Avatar billede JohnVamos Nybegynder
26. marts 2005 - 16:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Linux Server hvor og hvordan

Hejsa...
Jeg ved at Linix er et gratis Styresystem!!  men hvor kan jeg downloade det bedste Serversystem i Linux?? og hvad skal jeg kigge efter??

Systemet skal bruges sum subserver til eksisterene hjemmeside!!

Hilsen Daddyc
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 16:16 #1
Der er 25-50 forskellige distributioner, så der er meget at vælge imellem.

Mit forslag: Redhar Fedora Core 3 eller nyeste Mandrake.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 16:17 #2
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
26. marts 2005 - 20:55 #3
der er ik noget "bedste" linuxsystem... kommer an på ens krav ...

men fedora eller mandrake kan anbefales til begyndere..
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2005 - 16:45 #4
Hvis kravet er mest mulig server for minst mulig innsats, så stiller sme server i en gruppe for seg. Den leveres ferdig konfigurert via betjeningspanel, slik at man kan være oppe å kjøre med web server, mail server, ftp osv, hva man måtte ønske, i løpet av en time eller to selv om man aldri har vært borte i Linux.

http://contribs.org/modules/news/

De aller fleste Linux distribusjoner krever en del konfigurering for hånd før de kjører. Hos SME så skjer hele konfigureringen via et enkelt betjeningspanel.

Det er korrekt som fsconsult.dk sier at det ikke finnes noen "best" Linux. Det kommer an på hva man er ute etter.

Fedora er en langt mer omfattende og også en nyere og mer moderne distribusjon enn SME server, de likner i det hele og store ikke særlig mye på hverandre, i hvert fall ikke med hensyn til bruk.

Centos er/skal være en gratis versjon av RedHat Enterprice server. Kan tenkes at den er et bedre alternativ en Fedora, smak og behag ..

http://www.centos.org/

Ellers så finnes det jo i hvert fall godt mer enn 100 Linux distribusjoner, her er de første 100 til å begynne med: http://distrowatch.com/
(Man har litt å gjøre hvis man skal rekke å teste samtlige før neste revisjon :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2005 - 16:56 #5
Clarkconnect er ellers en annen variant av "fedrigkonfigurert Linux som kjører rett ut fra boksen" http://www.clarkconnect.org/webapp/downloads.jsp
Har ikke testet deres siste revisjon. Den forrige hadde meget bra bruker interfase, men ikke så mange funksjoner som SME servern. Clarkconnect bygger nok på noe nyere teknologi enn SME serveren.
http://www.clarkconnect.org/webapp/downloads.jsp
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2005 - 17:18 #6
daddyc>

Kommet videre ?

(og et svar fra mig)
Avatar billede JohnVamos Nybegynder
11. april 2005 - 04:09 #7
Ja, men arbejder stadig med at finde ud af hvordan jeg får det sat op og køre!!  problemet er at jeg ikke pt, kender ret meget til linux!!  jeg har indstalleret MandrakeLinux 10 og prøver mig lidt frem i den !!  men har ikke glemt dig/jer !!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. september 2005 - 17:19 #8
Det ser det nu ud som om du har alligevel ;)