Avatar billede oggebogge Nybegynder
26. marts 2005 - 21:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad går skatten til?

Er det ikke nogen der ved hvad vores skattepenge egentlig går til? Jeg synes efterhånd jeg betaler lidt for meget i skat og vil gerne høre hvad jeg får tilbage. Er det monarkiet jeg skal forsørge?
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. marts 2005 - 21:45 #1
Du kan jo tage et kig på finansloven, der burde alle udgifter stå

http://www.fm.dk/visArtikel.asp?artikelId=1044
Avatar billede popsy Novice
26. marts 2005 - 21:52 #2
Tjaa, du kan vel starte med at du sandsynligvis er blevet født på et hospital (gratis). Har gået i folkeskole (gratis) er blevet undersøgt af skoletandpleje/sundhedsplejerske (gratis)....

Det er en meget lille del af det, men som ravnemor siger, tag et kig på finansloven, det er Danmarks budget.
Avatar billede weblex Nybegynder
26. marts 2005 - 21:55 #3
Jeg kan berolige dig med, at Dronningens driftsbudget er 61,4 mio. kr. ud af en samlet finanslov på over 66 mia. kr. Det er altså under en promille af din skat, som går til kongehuset :o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 22:01 #4
weblex ved ik om det er beroligende at vi bruger 61.4 mio på at vedligdeholde en droning ;) men ja du har ret det er en lille del.

Udover sygehus og skoler er der jo også veje og en masse andet der skal vedligdeholdes.

Prøv sammenlign lidt med hvad de betaler for i USA hvor de har en mindre skat end os. Men hvor de har brugerbetaling på forskellige ting.
Avatar billede lonepeter Novice
27. marts 2005 - 10:56 #5
Kongehus
Veje
Broer
Sygehuse
Plejehjem
Vuggestuer
Dagpleje
Børnehaver
Skoler
Gymnasier
Handelsskoler
Universiteter
Bistandshjælp
Sundhedsplejesker
Jordemødere
Dagpenge
U-Landsbistand
Forsvaret
Politiet
Og så videre og så videre.....
Avatar billede roenving Novice
27. marts 2005 - 11:34 #6
-- og så kan man jo krølle lidt ekstra på, hvad det koster at holde et monarki, for skulle vi vedligeholde en præsident, ville det nok koste omkring det dobbelte, da en sådan jo som udgangspunkt 'bare' er en ganske almindelig borger, som intet har i forvejen ...

Kongehuset har jo som bekendt en hulens masse ting i forvejen (og så er de told- og skattefri !-)
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
27. marts 2005 - 12:37 #7
Ja, men af den apanage de får som løn, betaler de selv rejser, løn til ansatte osv...
Avatar billede oggebogge Nybegynder
28. marts 2005 - 12:21 #8
Okay. Jeg var måske en lidt ofr fuld republikaner når jeg skrev spørgsmålet ;.) Men points skal det jo uddeles alligevel. Weblex du oplyste dronningens driftsbudget så vil du lige smide et svar, så er pointsen dine.
Avatar billede weblex Nybegynder
28. marts 2005 - 14:48 #9
okay :o)