Avatar billede larskrimi Novice
23. marts 2005 - 16:12 Der er 10 kommentarer

tabeller og figurer "hopper" rundt på siden.

Jeg har aldrig helt forstået hvordan Word holder styr på frames, figurer og tabeller (mht. hvor på siden de står). Det lærer jeg nok aldrig...

Men måske der er nogen der kan fortælle, hvordan jeg undgår at mine figurer og tabeller bliver "skåret over" på to sider. Jeg vil altså tvinge word til at foretage sideskift, hvis ikke figuren kan være på siden. Ligeledes oplever jeg tit at en figur havner midt i en top- eller bundtekst, hvilket jo ikke er meningen. Hvordan undgås dette?

Det eneste jeg kan få til at virke, er at vælge "Top and bottom" som wrapping style, dvs. at der ikke kan stå tekst ved siden af figuren. Men ofte vil jeg gerne have teksten til at wrappe rundt om figuren, uden at den af den grund havner oveni top- eller bundteksten.
Avatar billede dennis_ingham Nybegynder
23. marts 2005 - 19:29 #1
kunne du sende et eksempel mail: dennis.ingham@ingham.dk
Avatar billede kol Nybegynder
23. marts 2005 - 20:10 #2
Hvis du sætter alt den slags ind i hver sit tekstfelt, kan du placere dem individuelt præcis, hvor du vil have dem.

Hilsen KOL
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2005 - 08:26 #3
=> dennis: Jeg prøver at sende et eksempel

=> det gør ikke nogen forskel om jeg placerer figurene i en tekstboks. De ender alligevel oveni top eller bundtekst. Det er selvfølgelig kun når jeg tilføjer tekst tidligere i dokumentet, at word flytter rundt på figurerne. Jeg er med på, at jeg kan placere figurene hvor jeg vil. Men de bliver jo flyttet det øjeblik jeg tilføjer et par linier tidligere i dokumentet.
Avatar billede dennis_ingham Nybegynder
24. marts 2005 - 12:02 #4
Nu tror jeg den er der!

Klik på det indsatte objekt => vælg Formater objekt => layout => avanceret;

Under fanen billedplacering er der nederst et område med Indstillinger => her kan du angive egenskaberne => Fjern mærket ved Flyt objekt sammen med tekst.

Nu skulle billedet blive på sin plas, også selvom du indsætter linjer længere oppe i dokumentet.

Jeg bruger Word XP, så du må lige sige til, hvis du bruger en anden version og dette derfor ikke passer.
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2005 - 12:50 #5
Desværre, det var ikke helt det jeg mente... Beklager hvis jeg ikke har forklaret mig tydeligt nok.

Figuren hænger sammen med teksten umiddelbart til højre for. Derfor er det ikke så heldigt at figuren låses til pågældende side i stedet for den tekst det hører sammen med.

Figuren skal altså flytte med, men skal helst flyttes over på næste side, hvis den på et tidspunkt havner nede i bundteksten (fordi der er indsat linier ovenfor).
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2005 - 22:56 #6
Prøv at markere det hele og sæt det ind i et nyt dokument. Det kan hjælpe. Når man har mokket meget længe med et eller andet, er der så mange skjulte koder, at det ikke er til at finde ud af, men jeg har gode erfaringer med ovenstående. Flyt evt. et afsnit ad gangen.
Når du har to tekster, der hænger sammen kunne du med fordel lave dem i tabel. Opret en tabel på to celler og smid det ind i hver.
Tabel kan bruges til meget fornuftig ordgnask.
Avatar billede larskrimi Novice
28. marts 2005 - 21:02 #7
jeg tror desværre jeg har brug for en lidt mere "officiel" løsning. Mit dokument nærmer sig 400 sider (!) spækket med figurer osv... Så det er ikke sådan lige at flytte frem og tilbage. Problemet er heller ikke værre, end at jeg bare kan flytte figurerne på plads manuelt. Det kunne bare være rart, hvis de var bedre til at "blive på rette plads" af sig selv... Mht. tabeller er det heller ikke en løsning på nuværende tdspunkt. Så skulle jeg vist have gjort det fra starten af (og ikke efter 400 sider...). Jeg tror bare jeg opgiver, og lukker spørgsmålet.

Tak for alle de velmente forslag. læg et svar, hvis I har lyst. så kan jeg fordele pointene.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 16:15 #8
Har du prøvet med tabeller? En tabel på hver side, så blir billederne, hvor de skal være.
Avatar billede larskrimi Novice
30. marts 2005 - 16:59 #9
Som nævnt tror jeg, at jeg skulle have lavet tabeller fra starten af, og ikke efter 400 sider... Så det holder jeg mig fra i denne omgang. Men jeg vil kraftigt overveje det, næste gang jeg starter et projekt som det her...
Avatar billede larskrimi Novice
14. maj 2008 - 22:52 #10
...