Avatar billede tingleff Praktikant
07. april 2005 - 15:31 Der er 9 kommentarer

modprobe, insmod og lsmod m.m.

Jeg har lige på min lejet server fået nyinstalleret RedHat9
men hvorfor kan jeg hverken køre modprobe, lsmod, insmod m.m.

mangler der at blive installeret noget???

også når jeg i mit firewall script kører en iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

så svare den:
iptables: No chain/target/match by that name

Hvad sker der??
Avatar billede tingleff Praktikant
07. april 2005 - 18:35 #1
plzzz hjælp mig... modprobe findes ikke i /sbin

hvordan kan jeg få det installeret...
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. april 2005 - 18:55 #2
køre du det som root ?
Avatar billede tingleff Praktikant
07. april 2005 - 18:58 #3
ja
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. april 2005 - 20:03 #4
Jeg tror den finder iptables, kan være der er en fejl i linjen et sted, måske ?

Må indrømme jeg ikke aner hvorfor de ikke kan køre diverse programmer...

prøv ls /sbin og kontroller at de ligger der.. Du kan også bruge "which lsmod"
Avatar billede tingleff Praktikant
07. april 2005 - 20:15 #5
de ligger der ikke.... jeg fatter det ikke... er dert ikke noget der følge med som standard??
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. april 2005 - 20:56 #6
Kender ikke lige redhat, men det mener jeg da bestemt det burde. Evt kan du prøve at installere det manuelt.
Avatar billede tingleff Praktikant
07. april 2005 - 21:04 #7
hvordan??
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. april 2005 - 22:02 #8
Jeg kender ikke lige redhat, men må være nogle pakker du kan installere..

mener det er rpm -I eller -i ...
Hvad det så lige er for nogle pakker er så et godt spørgsmål.. Der må være nogle kyndige redhat folk der kan hjælpe.
Avatar billede janpo Nybegynder
11. april 2005 - 17:10 #9
Pakken må være "modutils". Den burde være der. Har du prøvet med "slocate modprobe" ?
Det kan måske lade sig gøre at køre uden modutils med en 100% monolitisk kernel, men det har jeg til gode at se endnu.
Men når du siger at det er lejet server kan det jo være at ejeren forhindrer dig i at køre modutils.
Men jeg tror også at det er det, der giver dig problemer med din iptables linie. Modulet mod_conntrack skal nemlig loades når du bruger "-m state" og det kan kernen ikke hvis du ikke kan køre modprobe.