 128GB i binært format, dvs. formateret.

Her er link hvorfra du kan downloade en evaluation (prøve) version af HDINFO Tool - jeg har ikke erfaring for om prøveversionen kan bruges i praksis, desværre.  :(

Ellers kan bruges gratis programmet Everest Home Edition, link
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:12 #4
Hey, glemte link til HDINFO - kommer her
http://www.48bitlba.com/hdinfodetails.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:20 #5
Det grundliggende om "What is 48-bit LBA?" kan du læse her
http://www.48bitlba.com/
Avatar billede far_mand Nybegynder
09. marts 2005 - 19:28 #6
Discen viser 200.1 gb i programmet HDINFO. Men hvordan opdatere jeg min bios så den er "48-bit LPA" kompatibel???
Avatar billede far_mand Nybegynder
09. marts 2005 - 19:32 #7
Og 186 gb i gratis programmet, og hvor den skriver partitions længde: 131061
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:42 #8
Jeg tror, det ser ud til at være i orden med din pc.

Problemet opstår som følger:
Du installerer XP på den ny disk. Under installationen oprettes en partition og den formateres - installationen gøres færdig.

Men grundlæggende indehlder XP ikke understøttelse af 48-bit LBA (Bil Gates var ikke så forudseende da XP udkom, at han indså der snart ville komme diske større end 128GB). Først med udgivelse af SP1 blev det implementeret.
Det er grunden til at du ved installation ikke fuldt ud kunne udnytte din 200GB disk. Først efter opdatering med SP2 kan du udnytte disken fuldt ud.

Mit bud er: opret en udvidet partition på den overskydende plads (200GB minus de benytede 127GB). I den udvidede partition kan du herefter oprette ét eller flere logiske drev - afhængig af, hvor meget du ønsker din disk opdelt - til dokumenter, backups osv.

Gå i Comuteradministration - Diskhåndtering - o opret drev på den ledige plads.
Avatar billede far_mand Nybegynder
24. april 2006 - 18:10 #9
Tak for hjælpen. Det er over et år siden jeg var her sidst kan jeg se. Beklager dårlig feedback. Men harddisken fik jeg til, at kører korrekt og siden da ingen problemer.

Jeg tror Win XP Har fået en opdatering, så de kan håndtere store disce. Fordi jeg har med tiden fået endnu en stor harddisk som virkede fint førstegang, uden at dele den i flere partitioner.

Mvh
Marc