Avatar billede rzj Nybegynder
11. marts 2005 - 09:57 Der er 4 kommentarer

Hvem har ½ time til at hjælpe mig ?

Hej E's
Jeg har virkelig brug for assistance. Jeg skal have opsat en Linksys WRT54G på vores netværk - den skal fungere som DHCP-server på LAN. Den skal sættes op bag en eksisterende Zyxel router, der kører et ip-subnet og kobler op til WAN.

Jeg har fået at vide at linksys routeren skal sættes op til Ethernet/Passthrough, men jeg aner ikke om det er det der i interfacet kalede Static IP eller PPP0E osv. Jeg har også fået at vide at jeg skal sætte linksys op med gateway som zyxel's ip.

Der er altså en række ranges, ip-adresser osv. der skal sættes for at det hele kommer til at spille. Det er dette jeg har brug for hjælp til.

Jeg har derfor brug for een af Jer jeg evt. kan maile og derefter ringe op og blive guidet lidt på rette vej.
Jeg har ihvertfald svært ved at se hvordan det ellers skal kunne lade sig gøre, da det er temmelig svært at forklare det hele her.

Jeg vil selvfølgelig efterfølgende skrive hvordan det hele blev sat op i overenstemmelse med E' regelsæt.

Jeg håber meget på at nogle kan hjælpe ?
/Rasmus
Avatar billede leif Seniormester
11. marts 2005 - 10:17 #1
Det er ikke så slemt som det lyder til.

Det du gør det er at du i Zyxel NATer alt til Linksys.

I Linksys skal du sætte den op med en Static IP, med en IP som ligger i Zyxel's ip range, fx. 192.168.1.200 (Hvis Zyxel har 192.168.1.1)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. marts 2005 - 10:23 #2
Hvad sker der hvis du bare sætter linksys'en til? Så burde du kunne gå på nettet, efter følgende kan der være nogle ekstra porte der skal sættes op, men lige umiddelbart burde det virke ved bare at forbinde de to routere!
Avatar billede rzj Nybegynder
11. marts 2005 - 10:42 #3
jo, jeg må indrømme at jeg måske er igang med noget hvor jeg er totalt på glatis. Det drejer sig om at vi ønsker at erstatte en eksisterende ældre decideret Firewall med linksys'en. Desuden er vi tildelt et supnet fra udbyderen. Af denne har jeg fået at vide at vi så ikke kan anvende Zyxel til også at anvende DHCP. Det bevirker at vi pt. har et netværk hvor vi skal anvende statiske ip'ere på alle maskiner og det er mildest talt noget upraktisk.

Vores nuværende net:
Internet --> Zyxel --> Cisco PIX Firewall --> Krydsfelt --> Maskiner m. statiske IP'er

Vores kommende net (som jeg har forstået det):
Intenet --> Zyxel --> Linksys m. DHCP slået til, Firewall i NAT slået til --> Krydsfelt --> Maskiner m. DHCP IP.

Nu er det at jeg skal have Linksys'en sat til på den rigtige måde. Dvs. med de rigtige Ranges, Porte, Firewall indstillinger. Det kunne også være fedt at specificere en range af ip'ere der kan tildeles til enkelte maskiner, der kører print, fil server osv. Men det sidste er ikke det primære nu.

Iøjeblikket er Zyxels konfig:
LAN TCP/IP:
IP Address: 213.150.39.201
IP Subnet Mask: 255.255.255.248

Jeg har fået at vide at Linksys Gateway skal anvende 213.150.39.201, men hvad med alle de andre indstillinger:
Internet IP Address:  .  .  .  ?
Subnet Mask: . . .     ?
Gateway:  213.150.39.201
Static DNS 1: . . .  ?

Desuden kommer hertil at jeg skal pille den gamle Firewall fra. Her er konfig:

Zyxel Lan port --> Firewall Ethernet 0
Krydsfelt --> Firewall Ethernet 1

Hvordan skal det se ud når jeg erstatter med Linksys:
Zyxel Lan port --> Linksys Wan el. Lan ?
Krydsfelt --> Linksys Wan el. Lan?

Jeg går udfra at det skal være sådan, men er ikke sikker:
Zyxel Lan port --> Linksys Lan port
Krydsfelt --> Linksys Lan port

Som I kan se er det lidt langhåret. Jeg vil naturligvis sætte pris på bare LIDT hjælp eller hints eller forslag til hvor jeg kan henvende mig for at få mere hjælp. Hvis det betyder noget giver jeg selvfølgelig gerne flere point :-)

Mange tak for Jeres foreløbige forslag, det er jeg meget glad for !!
/rasmus
Avatar billede rzj Nybegynder
11. marts 2005 - 10:46 #4
Jeg har fået oplyst at vi har flg. faste ip'ere at gøre brug af:
IP RANGE (6 faste): 213.150.39.200 - 207

Heraf er flg. i brug:
200 (Net)
207 (Broadcast)
201 (Router)

/rasmus